AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Jeg har fått blodtrykksmedisinen Nifenova 30mg (1 tablett hver dag) og skal tilbake til legen om noen uker. Blodtrykket mitt lå i gjennomsnitt på 150 over 110. Det er ønskelig å få det ned til normalen på 120 over 80 eller 90 om mulig. Blodtrykket tror jeg har blitt svært høyt grunnet mye stress, inaktivitet, mye fet mat, søtsaker, kaffe og energidrikker. Har sluttet tvert med kaffe og energidrikker og drikker te. Hva bør jeg spise og innta av mat og drikke og er det noen måter å trene på som kan få det ned? Hvordan slapper jeg av best mulig? Hvordan får jeg tanker ut av hodet? Anonymkode: 0237d...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Trening reduserer visstnok blodrykket, selv uten at man får en vektnedgang. Så det er jo noe å prøve på. Lange gåturer er bra. Når det gjelder mat, bør du spise saltfattig, men det vet du nok allerede. Anonymkode: 21e78...c96 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 I tillegg bør du gå ned i vekt om du er overvektig. Anonymkode: 3c96e...bf7 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Hvor lenge har du målt høyt da? Anonymkode: 81d90...e2a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Spiser du lakris? Kutt ut alt av lakris. Anonymkode: 2c5df...fdd 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Gratulerer! Du har nettopp funnet ut at du må gjøre noe med problemet. Da er du kommet mye lengre enn mange andre. Jeg har derfor troen på at du skal klare å få ned blodtrykket. Mange gode tips er gitt av andre brukere, men det er viktig å sette seg et realistisk mål med en realistisk tidshorisont. Anonymkode: d4014...c51 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Kutt ned på animalske produkter. Spis så rent som mulig: komplekse karbohydrater som ris, potet, havregryn, bønner og linser. Så har du grønnsaker og salat til. Unngå fettete mat. Skal du spise taco, så kan du erstatte kjøttet med svarte bønner (med vanlig taco krydder. Jeg liker å mose noen av bønnene litt for å få en god konsistens). Istedenfor smør eller majones på potetene, bruk hummus. Hummus er ekstremt digg sammen med bakte poteter og salat! Kutt ned på salt. Når du har spist mindre salt en periode, så vil smakssansene rette seg etter det, og da trenger du ikke mye salt for å kjenne smaken. Ikke stek i masse olje, men erstatt med vann eller bak i ovnen istedenfor. Anonymkode: 82f9f...063 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: I tillegg bør du gå ned i vekt om du er overvektig. Anonymkode: 3c96e...bf7 Bmien er på 22 så er vel innenfor normalen. Men jeg kan alltids gå ned noen kilo. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge har du målt høyt da? Anonymkode: 81d90...e2a Jeg gikk med en blodtrykksmåler i et døgn og den viste alt fra 101/65 til 200/156. Da jeg var til legen sist for tre uker siden viste trykket 150/100 men da hadde jeg spist salt lakris dagen før. 😖 Det er «my guilty pleasure», men må jo bare kutte det ut. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kutt ned på animalske produkter. Spis så rent som mulig: komplekse karbohydrater som ris, potet, havregryn, bønner og linser. Så har du grønnsaker og salat til. Unngå fettete mat. Skal du spise taco, så kan du erstatte kjøttet med svarte bønner (med vanlig taco krydder. Jeg liker å mose noen av bønnene litt for å få en god konsistens). Istedenfor smør eller majones på potetene, bruk hummus. Hummus er ekstremt digg sammen med bakte poteter og salat! Kutt ned på salt. Når du har spist mindre salt en periode, så vil smakssansene rette seg etter det, og da trenger du ikke mye salt for å kjenne smaken. Ikke stek i masse olje, men erstatt med vann eller bak i ovnen istedenfor. Anonymkode: 82f9f...063 Tusen takk for tips! ❤️ Anonymkode: 0237d...cc8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Har noen forresten noen tips til matretter? Samt kan man spise julemat i det hele tatt nå? Jeg kjøpte meg et blodtrykksapparat til hjemmebruk, men