AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Jeg har aldri kjevlet ut selv, kun kjøpt ferdige på rull. Er det noe triks med å få det pent? Tror hjernen min klikket litt da jeg ikke kjøpte ferdig som jeg pleier. Kjevler du ut på plast? Mellom to plastlag? Jeg gruer meg til hele styret! Gode råd? Anonymkode: 8999e...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Mellom plast. Ha tålmodighet. Bruk nok melis. Anonymkode: 7b83e...2d5
Pysa Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Kjevler ut rett på benken, med litt hvetemel. Ikke vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Husk å kjevle den stor nok. Bredden på kaka + høyden på kaka ganger to + 10 cm. Kjevler du den for liten vil det bli vanskelig å få det pent. Anonymkode: b2e7a...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mellom plast. Ha tålmodighet. Bruk nok melis. Anonymkode: 7b83e...2d5 Melis? Det stod det ingenting om i oppskriften Jeg kjevlet den ut mellom to plastlag, og det gikk greit. Den ble stor nok til å dekke hele kaken + kantene. Ble dette helt feil? Anonymkode: 8999e...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Pysa skrev (46 minutter siden): Kjevler ut rett på benken, med litt hvetemel. Ikke vanskelig. Er melet for at den ikke skal sette seg fast? Anonymkode: 8999e...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Husk å kjevle den stor nok. Bredden på kaka + høyden på kaka ganger to + 10 cm. Kjevler du den for liten vil det bli vanskelig å få det pent. Anonymkode: b2e7a...8ed Den ble akkurat stor nok og det gikk greit å ta av ene plastlaget og så snu den på kaken. Ble ganske fint til å være første gangen jeg har gjort det, er litt stolt nå, hehe. Anonymkode: 8999e...093
Mynlen Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 På benken med hvetemel. Og kjøp en billig marsipan, de er lettere å kjevle enn de som har mye mandler. 1
Brunhilde Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Melis? Det stod det ingenting om i oppskriften Jeg kjevlet den ut mellom to plastlag, og det gikk greit. Den ble stor nok til å dekke hele kaken + kantene. Ble dette helt feil? Anonymkode: 8999e...093 Neida, det blir ikke feil å ikke bruke melis. Det som er viktig er at du klarer å kjevle uten at det setter seg fast. Jeg bruker også et tynt strø med hvetemel på sånn Tupperwarematte, det fungerer fint for meg.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Hvetemel eller melis brukes for at marsipanen ikke skal henge fast på underlaget. Mellom to plastboser er praktisk for da henger ingen ting fast noe sted. Man bare kjevler. Blir den herpa så knar man den sammen til en ball og begynner på nytt, no worries! Det er fint om man jobber litt lgodt med den ballen først, slik at det ikke blir sprekker når man kjevler ut. Å ha det litt kaldt på kjøkkenet er også praktisk. Alt i alt er det ikke så mye som kan gå galt. Kanskje det finnes en youtubefilm med I grid Espelid Hovig som viser hvordan det gjøres😊 Anonymkode: b9e4b...613
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Mynlen skrev (15 minutter siden): På benken med hvetemel. Og kjøp en billig marsipan, de er lettere å kjevle enn de som har mye mandler. jeg fikk en i gave, så brukte den, aner ikke om den var billig. Godt mulig den var det, for den var ganske enkel å kjevle ut! Anonymkode: 8999e...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Brunhilde skrev (15 minutter siden): Neida, det blir ikke feil å ikke bruke melis. Det som er viktig er at du klarer å kjevle uten at det setter seg fast. Jeg bruker også et tynt strø med hvetemel på sånn Tupperwarematte, det fungerer fint for meg. Ah, sånn matte høres smart ut. Jeg klipte opp to brødposer, så de ble brede nok (iallfall så godt som). Kunne nok brukt plastfolie om jeg hadde det 😄 Anonymkode: 8999e...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvetemel eller melis brukes for at marsipanen ikke skal henge fast på underlaget. Mellom to plastboser er praktisk for da henger ingen ting fast noe sted. Man bare kjevler. Blir den herpa så knar man den sammen til en ball og begynner på nytt, no worries! Det er fint om man jobber litt lgodt med den ballen først, slik at det ikke blir sprekker når man kjevler ut. Å ha det litt kaldt på kjøkkenet er også praktisk. Alt i alt er det ikke så mye som kan gå galt. Kanskje det finnes en youtubefilm med I grid Espelid Hovig som viser hvordan det gjøres😊 Anonymkode: b9e4b...613 Jeg bare hoppet i det, og hadde nok mye nybegynnerflaks! Veldig greit, siden en del annet har gått litt på tverke 😄 Tusen takk for hjelp og masse gode råd alle sammen! KG er supert. Anonymkode: 8999e...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå