Gå til innhold

Hvordan damper du pinnekjøtt?

HalldirV2

Anbefalte innlegg

Hvor mye vann har du i kjelen til en pakke pinnekjøtt? Forige gang jeg forsøkte meg fikk pinnekjøttet en kokt karakter, noe jeg vil unngå denne gangen. 

Så, ut med det! Hva er din hemmelighet bak perfekt pinnekjøtt? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vann opp til risten, slik at det ikke treffer kjøttet. Etterfyller ved behov. 

Anonymkode: 890b9...2bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vann opp til risten, slik at det ikke treffer kjøttet. Etterfyller ved behov. 

Da blir det ristekjøtt.   Pinnekjøtt skal ligge på PINNER.  Nyskjærte barkede bjørkepinner i 3 krysslag.  Vann over pinnene men under kjøttet.

Anonymkode: 3c00b...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da blir det ristekjøtt.   Pinnekjøtt skal ligge på PINNER.  Nyskjærte barkede bjørkepinner i 3 krysslag.  Vann over pinnene men under kjøttet.

Anonymkode: 3c00b...cd2

Dette er bare tull, du kan bruke pinner ja men de funger akkurat som en rist! Pinnekjøtt navnet kommer av at ribben på sauen deles opp som lange pinner! Ikke av at de dampes på pinner :) Det er ikke noe annen funksjon på pinnene på bunnen av pannen en det risten gir. Bruk rist det er enkelt og greit. Det skal fylles vann opp til risten og så etterfylles om behov. Som oftest slipper man og etterfylle også, fordi de er mye fett fra kjøttet som samler seg under risten.

Det viktige med pinnekjøtt er at det får nok tid til og dampes, til det blir så mørt at det kjøttet løsner fra beinet. Smaken avgjøres av salting, tørking og røyking for de som liker et. Vil man redusere saltsmaken må kjøttet ligge lenger i vann. Opp mot 30 timer, jeg foretrekker 12 timer og god saltsmak og litt røykt pinnekjøtt. Sammen med kolarabistappe og akevitt er dette julen sitt høyde punkt, bortsett fra juleevangeliet og sølvguttene som synger julen inn. Da er et jul når lukten sprer seg i huset.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Dette er bare tull, du kan bruke pinner ja men de funger akkurat som en rist! Pinnekjøtt navnet kommer av at ribben på sauen deles opp som lange pinner! Ikke av at de dampes på pinner :) Det er ikke noe annen funksjon på pinnene på bunnen av pannen en det risten gir. Bruk rist det er enkelt og greit. Det skal fylles vann opp til risten og så etterfylles om behov. Som oftest slipper man og etterfylle også, fordi de er mye fett fra kjøttet som samler seg under risten.

Det viktige med pinnekjøtt er at det får nok tid til og dampes, til det blir så mørt at det kjøttet løsner fra beinet. Smaken avgjøres av salting, tørking og røyking for de som liker et. Vil man redusere saltsmaken må kjøttet ligge lenger i vann. Opp mot 30 timer, jeg foretrekker 12 timer og god saltsmak og litt røykt pinnekjøtt. Sammen med kolarabistappe og akevitt er dette julen sitt høyde punkt, bortsett fra juleevangeliet og sølvguttene som synger julen inn. Da er et jul når lukten sprer seg i huset.

Takk for svar :) Kan du anbefale et merke med røkt pinnekjøtt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter i bunn og vann til det akkurat ikke dekker potetene. Så på med lav varme og la det stå 😊 Perfekt kjøtt og gode poteter 😊 

Jeg bruker gilde sin røkte 😊

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (1 minutt siden):

Forresten, er det noen som kan anbefale et merke med røkt pinnekjøtt?

Gilde sitt er meget bra synes jeg. Liker best lange pinner. Kjøper derfor hele sider og får dette kuttet opp i butikken. Det er ikke slik at det dyreste er det beste alltid. Pinnekjøtt er historisk sett fattigmannskost :) Akkurat som lutefisken. Før i tiden brukte man alt på dyret, og det var vanskelig og ta vare på det. Salte det ned og tørke det var løsningen. Egentlig var det ikke engang hundemat :)  I dag er det en kulinarisk nytelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Gilde sitt er meget bra synes jeg. Liker best lange pinner. Kjøper derfor hele sider og får dette kuttet opp i butikken. Det er ikke slik at det dyreste er det beste alltid. Pinnekjøtt er historisk sett fattigmannskost :) Akkurat som lutefisken. Før i tiden brukte man alt på dyret, og det var vanskelig og ta vare på det. Salte det ned og tørke det var løsningen. Egentlig var det ikke engang hundemat :)  I dag er det en kulinarisk nytelse :) 

Herlig, da skal jeg sjekke ut Gilde sitt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar :) Kan du anbefale et merke med røkt pinnekjøtt? 

Liker best røykt pinnekjøtt fra Voss! Der har de tradisjon for akkurat dette, og de spiser aldri annet en røykt kjøtt. Det gjør at de lager prima vare. De brekker seg nesten når de får servert kun saltet pinnekjøtt :)  Det er forskjellige merker fra denne bygda og det selges i butikk landet rundt tror jeg. Kan anbefales. Du er sent ute nå! Kjøttet må legges i vann i morgen kveld. Aldri kjøp utvannet pinnekjøtt! Det smaker ofte alt for tamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (1 minutt siden):

Herlig, da skal jeg sjekke ut Gilde sitt 😄

Husk at gilde sitt er ikke røykt bare saltet! Jeg har halvparten av hvert slag. Legg da det røykte kjøttet nederst. Vil du ha røykt kjøtt velg et merke fra bygden Voss, her kan du nesten ikke bomme. For dette kan de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Liker best røykt pinnekjøtt fra Voss! Der har de tradisjon for akkurat dette, og de spiser aldri annet en røykt kjøtt. Det gjør at de lager prima vare. De brekker seg nesten når de får servert kun saltet pinnekjøtt :)  Det er forskjellige merker fra denne bygda og det selges i butikk landet rundt tror jeg. Kan anbefales. Du er sent ute nå! Kjøttet må legges i vann i morgen kveld. Aldri kjøp utvannet pinnekjøtt! Det smaker ofte alt for tamt.

Takk for ytterligere tips :) Pinnekjøttet er ikke til julaften, men til romjula, eventuelt nyttårsaften. På julaften blir det ribbe, som alle mennesker med selvrespekt har :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (7 minutter siden):

Poteter i bunn og vann til det akkurat ikke dekker potetene. Så på med lav varme og la det stå 😊 Perfekt kjøtt og gode poteter 😊 

🤤🤤🤤🤤 støttes

Anonymkode: 83564...31b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Husk at gilde sitt er ikke røykt bare saltet! Jeg har halvparten av hvert slag. Legg da det røykte kjøttet nederst. Vil du ha røykt kjøtt velg et merke fra bygden Voss, her kan du nesten ikke bomme. For dette kan de :) 

Ahh, nei, jeg må ha røkt. Jeg synes urøkt mister all karakter, men det er jo smak og behag selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler røykt pinnekjøtt fra Voss, enten Evanger eller Vossakjøt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en stor kjele er ofte bjørkepinner best, fordi risten ikke dekker hele bunnen og kjøtt kan falle ned i vannet. Da ville jeg valgt bjørkepinner lagt på kryss og tvers i bunnen og fulle vann opp til pinnene, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (9 minutter siden):

Jeg så ikke deg der, takk 😄 Men blir ikke potetene veldig feite da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (Akkurat nå):

Jeg så ikke deg der, takk 😄 Men blir ikke potetene veldig feite da? 

Poteter ville jeg ikke gått for! Fordi kjøttet skal dampe i 3 timer nesten, og da vil poteter løse seg opp helt og det blir en smørje! Uansett det er pinner eller rist som brukes for og sikre en suksess :) Ikke kødd med gamle tradisjoner, dette er godt utprøvd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...