vet ikke helt hva jeg synes. Tok tre målinger etter hverandre og følgene ble vist: 188/153 170/120 154/100 Kan jeg stole på det eller bør jeg la det være så jeg ikke får helt fnatt? Anonymkode: 0237d...cc8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Begynn å strikke. Det skal visstnok senke blodtrykket. Anonymkode: 429df...dbc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Begynn å strikke. Det skal visstnok senke blodtrykket. Anonymkode: 429df...dbc Kan ikke strikke. Anonymkode: 0237d...cc8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Kutt ned på animalske produkter. Spis så rent som mulig: komplekse karbohydrater som ris, potet, havregryn, bønner og linser. Så har du grønnsaker og salat til. Unngå fettete mat. Skal du spise taco, så kan du erstatte kjøttet med svarte bønner (med vanlig taco krydder. Jeg liker å mose noen av bønnene litt for å få en god konsistens). Istedenfor smør eller majones på potetene, bruk hummus. Hummus er ekstremt digg sammen med bakte poteter og salat! Kutt ned på salt. Når du har spist mindre salt en periode, så vil smakssansene rette seg etter det, og da trenger du ikke mye salt for å kjenne smaken. Ikke stek i masse olje, men erstatt med vann eller bak i ovnen istedenfor. Anonymkode: 82f9f...063 Hvor i alle dager har du fått det fra at dette skulle ha noen innvirkning på blodtrykket? Anonymkode: 21e78...c96 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Du må redusere karbohydrater, sukker, koffein og salt. Anbefaler deg å puste godt. Altså gjennom meditasjon, yoga og/eller mindfulness. Redusere stress, og være mer i kontrollert bevegelse. Anonymkode: 2e322...c98 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Kutt ned på animalske produkter. Spis så rent som mulig: komplekse karbohydrater som ris, potet, havregryn, bønner og linser. Så har du grønnsaker og salat til. Unngå fettete mat. Skal du spise taco, så kan du erstatte kjøttet med svarte bønner (med vanlig taco krydder. Jeg liker å mose noen av bønnene litt for å få en god konsistens). Istedenfor smør eller majones på potetene, bruk hummus. Hummus er ekstremt digg sammen med bakte poteter og salat! Kutt ned på salt. Når du har spist mindre salt en periode, så vil smakssansene rette seg etter det, og da trenger du ikke mye salt for å kjenne smaken. Ikke stek i masse olje, men erstatt med vann eller bak i ovnen istedenfor. Anonymkode: 82f9f...063 polert ris er raske karbohydrater - med ~ 0 næringsverdi. Anonymkode: 108b2...471 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Og i tillegg anbefaler jeg deg intermittent fasting. Altså at du kun spiser 8 timer for dag. La oss si mellom 11.00 og 19.00 eller 12.00 til 20.00. Anonymkode: 2e322...c98
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): polert ris er raske karbohydrater - med ~ 0 næringsverdi. Anonymkode: 108b2...471 Ja, du kunne likegodt stukket tungen ned i sukkerskålen. Karbohydrater øker insulinproduksjonen, som igjen øker blodtrykket. Lavkarbo er aller beste botemiddel mot høyt blodtrykk. Anonymkode: 2e322...c98 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 nok søvn Anonymkode: 108b2...471
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Jeg ville snakket med en lege om dette jeg. Og ikke lytte til forskjellige tips, hvorav noen er uten hold i forskning, på et forum. Anonymkode: bfdce...d78 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Trening! Målte selv litt for høyt hos legen i vår, men etter at jeg begynte med regelmessig løping så har det gått ned mye. Nå er det faktisk litt for lavt, og etter en løpetur så kan jeg svimle når jeg reiser meg. Anonymkode: 91d62...0b1 2
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 Kondisjonstrening er jo konge for blodtrykk samt normal bmi. Kan spise stort sett hva du vil, hold igjen på saltet. Men er jo ikke feil å spise forholdsvis sunt. Har du problemer med kolestrolet så er det jo lurt å vurdere hva du spiser 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå