AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Del Skrevet 22. desember 2020 Er det normalt å kritisere/kjefte på den som øvelseskjøre? Føler jeg bare får kjeft, blir bare mer usikker når jeg vet at jeg blir kjeftet på og får negative tilbakemeldinger. Har kjørt med 2 personer og begge er veldig stresset og sure. Lurer på om dette skyldes at det er skummelt å være i den situasjonen at du er ledsager og ansvarlig for andres kjøring. Mens vi kjører får jeg høre feks. "Du må jo bruke hodet. Du må jo klare å tenke logisk!! " Spør jeg om noe får jeg ofte til svar "det må jo du vite, for du kjører jo bil" Jeg spør jo for å lære, jeg vet jo ikke alt ? Skal du knuse bilen??! fikk jeg høre en gang.. (jeg kjørte litt for nærme en annen bil som kom imot, men styrte unna selv) Etter vi er ferdig å kjøre får jeg likevel ofte høre at jeg har kjørt bra. Noen ganger veldig bra. Jeg vil jo gjerne ha tilbakemelding på hva jeg gjør feil, men får kjeft istedet og alt blir sagt i en negativ tone. Jeg har hatt noen få kjøretimer hos trafikkskole, og dermed skal jeg kunne alt? Virker ut som enkelte forventer at man skal kjøre feilfritt når man er ganske fersk. Trafikklærer virker derimot veldig rolig og tålmodig, men de anbefaler at man øver mest mulig hjemme. Anonymkode: a3ffe...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 22. desember 2020 #2 Del Skrevet 22. desember 2020 Nei, det skal ikke være sånn. Likevel regner jeg med at mange opplever det, i ulik grad. Det er nok en veldig stressende situasjon. Har du vurdert å spørre? Det går kanskje an å spørre om de kjefter fordi de blir redde? Tenk så ubehagelig å sitte på med en som «kjørte litt for nærme bilen som kom i mot». En kjørelærer gjør dette hver dag og har nok en helt annen ro. Gi dem litt tid, snakk med dem. Kanskje dere skal øve et sted med mindre trafikk til den som kjører med seg føler seg trygg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Del Skrevet 22. desember 2020 Jeg ville byttet kjørelærer. Er meningen at du skal ha en kjørelærer som gjør deg til en sikker bilfører, og at det må være lov å stille spørsmål. Anonymkode: f0a86...196 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Del Skrevet 22. desember 2020 Det er dritskummelt å være i bil med en som øvelseskjører, hadde blitt kjempestressa og kjeftete jeg og om det var jeg som hadde ansvaret for å lære bort. Anonymkode: 1f94a...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Del Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville byttet kjørelærer. Er meningen at du skal ha en kjørelærer som gjør deg til en sikker bilfører, og at det må være lov å stille spørsmål. Anonymkode: f0a86...196 Hun sier kjørelæreren er flink. Er de hun kjører med hjemme som blir stressa. Anonymkode: 1f94a...9d8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Del Skrevet 22. desember 2020 What? Skal man betale for å høre denne dritten? Bytt læreren! Anonymkode: 95c2a...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Del Skrevet 22. desember 2020 Kjørelærer er grei, hadde bytta med en gang om noen av de var slik. Jeg snakker om privat øvelseskjøring. Forstår jo at det er stressende for den som sitter på. Synd at det er slik, det er jo viktig med mye mengdetrening og en del av det må man jo nesten ha hjemme, ellers blir det veldig dyrt. Har allerede øvd nok på steder med mindre trafikk, trenger nå å øve på bykjøring og generelt steder med trafikk for å lære å tolke trafikkbildet osv. Anonymkode: a3ffe...