AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Bakgrunnn: Jeg har fått bekkenløsning, er i uke 34. Vi har også et barn på snart 2 år som krever ganske mye av oss (barnet er en gjennomsnittlig 1 1/5-2åring). Barnet har 80% plass i barnehage. Samboeren min jobber turnus, så da blir det mange kvelder og helger uten hans hjelp. Så spørsmålet mitt er om noen har et fornuftig syn på hvordan jeg kan få litt hjelp til å ta meg av 2åringen nå imens jeg er sykemeldt med bekkenløsning og far jobber? Kan han bli sykemeldt for å bistå meg? Eller må jeg spørre besteforeldre om hjelp? Evt andre muligheter som jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 01acf...93e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Du tror vel ikke seriøst at en FRISK far skal få sykepenger fordi dere velger å få barn? Din graviditet er ingen sykdom. Det grenser for hva staten skal sponse med. Han får bytte vaktene sine til når barnet er i bhg eller JA du får bruke besteforeldre og nettverk. Anonymkode: ae976...48d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Han kan bli hjemme pga barnepassers sykdom, i inntil 10 dager, så ikke noe å belage seg på sånn sett. Jeg ville jo tenke at jeg skulle vært ganske dårlig for å be partner være hjemme pga min sykdom. Heller få litt avlastning av familie eller venner Anonymkode: 2ddec...100 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Kan du ikke få 100% plass i bhg ihvertfall? Og spør for all del besteforeldre masse om hjelp. Anonymkode: b6be5...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tror vel ikke seriøst at en FRISK far skal få sykepenger fordi dere velger å få barn? Din graviditet er ingen sykdom. Det grenser for hva staten skal sponse med. Han får bytte vaktene sine til når barnet er i bhg eller JA du får bruke besteforeldre og nettverk. Anonymkode: ae976...48d Hun påstår ikke at graviditeten er en sykdom heller. Her er det bekkenløsning som er problemet. Har bekkenløsning selv, og var mye mer mobil da jeg hadde brukket beinet. Da fungerte i det minste det andre som det skulle. Anonymkode: 1c14d...9f0 1
lille-sjøstjerne Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Kanskje du kan prøve å få full barnehageplass som noen foreslår ovenfor her? Jeg hadde nok prøvd det først. Eller så kunne jeg vurdert å fått en jente eller gutt til å passe på, som en god gammeldags "passepike". Jeg har fått to henvendelser fra jenter som ønsker å passe sønnen min på samme alder, og nå når jeg er blitt gravid igjen så tenker jeg at kanskje det kunne hatt noe for seg. Det går jo at at personen passer på barnet hjemme hos dere mens du slapper av. Etterhvert får du jo en følelse om de er voksne og flinke nok til å ta barnet med ut feks. Jeg tror det er mange som kan være interesserte i en slik oppgave. Jeg er ikke sikker på om mannen din kan få omsorgspenger for å passe på barnet når det ikke går fullt i barnehagen, men tviler litt. Men han kan jo i verste fall søke om å få trappe litt ned i stilling for en periode, eller drøfte med arbeidsstedet hvordan det kan løses.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun påstår ikke at graviditeten er en sykdom heller. Her er det bekkenløsning som er problemet. Har bekkenløsning selv, og var mye mer mobil da jeg hadde brukket beinet. Da fungerte i det minste det andre som det skulle. Anonymkode: 1c14d...9f0 Skjønner at du ikke forstår poenget. Prøver igjen: Sykemeldinger er personlige og knyttes til sykdom. Mao en frisk far kan ikke få sykemelding fordi kona har bekkenløsning eller fordi naboen har brekt beinet. Anonymkode: ae976...48d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Har også bekkenløsning + en rastløs 2-åring. Hadde ikke falt meg inn å tenke at pappaen kunne bli sykmeldt. Det blir enkelt og greit kjedelige dager med minst mulig bæring, mye tv og mye lek ved bordet. Faren tar seg av aktive aktiviteter + leking på gulv før/etter jobb. Anonymkode: 69547...eec
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 Faren kan selvfølgelig ikke bli sykmeldt når han ikke er syk. Men han kan søke om ulønnet permisjon i en periode ettersom han har barn under 10 år. Anonymkode: 7026e...58e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Takk for svar. Jeg påstår ikke at graviditet er en sykdom, jeg ønsker bare å vite hva andre ville gjort i min situasjon. Far er flink med barnet når han er hjemme, leker både inne og ute. Barnet har jo ganske fine dager, dog kjedelige, når vi er hjemme sammen. Større plass i bhg er det dessverre ikke mye hjelp i, ettersom far har turnusjobb, så han er på jobb både dag, kveld og hver 4. helg, og tilsvarende fri; noen ganger dagtid, noen ganger kveldstid og 3 av 4 helger. Han har også mye jobb i jula, men da kommer det familie på besøk som hjelper til 🙂 Babyen kommer først på februar, så jeg får bare holde ut den siste mnd. TS Anonymkode: 01acf...93e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Jeg er også ca like langt på vei som deg, med termin i februar, en aktiv 2-åring hjemme og bekkenløsning. Du må rett og slett bare gjøre det beste ut av det. Løfte minst mulig, og kun når det egentlig er nødvendig. Jeg pleier å ta min 2-åring i hånda og leie henne dit vi skal, løfter innimellom. Faren jobber også en del kveld, så jeg er forberedt på at kveldene er mine, og mine alene. Han tar nettene, siden jeg sliter med å sove fra før, så det vil ikke fungere i lengden hvis jeg også må ta meg de vanskeligste nettene. Heldigvis sover hun stort sett hver natt, men vi har jo trøblete netter i blant Han jobber også annenhver helg, så da er jeg alene med henne. Noen ganger reiser jeg hjem til moren min for å få litt hjelp, andre ganger tar vi det bare med ro hjemme, så får det bare bli litt mye tv-titting. Ellers sitter jeg og tegner med henne og leser bøker. Anonymkode: 47668...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå