AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Vårt eldste barn skal begynne i første klasse til høsten. Vi foreldrene har foreldrepermisjon nesten hele første skoleår og tenkte at det er positivt for det eldste barnet vårt å komme hjem tidlig hver dag. Vi tenker da at barnet har energi til å leke og gjøre lekser uten mas og stress. Var foreldremøte på Teams for oss med barn som skal begynne på skolen. Rektor og lærerne anbefalte at barna skulle gå på sfo de to siste ukene i sommerferien for en myk overgang til skole. I tillegg ville elevene få dekket det sosiale behovet ved å gå på sfo etter skoletid. Ble litt betenkt jeg. Vi bor langt fra andre barnefamilier. Burde vi la barnet vårt gå på sfo for det sosiale når vi strengt tatt ikke trenger sfo? Eller er det nok sosialt med timene på skolen? Hvilke erfaringer har dere? Anonymkode: 47552...a9e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Absolutt! Ikke dårlig ide, hilsen sfoansatt Anonymkode: 9aed7...e59 4
Gjest Hummel34 Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Ville valgt sfo, for så og vurdere det etterhvert hun har blitt kjent med alle.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Min erfaring er at de fleste går på SFO i 1. Og 2. Klasse. De som ikke går der, havner ofte litt utenfor miljøet på trinnet. Spesielt om de ikke går på fritidsaktiviteter med resten av klassen Anonymkode: 62ba6...c9b 8
Mrs Robinson Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Hva med redusert plass? Feks 3 dager i uka? 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Du bør dessverre bruke SFO. Hvor mye kommer an på pris... (Her er det svindyrt, og spesielt i ferier.) Vi trenger ikke SFO, så vi har i praksis vært tvunget til å betale MYE for et elendig oppbevaringtilbud som vi ikke trenger for at ungene våre ikke skal bli helt utenfor og venneløse på skolen. (Hittil har vi betalt over 200 000 kr.) Idiotisk! Skulle heller sett at flere andre barn var hjemme og tilgjengelige for frilek rett etter skoletid. Vi har aldri tatt oss råd til SFO i ferier, men det har gått supert med skolestart uansett. Kommer jo litt an på om ungen kjenner noen i klassen fra før. Anonymkode: 107ab...bfe
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Vi får nok vurdere to til tre ganger per uke. Men er dyrt, fremdeles over 3000 kr! Hva gjør ungene på SFO forresten, lekser og lek? Gikk ikke på SFO selv. Hilsen ts. Anonymkode: 47552...a9e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Spør barnet. Jeg er veldig glad for at mine foreldre ikke tvang meg til å gå på SFO. Anonymkode: 61e2b...966 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Her går alle i første klasse på SFO og skolen anbefaler det også, nettopp for det sosiale og lek. Vi har heller egentlig ikke behov, men velger å la barnet få på SFO selv om det koster skjorta. Han stortrives der og har mye fin lek med de andre barna, så synes absolutt det er verdt det likevel. Vi henter av og til tidlig, men han blir som regel sur da da han er midt i noe 😄 Anonymkode: 6e015...ade 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Min jente gikk på sfo i 1 og 2 klasse fordi hun måtte. Vet det var et par jenter i klassen som ikke gikk og de ble tvert om veldig populære i friminuttene fordi det var så kort tid de andre barna fikk leke med dem, det ble også veldig mye spørsmål om å bli med hjem da de fikk gå når skolen var ferdig. Min jente hatet sfo da det i teorien bare er en oppbevaringsplass. Barna ble nærmest overlatt til seg selv, dermed mye bråk og krangling på sfo. Er virkelig for heldagsskole, fatter ikke at det ikke er på plass for lenge siden. Jeg har en mor og en mann som er vokst opp i andre land. Der var heldagsskole allerede når de var liten. Her kommer ungene fra hele dager i bhg med fullt innhold til kombaja og anarki. Anonymkode: 059c5...545 1
GammelKaktus Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Guttungen gikk på SFO selv om jeg kunne fått det til at jeg var hjemme når han var ferdig. Men alle barna går jo på SFO her så da tenkte jeg at det var det beste så kunne han få lekt seg ut der.. 😄 Var ikke fornøyd med SFO men han ville nå gå ut 2. klasse. Han sluttet når han gikk i 3 klasse, når coronaen kom. Da hadde han nesten ikke vært der første halvår og halvparten av de han er med sluttet så da kunne de henge sammen etter skolen. 1
Arkana Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Våre har gått på SFO utelukkende for det sosiale. De har ikke bare hatt SFO tre dager i uken og kun etter skoletid. Jeg opplever at de få som ikke har SFO havner litt utenfor. Det er trist å gå hjem alene når alle vennene skal leke sammen på SFO. Derimot opplevde jeg SFO før skolestart som fullstendig nytteløst sosialt sett. Alle holdt seg til dem de kjente fra før og det var ikke før skolen startet at de begynte å søke mot å bli kjent med andre i klassen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi får nok vurdere to til tre ganger per uke. Men er dyrt, fremdeles over 3000 kr! Hva gjør ungene på SFO forresten, lekser og lek? Gikk ikke på SFO selv. Hilsen ts. Anonymkode: 47552...a9e Tilbudet varierer veldig fra plass til plass. Her får de ikke lov til å gjøre lekser. (Kjipt fordi de korte ettermiddagene hjemme må brukes på lekser i tillegg til aktiviteter.) De spiser og driver frilek ute, for det meste. I 3. og 4. klasse er det flere aktiviteter. Det virker som om de skjønner at folk av sosiale årsaker betaler for SFO de to første årene. Etter det må skolen gjøre en innsats for å få elever til å ville være der. Alt av velorganiserte aktiviteter på SFO må betales for i tillegg, i alle fall her. Vil du være med å hoppe tau eller spille fotball med vennene uten voksne deltagere er det gratis. Vil du lære noe vettugt som språk, dans, friluftsliv eller sjakk koster det fort 1500 kr ekstra i halvåret. (Problemet med enkelte betalte aktiviteter er at du risikerer at barnet ditt er det eneste som ikke er med på de hvis det har SFO den dagen.) Synes det er flott at dere vurderer å ha barnet mye hjemme. Jeg ønsker meg på ingen måte noen heldagsskole. Jeg ønsker meg en tilværelse der barn får tilbake friheten til å leke fritt med ungene i gata etter skoletid. Det er mye læring i større frihet, de blir tidsnok bundet opp av samfunnets stress. Anonymkode: 107ab...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 For våre barn har sfo vært viktig for det sosiale, og praktisk for oss foreldre da alternativet ofte blir mye organisering av besøk: kjøring, henting, beskjeder til andre foreldre osv. Det er hyggelig det, altså, men ikke hver dag, og fram til de blir store nok til å orhe mer selv er jeg glad de har hatt sfo som en sosial arena. 5 dager i uka i 1. og 2. klasse, 3 dager i uka etter det. Anonymkode: 430a2...61f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Ingen av mine har gått på Sfo, aldri vært problematisk i forhold til det sosiale. Anonymkode: 4e079...198 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 Da min sønn gikk i 1. klasse var det 3 av 50 på trinnet som ikke gikk på SFO. Jeg var hjemme, men han hadde full plass frem til jul og deretter halv plass frem til sommeren, så sluttet han av eget ønske. Da var det flere andre som sluttet også, og han hadde rukket å bli godt kjent med de andre, så de tok selv initiativ til å være med hverandre hjem og dra på besøk til hverandre. Vi opplevde at halv plass fungerte veldig bra. Da gjorde han det meste av leksene de dagene han ikke var på SFO og fikk på en måte det beste av begge verdener. Her er det også sånn at man kan velge fra måned til måned hvilke dager man vil benytte når man har halv plass, noe som var veldig praktisk. Anonymkode: fa97d...54b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Her går ca 2/3 av klassen på SFO. De fleste begynte etter skolestart. Mitt barn trives veldig godt. På SFO får hun være sammen med venninnene fra paralellklassen. Det er få jenter i klassen hennes, så SFO er viktig for det sosiale. Se an slike faktorer også Anonymkode: bd2cc...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Min gikk ikke på sfo, men hadde mange venner og falt ikke ut sosialt på noen måte. Han hadde ofte med seg venner hjem, og det var veldig godt å ha god tid til lekser og avslapning før middag. Anonymkode: 18bbd...789 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør dessverre bruke SFO. Hvor mye kommer an på pris... (Her er det svindyrt, og spesielt i ferier.) Vi trenger ikke SFO, så vi har i praksis vært tvunget til å betale MYE for et elendig oppbevaringtilbud som vi ikke trenger for at ungene våre ikke skal bli helt utenfor og venneløse på skolen. (Hittil har vi betalt over 200 000 kr.) Idiotisk! Skulle heller sett at flere andre barn var hjemme og tilgjengelige for frilek rett etter skoletid. Vi har aldri tatt oss råd til SFO i ferier, men det har gått supert med skolestart uansett. Kommer jo litt an på om ungen kjenner noen i klassen fra før. Anonymkode: 107ab...bfe Hørt om jobb? Anonymkode: 62ba6...c9b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #20 Skrevet 23. desember 2020 I utgangspunktet ville jeg tenkt at det var lurt med SFO, men kanskje dere kan va halv plass? Det er ulikt hvor mye man kan gradere plassen, men det er helt sikker mulighet til å ikke ha full plass, vil jeg tro. Men en annen ting som har stor betydning, er jo hvor mange av de andre som går på Sfo. Vi har bodd to ulike steder, og det ene stedet var det veldig vanlig at minst en av foreldrene jobber hjemme på gården, sånn at nesten ingen barn var på Sfo. Her hvor vi bor nå, går de fleste på Sfo, og det blir en viktig arena for lek, kanskje spesielt der første året hvor det danner en del av grunnlaget for vennskap. Jeg ville også forhørt meg litt om kvaliteten på Sfo. Vi er veldig fornøyd med vår og ser at ungene trives, men vet dette er veldig ulikt fra sted til sted. Et alternativ er jo å ikke ha Sfo, men være veldig flink til å invitere ned barn hjem fra skolen... Anonymkode: d4acf...88a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå