Gå til innhold

Øvelseskjøring og kjeft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 21.24):

Er det normalt å kritisere/kjefte på den som øvelseskjøre? Føler jeg bare får kjeft, blir bare mer usikker når jeg vet at jeg blir kjeftet på og får negative tilbakemeldinger. Har kjørt med 2 personer og begge er veldig stresset og sure. Lurer på om dette skyldes at det er skummelt å være i den situasjonen at du er ledsager og ansvarlig for andres kjøring.

Mens vi kjører får jeg høre feks. "Du må jo bruke hodet. Du må jo klare å tenke logisk!! "

Spør jeg om noe får jeg ofte til svar "det må jo du vite, for du kjører jo bil"

Jeg spør jo for å lære, jeg vet jo ikke alt ?

Skal du knuse bilen??! fikk jeg høre en gang.. (jeg kjørte litt for nærme en annen bil som kom imot, men styrte unna selv) 

Etter vi er ferdig å kjøre får jeg likevel ofte høre at jeg har kjørt bra. Noen ganger veldig bra. Jeg vil jo gjerne ha tilbakemelding på hva jeg gjør feil, men får kjeft istedet og alt blir sagt i en negativ tone.

Jeg har hatt noen få kjøretimer hos trafikkskole, og dermed skal jeg kunne alt? Virker ut som enkelte forventer at man skal kjøre feilfritt når man er ganske fersk. Trafikklærer virker derimot veldig rolig og tålmodig, men de anbefaler at man øver mest mulig hjemme.

Anonymkode: a3ffe...346

Jeg klikka i vinkel under øvelseskjøring med samboeren da ho satte bilen i feil gir. Jeg dro i brekket, stoppet bilen og tok over kjøringen. Etter dette ble det bare kjøretimer.

• Liker 1

Fortsetter under...

Prøvde å øvelseskjøre én gang med faren min, et par meter, det var nok. En god stund senere bestilte jeg bare min første kjøretime uten å ha øvelseskjørt noe på forhånd. Ble ganske satt ut når det første han gjorde var å sette seg i passasjersetet og ba meg sette meg inn og kjøre, men det gikk kjempegreit og lappen var i boks noen måneder senere 🙂 Så man må ikke nødvendigvis kjøre så mye på forhånd.

Anonymkode: d31f5...e4e

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 21.41):

Det er dritskummelt å være i bil med en som øvelseskjører, hadde blitt kjempestressa og kjeftete jeg og om det var jeg som hadde ansvaret for å lære bort. 

Anonymkode: 1f94a...9d8

Så da håper jeg du sier nei til å øvelseskjøre :) Jeg tror heller ikke jeg ville egnet meg til den rollen. Er ikke behersket og pedagogisk nok, haha.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøvde å øvelseskjøre én gang med faren min, et par meter, det var nok. En god stund senere bestilte jeg bare min første kjøretime uten å ha øvelseskjørt noe på forhånd. Ble ganske satt ut når det første han gjorde var å sette seg i passasjersetet og ba meg sette meg inn og kjøre, men det gikk kjempegreit og lappen var i boks noen måneder senere 🙂 Så man må ikke nødvendigvis kjøre så mye på forhånd.

Dette var rett ut i trafikken, ikke på et bilfritt, rolig område*

AnonymBruker

Det er normalt, men bør ikke være slik. Jeg hadde det også slik da jeg øvelseskjørte med min samboer. Endte med at jeg sluttet å øvelseskjøre og bare kjørte med kjørelærer frem til kort tid før oppkjøring. Da kjørte jeg godt nok til at samboeren min ikke var stresset og redd.

Brukte nok en del flere kjøretimer enn jeg ellers hadde trengt, så anbefaler deg å finne noen andre å kjøre med. Feks. om du kjenner en som er lærer/pedagog  eller noen som har øvelseskjørt med flere tidligere. 

Anonymkode: 94517...72d

AnonymBruker
BMW-Bjarne skrev (På 25.12.2020 den 11.29):

Jeg klikka i vinkel under øvelseskjøring med samboeren da ho satte bilen i feil gir. Jeg dro i brekket, stoppet bilen og tok over kjøringen. Etter dette ble det bare kjøretimer.

Haha... du høres ut som mannen min. Bare at der utarta det nesten til vold. Var bakkestart som holdt på å ta knekken på fyren. Han var livredd for at jeg ødela giret el noe.

Ikke alle som egner seg til oppgaven nei. 

Anonymkode: 9ff6b...097

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Er det normalt å kritisere/kjefte på den som øvelseskjøre? Føler jeg bare får kjeft, blir bare mer usikker når jeg vet at jeg blir kjeftet på og får negative tilbakemeldinger. Har kjørt med 2 personer og begge er veldig stresset og sure. Lurer på om dette skyldes at det er skummelt å være i den situasjonen at du er ledsager og ansvarlig for andres kjøring.

Mens vi kjører får jeg høre feks. "Du må jo bruke hodet. Du må jo klare å tenke logisk!! "

Skal du knuse bilen??! fikk jeg høre en gang.. (jeg kjørte litt for nærme en annen bil som kom imot, men styrte unna selv) 

Etter vi er ferdig å kjøre får jeg likevel ofte høre at jeg har kjørt bra. Noen ganger veldig bra. Jeg vil jo gjerne ha tilbakemelding på hva jeg gjør feil, men får kjeft istedet og alt blir sagt i en negativ tone.

Jeg har hatt noen få kjøretimer hos trafikkskole, og dermed skal jeg kunne alt? Virker ut som enkelte forventer at man skal kjøre feilfritt når man er ganske fersk. Trafikklærer virker derimot veldig rolig og tålmodig, men de anbefaler at man øver mest mulig hjemme.

Har samme problemet, men motsatt. Jeg øvelseskjører med noen, og ja situasjonen er meget stressende. Du hengir livet ditt til noen andres hender, som faktisk ikke hører etter. Det er viktig at den som skal lære seg å kjøre lytter til den de øvelseskjører med. Det er de som har erfaringen og ikke du eller den som kjører. ( de tenker sikkerhet ) 

Jeg får veldig mye kjeft av den jeg øvelseskjører med, vedkommende kan alt selv, og nekter å høre etter. Vil veldig gjerne bli ferdig med lappen NÅ, selv om vedkommende langt fra er klar til å håndtere en liten kjøretur alene. 

JA enn må bruke hode, og JA man må tenke logisk, og  ha et oversiktsbilde før man durer ut i en rundkjøring eller et kryss, før man setter opp farten og i det hele. Å si, OJ jeg så ikke den bilen,  jeg så bare på den, er ikke godt nok, man må ha blikket på ALLE bilene i trafikk bildet, ikke bare en. 

Anonymkode: 43757...12f

AnonymBruker
Kanutte skrev (På 22.12.2020 den 22.32):

Så kjedelig når det blir sånn. Jeg har prøvd meg på å øvelseskjøre med sønnen min og jeg synes det er kjempeskummelt med han bak rattet. Men, det hjelper jo ingen ting om jeg viser at jeg er stressa. Det jeg gjør er å prøve å være i forkant. Nå nærmer vi oss en fotgjengerovergang, hva må du tenke på da. Vi nærmer oss krysset. Hva skal vi gjøre nå? Osv. 

Kanskje du kan tipse om en sånn fremgangsmåte? 

Nettopp dette har jeg forsøkt med h*n som jeg øvelseskjører med, men h*n blir så stressa og sinna, jeg skal aller helst vær stille og ikke si noen ting. Har også forsøkt å ta dette opp med vedkommende, at det er ingen vits med øvelses kjøring når man ikke kan kommentere kjøringen uten å få en haug med kjeft, at vedkommende blåser seg opp når man kjører, i tillegg til å rett og slett legge livet mitt i vedkommende hender. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 9.53):

Det skjedde et par ganger at samboeren min ropte: hva er det du holder på med???? Det var i begynnelsen og da var det med god grunn. Jeg har automatlappen nå ville øve på manuellgir , men vil ikke øvelseskjøre med manuellgir med han mer. Der blir han faktisk litt kjeftete og ufyselig og sier at jeg ødelegger bilen hvis jeg ikke ting riktig med giring.  

Anonymkode: c8eeb...116

Men du ødelegger jo faktisk bilen om du ikke gjøre det riktig med kjøringen. Forstår han godt. Du får investere i en billig øvelsesbil som du kan ødelegge så mye du bare vil. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du ødelegger jo faktisk bilen om du ikke gjøre det riktig med kjøringen. Forstår han godt. Du får investere i en billig øvelsesbil som du kan ødelegge så mye du bare vil. 

Skulle vær giringen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp dette har jeg forsøkt med h*n som jeg øvelseskjører med, men h*n blir så stressa og sinna, jeg skal aller helst vær stille og ikke si noen ting. Har også forsøkt å ta dette opp med vedkommende, at det er ingen vits med øvelses kjøring når man ikke kan kommentere kjøringen uten å få en haug med kjeft, at vedkommende blåser seg opp når man kjører, i tillegg til å rett og slett legge livet mitt i vedkommende hender. 

Jeg håper du finner noen andre du kan øvelseskjøre med. For det høres ikke noe godt ut for deg. 

AnonymBruker

Det er ganske skummelt, men man må jo gjøre det man kan for at det skal gå bra. 

Jeg har en 16åring som jeg har øvelseskjørt med i noen måneder nå. Fra hun var 15 har vi snakket om trafikkregler når vi har kjørt, og hun har ofte sittet fremme selv om vi er hele familien på tur. Vi har snakket om skilt, trafikkflyt, plassering av bilen i veien osv. Forklart hvorfor vi gjør det vi gjør. Og hvorfor. Det er lettere å huske (og gidde å følge) reglene når man forstår hvorfor de er som de er. 

Da vi begynte å kjøre, var de første gangen på en stor og tom parkeringsplass. Vi øvde på å teknisk håndtere bilen (gass/brems/blinklys osv) og plassering. Det er ikke lett å vite når man ligger midt i kjørefeltet i starten, så vi har faktisk stoppet bilen, gått ut, og hun har sett hvordan bilen ligger mellom linjene så hun vet at selv om hun føler at hun er nært midtstripen så er hun egentlig ikke i fare for å kollidere med motgående. Vi øvde på svinger, at man ikke skal kutte svingen i venstresving og ikke komme utenfor veibanen i høyresving.

Da hun var trygg på dette, begynte vi i trafikken. De første turene var på tider med nesten ingen andre biler på veien. Nå, etter 5 mnd, kjører hun veldig bra. Har aldri behøvd kjefte. Hun har ikke hatt time med kjørelærer utover mørkerkjøring hun tok sammen med trafikkalt grunnkurs i høst. 

Anonymkode: d7c31...adb

Annonse

AnonymBruker

Nei det er ikke normalt. Men jeg ble også kjeftet på og kritisert til de grader. Hadde en humørsyk og arrogant kjørelærer. Det var utfordrende til tider, endte med å stryke på oppkjøringen på første forsøket. Det er jo mange der ute som ikke kan kjøre bil i det hele tatt, men de får aldri konsekvenser av det. Selv vil jeg si at jeg er flink bak rattet, men jeg har alltid vært hu som får kjeft, blir kritisert, folk alltid finner feil hos, hu som folk projiserer sine indre demoner over på en søppelbøtte og dørmatte rett og slett!!

Anonymkode: 8ef5d...ae9

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke normalt. Men jeg ble også kjeftet på og kritisert til de grader. Hadde en humørsyk og arrogant kjørelærer. Det var utfordrende til tider, endte med å stryke på oppkjøringen på første forsøket. Det er jo mange der ute som ikke kan kjøre bil i det hele tatt, men de får aldri konsekvenser av det. Selv vil jeg si at jeg er flink bak rattet, men jeg har alltid vært hu som får kjeft, blir kritisert, folk alltid finner feil hos, hu som folk projiserer sine indre demoner over på en søppelbøtte og dørmatte rett og slett!!

Anonymkode: 8ef5d...ae9

Det er ikke kjørelæreren det er snakk om...

AnonymBruker

Tror det er vanskelig som familiemedlem el.l. å være helt rolig i en slik øvelsessituasjon, med sin egen bil. De har jo heller ikke samme mulighet til å ta over som en kjørelærer har. Så jeg skjønner at det diet kan skje, men der er jo absolutt ikke heldig for den som skal lære seg å kjøre. Jeg øvelseskjørte ikke med mannen i starten, men brukte mest kjørelærer og søsteren min de første ukene. Etterhvert som jeg ble bedre til å kjøre, så kjørte jeg også med faren min og mannen min. Men du bør ta en prat med de du kjører med om dette, eller ta flere kjøretimer om du har mulighet. 

Anonymkode: a8b1d...688

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 21.52):

Haha... du høres ut som mannen min. Bare at der utarta det nesten til vold. Var bakkestart som holdt på å ta knekken på fyren. Han var livredd for at jeg ødela giret el noe.

Ikke alle som egner seg til oppgaven nei. 

Anonymkode: 9ff6b...097

Å bytte clutch er ikke billig, så dersom det skorter på den tekniske kjøringen så kan det være lønnsomt å ta det med kjøreskolelærer.

Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Å bytte clutch er ikke billig, så dersom det skorter på den tekniske kjøringen så kan det være lønnsomt å ta det med kjøreskolelærer.

En kløtsj havarerer ikke på et par feilgiringer.

Finn noen andre å kjøre med... jeg valgte først å kjøre med faren min fordi han har jobbet som sjåfør mesteparten av livet og jeg tenkte at han ville være fin å ha som ledsager men nei - han hylte og skrek, kastet seg over rattet så fort han kunne hvis han trodde jeg skulle krasje, osv. Jeg ble jo helt nervevrak!

Begynte å kjøre med mamma i stedet, hun var så laidback at det gikk mye bedre og jeg bestod oppkjøringen på første forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...