AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 https://www.vg.no/rampelys/i/86PAad/pondus-skaper-om-lite-mangfold-jeg-tar-selvkritikk Hva blir det neste? Kunne anklaget kongefamilien for rasisme fordi de alle er hvite, men så har jo prinsessen tatt ansvar gjennom å bli sammen med Durek. Anonymkode: 5b595...2f5 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Men hvis han tar med en mørkhudet karakter, så vil han jo bli anklaget for blackface og rasisme da også. Anonymkode: ef403...1f7 13
Morten1 Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Det er mer rasistisk å ta med en mørk figur i en serie kun fordi den er mørk. 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Morten1 skrev (24 minutter siden): Det er mer rasistisk å ta med en mørk figur i en serie kun fordi den er mørk. Som mange moderne tv-serier faktisk gjør. Tar med alle mulige mennesker for å ikke bli anklaget for å være rasistisk Anonymkode: 2a3bd...521 5
Morten1 Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Som mange moderne tv-serier faktisk gjør. Tar med alle mulige mennesker for å ikke bli anklaget for å være rasistisk Anonymkode: 2a3bd...521 Helt enig, det samme kan man si om mange statlige og kommunale arbeidsplasser som sier det er så flott å få det multikulturellt. Det handler ikke om personen er kompetent til jobben, men om hudfarge og rase. 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Dette er en oppkonstruert problemstilling skapt for å sette sinnene i kok. Kritikken om at det er lite mangfold i norske seriestriper handler om at det er veldig få etnisk ikke-norske serieskapere. Ikke at Pondus-stripa mangler mangfold. Øverli kan best lage komikk ut fra egen hverdag så å etterlyse mangfold i hver enkelt stripe er tøysete og var heller ikke utgangspunktet for den "kritikken" de liksom skal svare på i denne artikkelen. Anonymkode: 69730...1f7 5
Sylveon Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 (endret) – Jeg er småallergisk mot konstruert mangfold. Mangfold som bare er skapt for å tilfredstille publikum. Hvis jeg skulle introdusert en hovedperson, så måtte karakteren hatt en troverdig bakgrunnshistorie. ------------------------- Tegneren forklarer videre at det er vanskelig å introdusere bifigurer med en annen etnisk bakgrunn, fordi han frykter at de vil fremstå om rasistiske, eller at vitsene ikke blir tolket riktig. --------------- – Jeg tar inn når det passer og når jeg har lyst, uten at jeg føler at jeg må tvinge inn mangfold. Jeg har allerede mitt univers som jeg prøver å speile samfunnet med. Det er flott at tegnere som Janine El Khawand og Josef Yohannes gjør det. De kan gjøre det bedre enn meg. ------------------ Jeg syns tegneserieskaperne sier det helt greit og forsvarer seg fint i denne saken. Endret 22. desember 2020 av Sylveon 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Sylveon skrev (8 minutter siden): Jeg syns tegneserieskaperne sier det helt greit og forsvarer seg fint i denne saken. Helt enig i det, men det er faktisk ingen som har kritisert Øverli for ikke å ha mangfold i serien sin. Den opprinnelige kritikken gikk på at det mangler serieskapere med ikke-norsk bakgrunn, altså ikke at Pondus eller andre norske striper mangler mangfold. Derfor er dette nok en artikkel som er konstruert med et formål å få det til å virke som at utlendinger er misfornøyd med norske serieskapere. Det er forlagene som i så fall må ta inn flere serier laget av ikke-etnisk norske. Anonymkode: 69730...1f7 3
Sidsel Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Det er da ingen i denne saken som beskylder Pondus for rasisme! De sier bare at det er lite mangfold. Det er ikke det samme som rasistisk. 8
HalldirV2 Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): https://www.vg.no/rampelys/i/86PAad/pondus-skaper-om-lite-mangfold-jeg-tar-selvkritikk Hva blir det neste? Kunne anklaget kongefamilien for rasisme fordi de alle er hvite, men så har jo prinsessen tatt ansvar gjennom å bli sammen med Durek. Anonymkode: 5b595...2f5 Som @Sidsel over her poengterer, er det ingen som har hevdet Pondus er rasistisk. 3
Sylveon Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig i det, men det er faktisk ingen som har kritisert Øverli for ikke å ha mangfold i serien sin. Den opprinnelige kritikken gikk på at det mangler serieskapere med ikke-norsk bakgrunn, altså ikke at Pondus eller andre norske striper mangler mangfold. Derfor er dette nok en artikkel som er konstruert med et formål å få det til å virke som at utlendinger er misfornøyd med norske serieskapere. Det er forlagene som i så fall må ta inn flere serier laget av ikke-etnisk norske. Anonymkode: 69730...1f7 Jeg vet. VG har til tider veldig god fantasi og leter etter problemer der det ikke er problemer. Likevel så føler jeg for å poengtere at dette er mennesker som må forsvare seg i en artikkel på grunn av det, og jeg syns at de svarer godt for seg.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Sylveon skrev (4 timer siden): Jeg vet. VG har til tider veldig god fantasi og leter etter problemer der det ikke er problemer. Likevel så føler jeg for å poengtere at dette er mennesker som må forsvare seg i en artikkel på grunn av det, og jeg syns at de svarer godt for seg. Det er selvsagt fordi «problemet» som konstrueres er tull. Hele artikkelens premiss er vås. Den skulle aldri vært skrevet. Anonymkode: 5b595...2f5 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 Og i overskriften står det at Øverli tar selvkritikk. Som om han «legger seg flat». Men det gjør han slett ikke. Snarere det motsatte. Burde heller stått «Øverli nektet å bøye av for tåpelig antirasisme-tull». Anonymkode: 5b595...2f5 8
Drizzt Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Godt å lese at de nekter å ha en mørkhudet karakter bare for å bøye seg for krenkehysteriet. For at det skal være troverdig, må det være naturlig. Nå må krenkehysteriske personer la kunstnere får være i fred. 4
Kågebruker Skrevet 23. desember 2020 #16 Skrevet 23. desember 2020 Som jeg har skrevet i en annen tråd, dette er reelt. Samtidig så er det ikke så rart at det er sånn det er. Husk på at de fleste mennesker som er voksne idag har vokst opp og omgås i liten grad med innvandrere. Dette kommer til å endre seg.
Jegern Puahate Skrevet 23. desember 2020 #17 Skrevet 23. desember 2020 (endret) Kunne vært artig å lagd en tegneserie om kriminell innvandrerungdom fra østkanten som drar på tokt til vestkanten for å rane pampene, kunne til og med hatt med en token etnisk nordmann i gjengen. Endret 23. desember 2020 av Jegern Puahate 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #18 Skrevet 23. desember 2020 Tøys. Han ene homsen er da mørk. Anonymkode: 26cc9...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #19 Skrevet 24. desember 2020 Nå får det være nok! Skal man klage på alt som er hvitt så får vi hverken en ordentlig jul eller nyte sangtekstene til Taylor Swift! Anonymkode: 37f12...b7b
Aliquis Skrevet 24. desember 2020 #20 Skrevet 24. desember 2020 Ordet rasisme er ikke nevnt i artikkelen i forbindelse med Pondus. Det skrives om at det er lite mangfold i serien, og det stemmer jo. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå