2002_Kristian Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 (endret) En god kompis av meg var i karantene, like etter han slapp ut av karantenen gikk vi en tur, en ganske lang en 30-45 min. Prøvde å holde avstand. Dagen etterpå føler han seg dårlig, og ble testet i går. Nå kom svaret, og han er positiv for korona. Lurer veldig på hvordan han ble syk etter karantene tiden, "han testet negativt den syvende dagen i karantenen". Han ringte meg selv, og sa fra. Har ikke blitt ringt opp av de som sporer opp, så er ikke offisielt i karantne. Alle telfonene er stengt, og skal egentlig på hytta i morgen. Hva gjør jeg? PS: sist jeg var med han var 5 dager siden, og har ingen symptomer Endret 22. desember 2020 av 2002_Kristian
Jilaiya Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Hvor langt unna hverandre var dere, da?
gjest:) Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 (endret) 2 hours ago, 2002_Kristian said: En god kompis av meg var i karantene, like etter han slapp ut av karantenen gikk vi en tur, en ganske lang en 30-45 min. Prøvde å holde avstand. Dagen etterpå føler han seg dårlig, og ble testet i går. Nå kom svaret, og han er positiv for korona. Lurer veldig på hvordan han ble syk etter karantene tiden, "han testet negativt den syvende dagen i karantenen". Han ringte meg selv, og sa fra. Har ikke blitt ringt opp av de som sporer opp, så er ikke offisielt i karantne. Alle telfonene er stengt, og skal egentlig på hytta i morgen. Hva gjør jeg? PS: sist jeg var med han var 5 dager siden, og har ingen symptomer Du tar karantene med mindre du er helt sikker på at dere holdt 2m avstand hele tiden ( med unntak av små korte passeringer nærmere enn 2m). Det er fullt mulug å vki syk etter karantenetiden er utløpt. Det er derfor mange land gar 14d karantenetid. Endret 22. desember 2020 av gjest:) 6
powerpuffen Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Det kan ta alt Fra 0-14 dager før det slår ut. Jeg hadde tatt en test og drøyd turen til hytta. Hva om du smitter andre? Jeg hadde ansett meg selv som nærkontakt om jeg var deg.
The Kavorka Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Hvorfor var han i karantene? Hadde han testet positivt eller hadde noen nærkontakter av ham testet positivt? Det kan jo være at inkubasjonstiden varte noen dager hos ham. Jeg hadde nok gått i selvpålagt karantene om jeg hadde hatt mulighet til det. Og tatt en test. Og husk at man kan være smittet selv uten å ha noen symptomer. Det er det som er noe av det som gjør dette viruset så skummelt. 1
2002_Kristian Skrevet 22. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2020 (endret) det teiteste er at jeg er enig- faren min og moren min sier at jeg overreagerer, og VI bare kan dra på hytten. Hvis jeg sier jeg burde teste meg for sikkerhet skyld forklarer de at man alltid er utsatt for risiko gjennom "skole osv", og at deretter ødelegger julen. Når det kommer til avstands så prøvde vi så godt som mulig å holde 2 meter avstand hele tiden, men kan jo ikke garantere for at det skjedde hele tiden Lillebroren var syk, men ble friskmeldt. Vennen min satt ut karantene tiden, og deretter tok en test som var negativ. 2 dager etter testen fikk han symptomer. Jeg var med han dagen før Endret 22. desember 2020 av 2002_Kristian 2
Raven.Writingdesk Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Du ringer Corona telefonen i morgen! De er de eneste som kan gi deg er godt svar! Høyst sannsynlig er du i karantene. Hadde han vært testet positiv før turen hadde han blitt satt i isolasjon. 1
SoftKitty Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Hvem skal du møte på hytteturen da? Er det folk du uannsett har møtt i det siste eller noe personer? Eller skal du dit alene?
2002_Kristian Skrevet 22. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 22. desember 2020 (endret) Med Faren min, moren min og broren min. Jeg har vært med dem i 5 dager allerede. De irriterer seg over at jeg sier at jeg burde teste meg. De sier at vi ikke skal bekymre oss, og bare dra på hytten. En av grunnene til at jeg vil teste meg er at jeg var på skolen dagen etter jeg var med vennen min, og 3 venner i helgen. 2 av disse vennene har familie i risikogruppen. er mer redd for å smitte disse vennene. Blir nok bare nærmeste familien på hytta. En ting til, vennen sa ikke fra at han ble dårlig på fredagen før han fikk korona svaret. Dette forklarte han med at han ikke ville bekyrme meg, noe som irriterer meg kraftig. Dette tror jeg også er grunnen til at han ikke nevne meg som "mulig nærkontakt, tror han ikke vil irritere meg. Høres rart ut, men ja". Jeg kan si at jeg er i gråsonen for det som betegnes som nærkontakt Endret 22. desember 2020 av 2002_Kristian 1
Jobbermedbarn Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Jeg ville også kontakter koronatlf. Iom at du var sammen med han innen 48 timer før han fikk symptomer regnes du som nærkontakt, men forstår at det er et tvilstilfelle iom at dere gikk tur og holdt avstand. Jeg ville også tatt en test i morgen evt før jeg dro på hytta. Du kan jo feire med nærmeste fam så lenge dere har vært sammen hele tiden og du ikke har symptomer. Men det er viktig å holde avstand og vær nøye med hygiene. 1
2002_Kristian Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #11 Skrevet 23. desember 2020 Jeg er ikke i karantene, men de anbefalte meg å teste meg, så da gjør jeg det. 1
Anbefalte innlegg