AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Synes dere at arv alltid skal deles likt mellom barna? Hva når barna består av en med veldig dårlig økonomi, en med usedvanlig god økonomi og to barn med normal økonomi? Den med dårlig økonomi har vært uheldig med både sykdom, skilsmisse og dårlig yrkesvalg. Den med god økonomi har lykkes bra, har gjort karriere, er blant de som tjener aller mest. Den aktuelle arven til hvert barn vil ha stor betydning for den dårligst stilte men ha liten betydning for den godt stilte. Hva ville du tenke om en skjevfordeling som tilgodeså den dårligst stilte på bekostning av den godt stilte hvis du var en av de to eller en av de "i midten" med normal økonomi? Anonymkode: e704b...209 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 22. desember 2020 Det deles likt når det først er noe. Anonymkode: d1d76...f8b 89
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 22. desember 2020 Arv skal fordeles likt uansett, det er min mening. Å forfordele vil bare skape splid og misunnelse Anonymkode: bc9a4...79a 83
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Deles likt uansett. Foreldrene kan ytre ønske om at den dårligste stilte kan få mer av den bedre stilt. Anonymkode: 1e5d0...458 20
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Det deles likt når det først er noe. Anonymkode: d1d76...f8b Enig, så får det eventuelt bli opp til de med god økonomi å si fra seg arv. Anonymkode: 29b0b...c0f 14
Million Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Foretar du en så ujevn og urettferdig fordeling, vil det skape splid og kanskje ubotelig skade og fiendskap blant arvingene dine etter at du er gått bort. Ønsker du at de skal slutte å snakke til hverandre og bli uvenner, da gir du en av de mer enn de andre. Ønsker du at de skal beholde søskenforholdene sine seg i mellom, deler du helt likt. Ingen får mer enn noen andre, selv om det "er synd på" på den ene. 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Arv deles likt. Ellers vil ji den med god økonomi bli «straffet» for det, mens de som ikke har god økonomi blir «belønnet» ved å få mer enn de andre. Sånn skaper man strid hvertfall. Anonymkode: 3ba50...84b 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Arv til barn skal deles likt. Anonymkode: 65b03...f9e 12
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Likt, så får den med veldig god økonomi avgjøre om han vil gi selv. Kanskje den andre ikke bare er ‘’uheldig’’? 20
Ananas. Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Dette går det vel an å snakke med barna om? Som den i søskenflokken med beste økonomi, vil jeg heller at arven skal bidra til at mitt yngste søsken skal kunne kjøpe seg bolig enn at jeg skal va det stående i et fond. Samtidig skal man ikke undervurdere hva pengene kan bety for dem med «vanlig» økonomi, selv om de har det de trenger. Ta en prat med dem - åpent - ikke legg frem premisser eller ideer, men hør hva de tenker. Noen vil ønske millimeterrettferdighet, andre kan godt dele. Da får dere sondert terrenget uten å skape splid. 44
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Eventuelt gi forskuddarv til den dårligst stilte, bak ryggen på den bedre stilte. Anonymkode: 2113d...c19 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Synes dere at arv alltid skal deles likt mellom barna? Hva når barna består av en med veldig dårlig økonomi, en med usedvanlig god økonomi og to barn med normal økonomi? Den med dårlig økonomi har vært uheldig med både sykdom, skilsmisse og dårlig yrkesvalg. Den med god økonomi har lykkes bra, har gjort karriere, er blant de som tjener aller mest. Den aktuelle arven til hvert barn vil ha stor betydning for den dårligst stilte men ha liten betydning for den godt stilte. Hva ville du tenke om en skjevfordeling som tilgodeså den dårligst stilte på bekostning av den godt stilte hvis du var en av de to eller en av de "i midten" med normal økonomi? Anonymkode: e704b...209 Jeg ville tatt en prat mezdvedkommende med beat økonomi og hørt hva han/hun tenker. Mine foreldre gjør ikke likt, men det er i samråd med den av oss som får minst, og dermed kommer det ikke til å skape noen splid. Et alternativ er å gi forskudd på arv til den med minst, og så får de andre dele resten en gang i fremtida. Anonymkode: e8d5c...530 13
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Man kan ikke skjevdele annet enn det som overstiger en million til hver (halvannen etter nyttår), og da er jo alle ganske greit hjulpet. Ut over det kunne jeg vurdert å diskutere det med arvingene, men ikke å skjevdele mot noens vilje. Anonymkode: ef312...7e9 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 Million skrev (6 minutter siden): Foretar du en så ujevn og urettferdig fordeling, vil det skape splid og kanskje ubotelig skade og fiendskap blant arvingene dine etter at du er gått bort. Ønsker du at de skal slutte å snakke til hverandre og bli uvenner, da gir du en av de mer enn de andre. Ønsker du at de skal beholde søskenforholdene sine seg i mellom, deler du helt likt. Ingen får mer enn noen andre, selv om det "er synd på" på den ene. Det kommer an på forholdet søsknene mellom. Hvis arv har så stor innvirkning på søskenforholdet, så var det ikke mye forhold der fra før av. Anonymkode: 4353b...793 3
sommerfugl154 Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Likt! Jeg er den såkalte "fremgangsrike" i søskenflokken med alt på stell i forhold til søsknene mine, og hadde blitt skuffet hvis jeg ikke arvet likt. Jeg har jobbet hardt og slitt og fortjent hvert øre av det jeg har tjent, så det ville føles urettferdig at jeg evt. skulle arvet mindre bare fordi jeg har vært "flink pike". Har valgt å jobbe siden jeg var 15, mine brødre har ikke jobbet en dag og får støtte av nav. Så de får naturlig nok også en del hjelp av foreldrene våre, men jeg får som regel også penger når de får 🙂 Går inn på sparekonto og skal brukes fornuftig, jeg er kjempetakknemlig for at de behandler oss ganske likt på tross av forskjellene 38
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 sommerfugl154 skrev (1 minutt siden): Likt! Jeg er den såkalte "fremgangsrike" i søskenflokken med alt på stell i forhold til søsknene mine, og hadde blitt skuffet hvis jeg ikke arvet likt. Jeg har jobbet hardt og slitt og fortjent hvert øre av det jeg har tjent, så det ville føles urettferdig at jeg evt. skulle arvet mindre bare fordi jeg har vært "flink pike". Har valgt å jobbe siden jeg var 15, mine brødre har ikke jobbet en dag og får støtte av nav. Så de får naturlig nok også en del hjelp av foreldrene våre, men jeg får som regel også penger når de får 🙂 Går inn på sparekonto og skal brukes fornuftig, jeg er kjempetakknemlig for at de behandler oss ganske likt på tross av forskjellene Ja, det er deg, men nå hender det jo faktisk at folk som har vært flinke og jobbet hardt kommer i økonomisk uføre av forskjellige grunner og at folk som har jobbet middels hardt har meget god økonomi. Anonymkode: 6e335...ac9 17
Hippogriff Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Dette kommer jeg til å dele likt mellom mine. Noe annet kunne ikke falt meg inn. Så er det noe annet at de kan ha ulike behov for økonomisk bistand gjennom livet. Men om den forskjellen veldig stor, heller jeg mot å definere dette også som forskudd på arv for å få det mest mulig likt til slutt. Jeg kommer heller ikke til å ta opp med noen av mine barn at noen av de må avse noe av arven frivillig for å hensynta søsken som har vært «uheldig» med yrkesvalg. For idet jeg forslår noe slikt, er det automatisk gått fra frivillig til «frivillig», og grobunnen for splid er skapt. Hvis noen av dem vil gjøre noe slikt får de selv initiere det, sånn at det blir reelt frivillig. Noe de for så vidt godt kunne finne på, de er ålreite folk og har veldig omsorg for hverandre. 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Noen er heldigere enn andre her i livet. Arv skal deles likt Anonymkode: ccc98...118 6
altflyter Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 For guds skyld del likt. Ikke la din siste handling i verden være at barna dine blir uvenner. Jeg er selv i en familie hvor det alltid har vært synd på den yngste. Jeg har jobbet meg opp fra bunn og slitt med både sykdom og mye uflaks men kjempet meg opp. Etter 10 år klarte jeg å spare egenkapital til bolig. Mitt yngre søsken har levd livet, jobbet når det passet seg slik og aldri måtte stå til ansvar for noe. Da mine foreldre hjalp hen med egenkapital til bolig siden jeg «uansett hadde bolig», mistet de kontakten med meg. Ikke gjør det. Det er slitsomt når foreldre er overbevist om at forskjellsbehandling er rett. Dine barn deler ikke nødvendigvis din opplevelse av situasjonen. Det beste er å dele likt. 17
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 Hvordan det blir med arv, vet jeg ikke. Og jeg håper jo det blir lenge til det aktualiseres. Jeg er den heldige, med god økonomi. Mitt søsken roter bort det meste og har ingen økonomistyring. Våre foreldre gir henne mye økonomisk støtte og store "lån". Jeg har foreløpig ikke mottatt noe, heller ikke i anledning runde dager. Det er klart sårt, spesielt når også barnebarna behandles svært ulikt. Anonymkode: 165f5...fc4 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå