Gå til innhold

Oppdrette - hvordan vite om de er seriøse?

Anbefalte innlegg

Vi er endelig på leting etter valp etter flere års venting. Men jeg synes dette med oppdrettere er veldig vanskelig. Vi har lett i hele år, men pga corona skal visst hele Norge ha valp. Det er lange ventelister overalt og valpene er reservert før de er unnfanget (mange steder). 

Så vi har begynt å kikke litt på Finn også. Ofte ser man fort at det er useriøse folk, og da blar man bare videre. Men enkelte er ikke så enkle å bedømme. Nå har vi fått tilbud om en valp, men jeg blir jo skeptisk med en gang. 

Det jeg kanskje lurer aller mest på er om det er generelt greit å kjøpe valp av uerfarne oppdrette? Så lenge man forsikrer seg om at alt har blitt gjort etter boka? 

Anonymkode: 69f0e...a63

Fortsetter under...

Det er heilt greit å kjøpe kvalp av oppdretter som har lite erfaring. Alle oppdrettere er nye en gang. Det som skiller en ny seriøs oppdretter frå en som er useriøs er at vedkommende har et avlsmål og då også gjerne en eller fleire mentorer som dei kan rådføre seg med. 

Det viktigste du som kvalpekjøper gjer er å stille spørsmål. Avler oppdretter etter raseklubbens avlsanbefalinger? Tar oppdretter depositum? Isåfall, vil du få dette tilbake dersom du skulle trekke deg? Seriøse oppdrettere betaler som regel tilbake eit depositum. Går oppdretter på utstillinger eller andre konkurranser? Om vedkommende gjer det kan dette indikere på at oppdretter er aktiv i eit rasemiljø. Ein seriøs oppdretter vil også stille spørsmål til deg, og selger ikkje til kven som helst. 

Eg personlig setter ingen på lister før eg har møtt vedkommende som ønsker å kjøpe, og aldri før kvalpene er født. 

Anonymkode: 3238a...ca2

• Liker 3

NKK har retningslinjer for helsetester, og om disse testene viser at begge foreldre er friske, så vil parringen godkjennes og valpene vil bli registrert i NKK. Spør om foreldrene til valpene er registrert i NKK og om de ble testet ifølge retningslinjene til NKK, og om valpene er blitt registrert. Om svaret er nei på noe av dette, så er det vanskelig å vite om valpene har arvet et par dårlige gener eller ikke. 

I tillegg: hvor mye sosialisering har valpene fått? Spør om detaljer. Hvor i huset har de oppholdt seg de siste ukene? Har de blitt utsatt for støy fra tv, støvsuger, besøk og andre hjemme-lyder. Hvor ofte har eierne håndtert valpene? Har valpene vært ute, og hvor ofte, og hva av lyder/syn har de blitt utsatt for ute? 

Hvordan er gemyttet til foreldrene? Har noen av de vist tegn på mataggresjon eller aggresjon mot andre hunder? Samkjønnsaggresjon? Er de trygge, selvsikre hunder? Er de usikre av seg? Hvordan takler de nye opplevelser/situasjoner? 

Det beste er å besøke de, så får du sett litt på foreldrene. Er tispa redd når du kommer inn, eller lusker hun rundt litt usikker? Kommer hun bort til deg og hilser? Hvordan reagerer valpene på deg? Rygger de unna eller oppsøker de deg?

Anonymkode: 3d078...fdf

• Liker 4

Du kan spørre om de har vært på utstilling og eventuelle premier foreldredyrene har fått. Det er vanlig at kun den ene er høyt premiert. Mange oppdrettere bruker en fin men upremiert tispe til en høyt premiert hannhund, for eksempel. 

Vet om oppdrettere av min rase som kjøper ferdig premierte utstillings-champions fra utlandet, importerer dem hit og setter valper på alle tispene med disse importerte hannhundene. De vet ingenting om hannhundene, de er kjøpt voksne og "ferdig utstilte". Bruker alle tispene de har, uten at noen av dem noengang har vært på utstilling, så resultatene blir jo litt tilfeldige.

Anonymkode: aba06...f7c

• Liker 2

Annonse

Jeg kjøper hund ifra folk med fokus på helse, sunn rase, som har øyelyst og vaksinert valpene og som har greit rykte. 

ADet er mye drama i enkelte hundemiljøer har jeg inntrykk av. Har også vært Borti oppdrettere som "krever" å få tilbake tispa ifbm parring eller som krever at vi går på utstilling, nekter at jeg kastrerer hunden osv. 

Slikt gidder jeg ikke. Kjøper jeg hunden er det JEG som eier den. Jeg bestemmer om jeg vil pare den eller kastrere den, om jeg skal styre med utstilling osv. 

Anonymkode: 0f3cb...243

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om Staffordshire bull terrier. 

Håper du er svært bøyen med oppdretter på denne rasen. Populariteten har eksplodert, og det er veldig mykje dårlig ute og går. Ekstremt mykje samkjønnsaggressjon og allergi. Dette er noko som er lurt å spørre oppdretter om.

• Liker 8
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper du er svært bøyen med oppdretter på denne rasen. Populariteten har eksplodert, og det er veldig mykje dårlig ute og går. Ekstremt mykje samkjønnsaggressjon og allergi. Dette er noko som er lurt å spørre oppdretter om.