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. desember 2020 #8 Del Skrevet 22. desember 2020 Du burde finne deg en annen å øvelseskjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Del Skrevet 22. desember 2020 Nei det er jo ikke bra. Det er viktig å ikke stresse den som øvelseskjører, det kan skape farlige situasjoner. Si at du trenger at de er mer konstruktive og rolige når dere kjører og at de heller kan notere seg feil som dere kan gå gjennom etterpå. Ikke greit å komme med skjellsord som at du er dum osv.. Skal ikke si at mamma og pappa aldri hevet stemmet mot meg når vi øvelseskjørte altså, det hendte vi kranglet litt ja 😄 men for det meste var de jo rolige og "pedagogiske" i den grad de kunne det. Jeg har øvelseskjørt litt med et par stykker selv og forsøkte alltid å være rolig og tydlig. Også viktig at man ikke går for fort frem når man øvelseskjører, man starter med lite trafikkerte veier og områder, gjerne litt under nivået sjåføren er på i starten. Nye og vanskelige ting bør man ta med en som er litt erfaren eller med kjørel Anonymkode: 93781...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Del Skrevet 22. desember 2020 Det finnes dårlige sjåfører, men det finnes jammen meg noen dårlige passasjerer også! Ingen blir motivert av å hånes og kjeftes på slik du beskriver, bedre om du har med noen andre som kan være saklige og tålmodige mens du lærer. Anonymkode: 56b4d...82f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Del Skrevet 22. desember 2020 Er en grunn til at kjøreskole folkene får opplæring i dette før dem får dra ut med kunder, for og beherske seg selv i tøffe situasjoner. En vanlig person som sitter på med deg og øvelseskjører lærer deg hans/huns egene opplevelser. pappa kjeftet også på meg, bedre det en at du dreper noen tenker jeg. Anonymkode: bd82d...c27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Del Skrevet 22. desember 2020 Mitt tips til deg, TS, ikke bruk nær familie til å øvelseskjøre privat med. Anonymkode: 80c12...176 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 22. desember 2020 #13 Del Skrevet 22. desember 2020 Så kjedelig når det blir sånn. Jeg har prøvd meg på å øvelseskjøre med sønnen min og jeg synes det er kjempeskummelt med han bak rattet. Men, det hjelper jo ingen ting om jeg viser at jeg er stressa. Det jeg gjør er å prøve å være i forkant. Nå nærmer vi oss en fotgjengerovergang, hva må du tenke på da. Vi nærmer oss krysset. Hva skal vi gjøre nå? Osv. Kanskje du kan tipse om en sånn fremgangsmåte? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 22. desember 2020 #14 Del Skrevet 22. desember 2020 (endret) Pappa var mester i slik kommentering under kjøring, likevel syntes han vi kjørte så bra og var virkelig stolt over oss. På en måte følte jeg at vi ikke fikk fremgang fordi det var jo bare den jævla pokkers kjeften hele tiden. Kjørelærer syntes vi dog hadde stor fremgang og roste opp i skyene for kjøringen. spurte pappa her om dagen om hvorfor han var sånn, han hadde ikke noe svar egentlig annet enn at vi tenkte på det vi hadde kjørt og gikk igjennom det etterpå, og dermed lærte oss forskjellige situasjoner. ikke en super mentor/pedagog men vi lærte. (Vi kjørte mye med mamma også heldigvis, automat på hennes bil og du der var ståa noe helt annet; «du ikke ligg så nærme, nå kommer du til kryss etc») Endret 22. desember 2020 av dillyduzit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2020 #15 Del Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det normalt å kritisere/kjefte på den som øvelseskjøre? Føler jeg bare får kjeft, blir bare mer usikker når jeg vet at jeg blir kjeftet på og får negative tilbakemeldinger. Har kjørt med 2 personer og begge er veldig stresset og sure. Lurer på om dette skyldes at det er skummelt å være i den situasjonen at du er ledsager og ansvarlig for andres kjøring. Mens vi kjører får jeg høre feks. "Du må jo bruke hodet. Du må jo klare å tenke logisk!! " Spør jeg om noe får jeg ofte til svar "det må jo du vite, for du kjører jo bil" Jeg spør jo for å lære, jeg vet jo ikke alt ? Skal du knuse bilen??! fikk jeg høre en gang.. (jeg kjørte litt for nærme en annen bil som kom imot, men styrte unna selv) Etter vi er ferdig å kjøre får jeg likevel ofte høre at jeg har kjørt bra. Noen ganger veldig bra. Jeg vil jo gjerne ha tilbakemelding på hva jeg gjør feil, men får kjeft istedet og alt blir sagt i en negativ tone. Jeg har hatt noen få kjøretimer hos trafikkskole, og dermed skal jeg kunne alt? Virker ut som enkelte forventer at man skal kjøre feilfritt når man er ganske fersk. Trafikklærer virker derimot veldig rolig og tålmodig, men de anbefaler at man øver mest mulig hjemme. Anonymkode: a3ffe...346 En profesjonell kjørelærer skal være pedagogisk så å kjefte blir helt feil. Øvelseskjøre man med sin egen far derimot..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2020 #16 Del Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun sier kjørelæreren er flink. Er de hun kjører med hjemme som blir stressa. Anonymkode: 1f94a...9d8 Åjaaaa. Ja det er ganske vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #17 Del Skrevet 23. desember 2020 Det skjedde et par ganger at samboeren min ropte: hva er det du holder på med???? Det var i begynnelsen og da var det med god grunn. Jeg har automatlappen nå ville øve på manuellgir , men vil ikke øvelseskjøre med manuellgir med han mer. Der blir han faktisk litt kjeftete og ufyselig og sier at jeg ødelegger bilen hvis jeg ikke ting riktig med giring. Anonymkode: c8eeb...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #18 Del Skrevet 25. desember 2020 Fattern min driver å "later" som jeg kjører dårlig. For eks sitter og kaster seg i setet og stønner og gisper på kødd for hver ting jeg må gjøre som ee utenfor komfortsonen min. (For eks komme opp i fart etter rundkjøring osv) og jeg blir DRITNERVØS av det. Føler meg som verdens mest patetiske sjåfør. Også hvis jeg ikke er rask nok å komme meg ut av ei rundkjøring i rushen (at jeg ble usikker på en åpen luke for eks) så begynner han å skrike og rope og blir helt hysterisk. Så jeg utviklet bare mer og mer angst for hver øvelseskjøring og nå må jeg drive å pelle vekk angsten oppå det hele med å finne andre private å kjøre med. Jeg orker ikke mer av det der. 😶 Anonymkode: c8653...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ludden Skrevet 25. desember 2020 #19 Del Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 21.24): Er det normalt å kritisere/kjefte på den som øvelseskjøre? Føler jeg bare får kjeft, blir bare mer usikker når jeg vet at jeg blir kjeftet på og får negative tilbakemeldinger. Har kjørt med 2 personer og begge er veldig stresset og sure. Lurer på om dette skyldes at det er skummelt å være i den situasjonen at du er ledsager og ansvarlig for andres kjøring. Mens vi kjører får jeg høre feks. "Du må jo bruke hodet. Du må jo klare å tenke logisk!! " Spør jeg om noe får jeg ofte til svar "det må jo du vite, for du kjører jo bil" Jeg spør jo for å lære, jeg vet jo ikke alt ? Skal du knuse bilen??! fikk jeg høre en gang.. (jeg kjørte litt for nærme en annen bil som kom imot, men styrte unna selv) Etter vi er ferdig å kjøre får jeg likevel ofte høre at jeg har kjørt bra. Noen ganger veldig bra. Jeg vil jo gjerne ha tilbakemelding på hva jeg gjør feil, men får kjeft istedet og alt blir sagt i en negativ tone. Jeg har hatt noen få kjøretimer hos trafikkskole, og dermed skal jeg kunne alt? Virker ut som enkelte forventer at man skal kjøre feilfritt når man er ganske fersk. Trafikklærer virker derimot veldig rolig og tålmodig, men de anbefaler at man øver mest mulig hjemme. Anonymkode: a3ffe...346 Ikke øvelseskjør med foreldre! Jeg pleier å øvelseskjøre med ungene til mine venner,nettopp for å unngå dette. Slik er det med alle foreldre (nesten) som skal kjøre med barna. Finn en i vennekretsen til mor og far,som er tålmodig og rolig,så går d lettere. Lykke til 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #20 Del Skrevet 25. desember 2020 Blir håpløst å sammenligne kjørelærer fra kjøreskole og privat øvelseskjøring. Kjørelærer sitter jo med trumfkortet. Doble pedalsett. Øvelseskjøre privat? Da er ledsager fucked. Kun et håndbrekk i tilfelle det går galt. Ikke rart man blir sint og stresset da. Anonymkode: 9eb6f...66c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå