Gå til innhold

Melaninrike og malaninfattige er nå vanlige referanser til hudfarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men spørsmålet er da: hva er pakistanere osv? De er hverken melaninrike eller fattige. De er melaninpasselige? Melaninmiddelhetlige? 

Anonymkode: 72252...d8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud bedre. 

Anonymkode: 5116a...c30

• Liker 2
Skrevet

Ha selvrespekt nok til ikke å benytte disse ordene. 

Anonymkode: 98093...df5

• Liker 4
Skrevet

Aldri hørt de definisjoner brukt. Her går det kun i svart eller hvitt

Anonymkode: 6e732...a37

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har du i det hele tatt behov for å beskrive en hudfarge? Det er noe jeg aldri snakker om eller påpeker. Hvem er dere som må påpeke sånt? Og i hvilken sammenheng er det viktig?

• Liker 1
Gjest Neocortex
Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor så mye fokus på farge? 

Ler når folk blir provoserte over at de ikke kan bruke neger o.l. lenger.

Skrevet
1 minutt siden, Neocortex said:

Kan man ikke si neger lengre?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Rant said:

Hvorfor har du i det hele tatt behov for å beskrive en hudfarge? Det er noe jeg aldri snakker om eller påpeker. Hvem er dere som må påpeke sånt? Og i hvilken sammenheng er det viktig?

Er vel ikke noe merkeligere det enn å definere hårfarge - kommune-grå, blond, brunt osv...

• Liker 6
Skrevet
Rant skrev (1 minutt siden):

Når du skal beskrive noen ved utseendet. Det er vanlig å gi de mest karakteristiske signalement når man skal beskrive noen for at noen andre skal forstå hvem det er og man ikke vet navnet. Da må man enten benytte farger, sveis, høyde, form osv. 

Spørsmålet er hvorfor du tenker at det er "farlig" å bruke hudfargen til å beskrive noen? Det er jo bare en farge.  Eller er dte kanskje ikke det for deg? 

• Liker 7
Skrevet
Rant skrev (5 minutter siden):

Hva med når politiet spør etter signalement? Hudfarge er enten man vil eller ikke en faktor å ta hensyn til. 

• Liker 7
Gjest Neocortex
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan man ikke si neger lengre?

Du kan selvfølgelig. Men det blir tolket negativt av mange med afrikansk bakgrunn. Så er ikke sosialt akseptert på samme måte som det var før. 

Endret av Neocortex
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med når politiet spør etter signalement? Hudfarge er enten man vil eller ikke en faktor å ta hensyn til. 

Fordi det er jo svært ofte man har en slik samtale med politet. Aldri opplevd - kommer mest sannsynligvis aldri til å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når du skal beskrive noen ved utseendet. Det er vanlig å gi de mest karakteristiske signalement når man skal beskrive noen for at noen andre skal forstå hvem det er og man ikke vet navnet. Da må man enten benytte farger, sveis, høyde, form osv. 

Spørsmålet er hvorfor du tenker at det er "farlig" å bruke hudfargen til å beskrive noen? Det er jo bare en farge.  Eller er dte kanskje ikke det for deg? 

Må man da vel ikke. Om du sier vedkommende er etnisk iraner, etnisk italiener, etnisk nordmann... etc. Så vet man da hvilken trekk som er typisk for et sånt utseende. 

Hudfarge er så lite viktig for meg at det ikke enser meg engang. Det er virkelig ikke noe jeg legger merke til. Jeg ser mennesket. 

Skrevet

Er jeg rik på hvithet da? 🧐

Anonymkode: 7437d...458

• Liker 1
Skrevet
Rant skrev (Akkurat nå):

Fordi det er jo svært ofte man har en slik samtale med politet. Aldri opplevd - kommer mest sannsynligvis aldri til å gjøre. 

Det var ett eksempel. Hva om man diskuterer rasisme? Hva om man skriver en kronikk om opplevelsen til melaninrike mennesker i vestlige land? Hva om man skal beskrive hudfarge i tiknytning til kosmologiske produkter? Hva om du skal beskrive utseende på personeen du nettopp har begynt å date? Det er mange praktiske grunner til å refere til hudfarge. Det er lettere enn å måtte gå omveien rundt. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Rant said:

Gi signallement til politiet, beskrive hvem i klassen jeg mener før jeg har lært alle navn, osv. Og da kan jeg jo si "hun som hadde på seg en lilla genser og grå lue første forelesning, og som satt litt bakenfor han med skjorte, og som stilte det interessant spørsmålet". Eller jeg kan si "hun mørke med det flotte krusete håret". 

Det må da være lov å beskrive noen, uten å bli ilagt vond vilje? 

Jeg legger merke til hvordan folk ser ut, inkludert hudfarge. Hjernen må legge merke til karakteristikker for å skille alle vi møter fra hverandre. Er ikke det litt fint at alle kan være helt seg selv, uten at det er noe galt med det? 

Anonymkode: b47a9...898

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ett eksempel. Hva om man diskuterer rasisme? Hva om man skriver en kronikk om opplevelsen til melaninrike mennesker i vestlige land? Hva om man skal beskrive hudfarge i tiknytning til kosmologiske produkter? Hva om du skal beskrive utseende på personeen du nettopp har begynt å date? Det er mange praktiske grunner til å refere til hudfarge. Det er lettere enn å måtte gå omveien rundt. 

Har virkelig aldri hatt det behovet. 

Skrevet
4 minutter siden, Neocortex said:

Du kan selvfølgelig. Men det blir tolket negativt av mange med afrikansk bakgrunn. Så er ikke sosialt akseptert på samme måte som det var før. 

«N-Word»/«Nigger» på engelsk er ikke det samme som neger på norsk. «Negro» på engelsk er det samme som neger på norsk og det er det fremdeles lov til å si i USA. Det betyr jo svart. «N-Word»/«Nigger» er ikke lov og det er vel tilsvarende «svarting» i dette landet og det er heller ikke ok her. 

1 minutt siden, Rant said:

Må man da vel ikke. Om du sier vedkommende er etnisk iraner, etnisk italiener, etnisk nordmann... etc. 

Det er ikke noe som er «etnisk iraner/italiener/nordmann». Enten er man iraner/italiener/nordmann eller så er man ikke. Hva er en etnisk same da? Kan en nordmann skifte etnisitet til å bli same, sånn at man får samer og etniske samer? Jeg vet man kan bruke etnisk plastisk kirurgi for å se mer ut som en annen etnisitet men man kan jo ikke skifte biologien. Man er det man er og bør akseptere det. 

Anonymkode: ca56c...ba9

• Liker 1
Skrevet
Neocortex skrev (31 minutter siden):

Blir ikke provoser av slike som deg. 

Hva skulle du kunne provosere meg med?

Uvitenhet er litt sjarmerende, så går man videre. 

Anonymkode: 41141...252

• Liker 1
Gjest Neocortex
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir ikke provoser av slike som deg. 

Hva skulle du kunne provosere meg med?

Uvitenhet er litt sjarmerende, så går man videre. 

Anonymkode: 41141...252

Nei da blir du ikke provosert da. Så ler jeg heller ikke. Er ikke så jeg går rundt å provoserer. Jeg må le når folk drar det fram som et samfunnsproblem at det ikke skal være greit å bruke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...