Ok, det var greit å vite! 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, det var greit å vite! 

Sjekk HD også. Har sett noen tilfeller hvor oppdrettere nesten utelukkende avler på fargen "blå" både på foreldredyrene, besteforeldre osv. Det ville iallefall jeg fulgt litt med på.. 

• Liker 4

Veldig mange fine tips her! Takk for alle innspill 😊

Jeg hadde aldri trodd at det var så innfløkt å skaffe seg valp! Synes folk får valp i hytt og pine! Men vi vil jo gjerne få en frisk hund som passer til vår familie 😕

Annonse

LadyGrey skrev (49 minutter siden):

Sjekk HD også. Har sett noen tilfeller hvor oppdrettere nesten utelukkende avler på fargen "blå" både på foreldredyrene, besteforeldre osv. Det ville iallefall jeg fulgt litt med på.. 

Ingen av dyra er blå, hverken foreldre eller valper. Men fint å vite hvis vi avstår fra akkurat denne valpen. 

På en slik rase som Staff er det særdeles viktig og kjøpe av en oppdretter som vet hva denne driver med - hvorfor valgte de og ha valper/ denne kombinasjonen - selv om de er nye så bør de ha et svar på hvorfor akkurat DEN hannhunden ble valgt. 

Sjekk dogweb for resultater på helse / mental test og ikke minst alder på tispen, hvor mange kull har hun hatt? Hvor mange kull har far hatt - er det helse / mental tester registrert på hans andre avkom ? 

Alle valpene har personlighet og en seriøs oppdretter bør kunne anbefale hvilken valp dere bør velge.

Vær ærlige overfor oppdretter med hensyn til deres mål/ tanker og drømmer med hundeholdet. Hvordan hverdagen er , dere er som personer, etc..  

Lykke til med valget og valp 😉

• Liker 4

Her er seriøse oppdrettere https://norskterrierklub.no/raser/staffordshire-bull-terrier/oppdrettere-19/

Tipper du må sette deg på liste, i hvertfall sende Mail til ulike oppdrettere med hva du kan tilby, litt om deg osv

• Liker 2
Annonse

Oppdretteren skal godta deg, MEN du skal også godta de.

Altså kjemi er viktig. Har jeg en LITT uggen magefølelse, trenger ikke være mye, er det nok til at jeg sier nei.

Jeg sier også til de som ringer meg, at kjemien skaø gå begge veier. Det er ikke bare jeg som skal like de, de må også like meg, hehe. Vi skal tross alt forhåpentligvis ha kontakt i 10-15år frem i tid 😊

En oppdretter som selger valper på bakgrunn av fantastiske utstillingsresultater ville jeg holdt meg unna. En valp arver IKKE foreldrenes titler.

En fantastisk hund med ørten titler kan gi ræva valper. En upremiert kan gi heøt fantastiske valper. Så hvis oppdretter er mer inntr i å fortelle om fantastiske titler hadde jeg bakket unna. 

For det er helse og gemytt som er viktigst uansett hva 😊

Anbefaler å kontakte flere oppdrettere, se hvem du får vest "feeling" hos og VENT der. Ikke ta der du får valp fra først. Det er sjeldent lurt.

En rase som er vanskelig å finne ledig kull, er det ofte en grunn til at en oppdretter har ledige valper.

• Liker 2
  • 3 uker senere...

TS her.

Ville bare komme med en update i tilfelle andre i samme situasjon kommer over denne tråden. Jeg hadde en uggen magefølelse hele tiden og googlet meg dermed forderva! Fant selgeren i alle some-kanaler, og meldte meg inn i en rasegruppe på Face for å søke der også. Da jeg fant flere ting som skurret spurte jeg om regnr på mor og far (mistenkte dårlig avl). Og da hadde hun plutselig bestemt seg for å gi valpen til en venn 🙄 

Det lønner seg å følge magefølelsen! Herved skal jeg holde meg unna Finn. Har heldigvis fått kontakt med en oppdretter med erfaring og som er veldig åpen om hundene sine. 

• Liker 8
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her.

Ville bare komme med en update i tilfelle andre i samme situasjon kommer over denne tråden. Jeg hadde en uggen magefølelse hele tiden og googlet meg dermed forderva! Fant selgeren i alle some-kanaler, og meldte meg inn i en rasegruppe på Face for å søke der også. Da jeg fant flere ting som skurret spurte jeg om regnr på mor og far (mistenkte dårlig avl). Og da hadde hun plutselig bestemt seg for å gi valpen til en venn 🙄 

Det lønner seg å følge magefølelsen! Herved skal jeg holde meg unna Finn. Har heldigvis fått kontakt med en oppdretter med erfaring og som er veldig åpen om hundene sine. 

Så bra! Ha is i magen, det er verdt å vente på et kull som føles riktig.

Et annet fint spørsmål en kan stille er "hvorfor akkurat denne kombinasjonen, hvordan er det disse to utfyller hverandre". Hvis det bare er skryt å høre så er det et dårlig tegn, for alle individer har noen svake sider ;)

Anonymkode: cb7bf...a5f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...