Gå til innhold

De er ikke forsiktige mtp corona, og har invitert seg selv på besøk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med barnet mitt alene. Julen i år blir annerledes pga mange ting, sånn er det jo for de fleste i år pga corona.

Jeg har en skadd/ødelagt lunge da den ble ødelagt da jeg fikk den punktert som baby. Lungen har skadd lungevev, og ikke fått utviklet seg som den skulle. Den ble operert, men jeg er avhengig av astmamedisiner hver gang jeg blir forkjølet og lungekapasiteten blir kraftig nedsatt om jeg blir forkjølet. 

Nå er det coronatider. Og jeg er livredd. Mine foreldre skal komme langveisfra, fra byen i landet med mest og mest økende smitte nå. De har invitert seg selv på lillejulaftenbesøk...

De hadde nylig (en ukes tid siden) overnattingsbesøk i noen dager med folk fra Oslo... Hverken de eller de som var på besøk er forsiktige mtp corona og de mener og tror at corona er oppspinn.

Jeg har vært forsiktig i hele år, og vært stort sett inne/hjemme og unngått sosialt samvær og fulgt alle restriksjoner. Så skal mine foreldre, som hverken bruker munnbind, og ikke vasker hender eller spriter fordi de gir blaffen, komme på besøk. Ikke vil de respektere det om jeg sier nei, men avfeie det med at jeg er en hysterisk og overdriver corona. Jeg har sagt mange ganger at folk dør av dette. Og jeg er i risikogruppen. 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6d79d...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså en «vanlig» luftveisinfeksjon betyr medisiner, lege, legevakt og eventuell sykehusopphold for meg, får rett og slett ikke puste. Så med corona ville jeg nok ikke ha klart det.

Skrevet

Jeg hadde sagt at det ikke passer på grunn av at verden er i en pandemi og de av alle burde vite hva slags risiko du tar ved å ha de på besøk. Herregud for noen foreldre... Har de alltid vært slik?

• Liker 22
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Du sier nei! Uten forklaring eller unnskyldninger. 

Skrevet

Du sier nei.

Her er vi to søsken, tre "svigersøskenpar", egne foreldre, og svigers, som i år tar julaften to-og-to, samt over Skype. 

Ingen i risikogruppen utover alder. Men vi respekterer at man ikke reiser på kryss og tvers av landet, vi respekterer at foreldre og svigers er eldre, vi respekterer at det er flere som jobber i helsevesenet, og vi respekterer at det er flere barnehagebarn som har vært eksponert til og med forrige fredag. 

Anonymkode: 0aed5...684

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså en «vanlig» luftveisinfeksjon betyr medisiner, lege, legevakt og eventuell sykehusopphold for meg, får rett og slett ikke puste. Så med corona ville jeg nok ikke ha klart det.

Veldig rart at ikke foreldrene dine er mer bekymret for deg. Nei, her ville jeg vært tydelig og sagt fra at de ikke kan komme i år. 

Jeg har hatt corona selv da, men mange som ikke har hatt det kan føle seg litt uovervinnelige. Virker som foreldrene dine er litt der.

Anonymkode: ce164...cdf

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du bare må stå på de og heve deg over at de da synes du er hysterisk. Om du tror de likevel kommer på døren tror jeg at jeg hadde tatt meg en tur ut, slik at du ikke er hjemme når de kommer. 
Også synes jeg synd på deg for at du har så respektløse foreldre!

Anonymkode: 81bb4...7a6

• Liker 4
Skrevet

Er litt lei av folk som sier at folk i risikogruppen er hysterisk.  Mer hårreisende at det kommer fra dine foreldre.  Si at de er faktisk ikke velkommen hos deg med denne holdningen, jul eller ikke jul. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kunnskapsløse foreldre du har....

Si at fastlegen din var streng og sa du ikke kunne få besøk nå av hensyn til risiko.

Anonymkode: 9d40c...cb1

• Liker 8
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde sagt at det ikke passer på grunn av at verden er i en pandemi og de av alle burde vite hva slags risiko du tar ved å ha de på besøk. Herregud for noen foreldre... Har de alltid vært slik?

Vel. Som lungesyk, tok de meg aldri med til lege med mindre jeg holdt på å kveles.

Medisiner fikk jeg ikke, og de fortalte ikke skolen at jeg var astmatisk. Derfor fikk jeg aldri noen forståelse fra lærere på skolen, på turer, leirskole, gym etc, jeg var syltynn men ble sett på som lat av de. De visste jo ikke. 

Jeg er voksen, aldri blitt hørt eller respektert av de. 

Og de kommer ikke til å respektere meg i morgen heller. 

Jeg føler det som gambling med livet. Snakker jeg med henne på telefonen og hører henne hoste, spør jeg:  er du forkjølet? Hun: nei, jeg fikk bare vann i vrangstrupen! (Hun drakk ikke vann) 

Gruer meg, og må virkelig ta en telefon og prøve å overtale de til å respektere det, i det minste for barnet mitt, men vet at det er helt nytteløst. 

• Liker 1
Skrevet

Møt dem utendørs,  på god avstand,  og gjerne med munnbind.

Det er utrolig tankeløst av dem å planlegge besøk hos deg slik situasjonen er. 

Anonymkode: 11aa0...995

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel. Som lungesyk, tok de meg aldri med til lege med mindre jeg holdt på å kveles.

Medisiner fikk jeg ikke, og de fortalte ikke skolen at jeg var astmatisk. Derfor fikk jeg aldri noen forståelse fra lærere på skolen, på turer, leirskole, gym etc, jeg var syltynn men ble sett på som lat av de. De visste jo ikke. 

Jeg føler det som gambling med livet. Snakker jeg med henne på telefonen og hører henne hoste, spør jeg:  er du forkjølet? Hun: nei, jeg fikk bare vann i vrangstrupen! (Hun drakk ikke vann) 

Gruer meg, og må virkelig ta en telefon og prøve å overtale de til å respektere det, i det minste for barnet mitt, men vet at det er helt nytteløst. 

Men ærlig talt, du fremstår jo ufattelig tafatt som ikke klarer å si NEI til besøk i ditt eget hjem? Slutt med den innstillingen om at du skal «prøve å overtale» og «det er helt nytteløst», bare si nei, det passer ikke, og a) lukk og lås døren uten å være tilgjengelig når de ankommer, eller b) dra ut av huset (skogen, en stille café hvor du kan ha på munnbind, butikken osv) slik at dere ikke er hjemme når de kommer. 
Dette er svært enkelt, all den tid jeg antar at de ikke bryter seg inn i hjemmet ditt. 

Anonymkode: 607f3...0b7

• Liker 20
Skrevet

Du har blitt utsatt for grov omsorgssvikt av dine foreldre ved at de nektet deg helsehjelp. Hadde satt ned foten nå altså. Kommer de likevel på besøk, hadde jeg ikke åpnet døra. Spørs om det nytter å treffe dem utendørs. De virker troende til å snike seg inn mens dere er ute.

Anonymkode: 7769c...429

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er dette situasjonen hvor du står opp for deg selv.

Skjønner jeg rett, at du er alenemor også? Du er det jo også barnets framtid som står på spill.

Du sier klart og tydelig fra, at du nekter å risikere livet, og at barnebarnet deres kan bli morløst. Og at de vil møte låst dør.

Så låser du døren.

Og holder den låst.

Forsøk å ikke begi deg inn på argumentasjon og motargumenter fra deres side.

Fortell kun hvordan helsesituasjonen din er, og at du ikke kan risikere flere nærkontakter. Og legg til at om de ikke engang kan respektere deg når du forsøker å komme deg gjennom en pandemi som en person i risikogruppen, så er de ikke velkomne i ditt hjem.

Ditt liv og helse, og barnets ditt sin mor, kommer først. ❤️

Anonymkode: 19909...9ca

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel, dette er jo omsorgssvikt i mitt hode, at du har hatt en punktert lunge har de jo visst om fra du var liten så her er det ingen unnskyldninger.

Hadde ikke kjent det gnage en plass om jeg å ba de drite og dra om de kom på besøk, for å si det slik. Nå er du voksen og fullt ut i stand til å sette ned foten. Du sier at så lenge det er en pandemi så vil du ikke ha besøk, er ikke verre. Bare få det gjort så er du ferdig med det. Og det er ikke nytteløst, du er voksen, du setter egne grenser som du skal. Ingen som kan tvinge de inn vet du.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke dine foreldre som bestemmer dette, det er det du selv som gjør. De respekterer deg ikke, så her må du være både tydelig og bestemt, og si klart i fra at de ikke får komme på besøk nå. Og du må ikke la deg overtale, det er farlig for deg.

• Liker 3
Skrevet

Har de noen gang innrømt at de forsømte deg i barndommen? Hvordan kan du fortsatt ha kontakt med foreldre som har utvist omsorgssvikt på det groveste? Her ville jeg kutta kontakten. Sånnne mennesker trenger man ikke i livet sitt. Får oppriktig vondt av deg! Foreldre vil normalt sett det beste for barna sine og vise hensyn. Dette er jo stikk motsatt...

Anonymkode: 567f0...393

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo omsorgssvikt. Dette handler om at du har dårlige foreldre først og fremst, mer enn korona. 

Du sier bare nei, og at du har andre planer til jul.

Anonymkode: 6758c...3d9

Skrevet

Du er hysterisk og ikke minst egoistisk som fy. Ta 'ræ sammen a. 

Anonymkode: d0daa...53c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...