Gå til innhold

Hva er vanlig mtp graviditet på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortalte sjefen om graviditet for ca en mnd siden. Vedkommende gratulerte men siden har jeg ikke hørt noen ting. Jobber i en tidvis krevende jobb . Ingen kjemikalier eller sånt men likevel. Forrige arbeidsplassen ble det lagt opp til samtale med jordmor og leder tre ganger i graviditeten , der tema var tilrettelegging etc. syns dette var veldig positivt , endte med at jeg ikke følte så mye for tilrettelegging og foruten noen egenmeldingsdager klarte jeg å stå i jobb til permisjonen var der. 

men her.. ingenting.. 

kunne sikkert oppsøkt og bedt om samtale men samtidig bør vel leder med personalansvar kunne gjøre såpass?

eller er det bare jeg som er kravstor og «selvopptatt» her ? 

Hører gjerne andres erfaringer og dersom noen vet mer om konkret lovverk mtp gangen i tilrettelegging ; hjem som skal ta initiativ til samtale etc

Anonymkode: ae856...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Dersom jobben innebærer risiko for deg eller fosteret og du ikke kan få tilrettelegging, så kan man få svangerskapspenger. Men er det du som oppfatter jobben som for krevende under graviditet, så tar du selv initiativ til samtale med leder. Denne er jo vanligvis ikke sammen med en jordmor. 

Anonymkode: 61b8c...56f

• Liker 22
Skrevet

Ingen vet hvordan du har det. Si fra sjøl. Ikke forvent at noen er tankelesere:) spesielt ikke før jul. Masse annet å tenke på som leder da. Lykke til med graviditeten 

• Liker 11
Skrevet

Graviditet er ingen sykdom. 

Anonymkode: e5534...40c

• Liker 11
Skrevet

Det er veldig varierende hvordan arbeidsgivere følger opp dette, også i det offentlige. Hvis de ikke har god HR-avdeling blir det overlatt til de enkelte lederen. 

Anonymkode: 82582...7dc

Skrevet

Har aldri jobbet noe sted som har et slikt opplegg. Blir oppgaver for krevende så har det blitt ordnet, men jordmor osv får man jo gratis på helsestasjonen.

Anonymkode: dda5b...61d

• Liker 23
Skrevet

Dette er ikke snakk om en toppleder :) hvis noen trodde det. Dette er en mellomleder ; hvis man knapt kan kalle vedkommende det , med ansvar på nivå med det - altså hovedsaklig personalansvar.

Derfor jeg syns det er rart. At det ikke finnes rutiner mtp oppfølging av gravide. Ville jo gagnet stedet. Mange gravide blir sykemeldte og det kan i mange tilfeller unngås med god dialog og tilrettelegging. 

Skrevet

Jeg tror du forventer litt mye. Og hvis de vet at du sto i jobb og alt var greit forrige gang så tenker de nok at det går bra denne gangen også 🤷‍♀️ 

Si ifra hvis du trenger tilrettelegging. Da fikser de det. Det er heller ikke gravide som liker å bli behandlet annerledes fordi de er gravide. Eller opostyr pga det. Det er lett å trå feil som sjef her tenker jeg 

Anonymkode: ec280...efa

• Liker 20
Skrevet

Det er ikke vanlig med den typen tilrettelegging. Ønsker du tilrettelegging må du be om det.

Anonymkode: fd1b2...adc

• Liker 20
Skrevet

Tror jeg hadde en "formell" samtale med leder. Ellers ved behov. Høres ganske mye ut det du beskriver.

Anonymkode: 83010...ffb

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde også slik oppfølging, og syntes heller det var masete. Det er heller ikke noe man kan forvente, man må selv gi beskjed om behov.

men dersom du nylig ga beskjed er du kanskje ikke sp veldig langt på vei? Kan jo være at lederen din tenker at dette er mer naturlig når du er i siste trimester, det ville jeg ihvertfall tenkt😊

Anonymkode: be210...7d2

• Liker 2
Skrevet

Synes du forventer litt mye, som flere skriver, om det er behov for tilrettelegging må du be om det. Jeg har også en krevende stilling, men i graviditeten bet jeg tennene sammen og stod løpet ut. Det er jeg kjempestolt og glad for, hadde 60 timers arbeidsuke og masse press på. De siste to ukene ba jeg om å slippe og fly (ukependlet), og fikk ok fra leder på det.

Anonymkode: 2bf11...9cf

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at det skal være som sist. Jeg var sa hvordan det var sist men har ikke noen sted skrevet at jeg forventer eksakt det samme igjen - nødvendigvis. Det sagt , så syns jeg det var et positivt tiltak. 

men at leder med personalansvar er oppsøkende mtp en samtale syns jeg hadde vært fint. Er jo ikke akkurat sånn at jeg vet hva som er mulig å tilrettelegge der heller , og det handler vel også om å føle seg sett. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes du forventer litt mye, som flere skriver, om det er behov for tilrettelegging må du be om det. Jeg har også en krevende stilling, men i graviditeten bet jeg tennene sammen og stod løpet ut. Det er jeg kjempestolt og glad for, hadde 60 timers arbeidsuke og masse press på. De siste to ukene ba jeg om å slippe og fly (ukependlet), og fikk ok fra leder på det.

Hvorfor bet du tennene sammen? Handler det om å være flink pike og være «best». 

Feil fokus mener jeg. 

Syns det er merkelig å ikke kunne anerkjenne at det er forskjell på en gravid kvinne og en la oss si 25 åring uten familie som har all energi som helst til jobb. 

Arbeidslivet er langt. Jeg har også vært 25 åringen med all energi til jobb men det finnes ulike faser i livet

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor bet du tennene sammen? Handler det om å være flink pike og være «best». 

Feil fokus mener jeg. 

Syns det er merkelig å ikke kunne anerkjenne at det er forskjell på en gravid kvinne og en la oss si 25 åring uten familie som har all energi som helst til jobb. 

Arbeidslivet er langt. Jeg har også vært 25 åringen med all energi til jobb men det finnes ulike faser i livet

Fordi jeg stod på, fikk jeg ny kontrakt og har en jobb og komme tilbake til. Og så synes jeg man skal forsøke å prestere så godt man kan, det gjelder uansett om man er gravid eller ikke. For meg er det rett fokus:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi jeg stod på, fikk jeg ny kontrakt og har en jobb og komme tilbake til. Og så synes jeg man skal forsøke å prestere så godt man kan, det gjelder uansett om man er gravid eller ikke. For meg er det rett fokus:)

Ok, så du tror ikke andre , evt de gravide som syns det er ok med en samtale / tilrettelegging står på og ønsker å prestere som godt som man kan? 

Hvis det ikke er noe problem så er det jo greit men du skrev «bet tenna sammen» så regner med det var slitsomt for deg. Likevel sto du på på bekostning av deg selv og helsa når du i realiteten skulle bli tatt hensyn til. Jeg tenker at denne type adferd stimulerer til at andre kvinner føler de må gjøre det samme - ellers kan de miste rettigheter . Synd.

• Liker 7
Skrevet

Du skal jo ikke trenge å få opplyst om hva som kan tilrettelegges, du må jo si fra sjøl når du kjenner det er noe spesifikt som bør tilrettelegges!  

utover det får du bare gjøre jobben som vanlig...? 

Anonymkode: d1ce6...fcb

• Liker 10
Skrevet

Jeg er snart ferdig med andre graviditet,  og har ikke falt meg inn at leder på eget initiativ skal ta kontakt for å ha samtaler rundt min graviditet. Jeg har derimot gitt beskjed om jeg har hatt behov for tilrettelegging, og så har vi da naturligvis pratet, på mitt initiativ. Noen sliter tidlig, andre er spreke helt frem til termin, jeg hadde føles oppfølgingssamtaler var totalt unødvendig i de periodene jeg var i god form. 

Anonymkode: 19ed2...d6c

• Liker 9
Skrevet

Jeg gav beskjed om graviditet og fikk litt løs informasjon om hvilke tilrettelegginger som var mulig på min arbeidsplass. Etter det var det opp til meg å si fra om hva jeg trengte for å kunne gjøre jobben min.

Anonymkode: ce692...556

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...