Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde et eksperiment i høst og meldte meg opp til tre emner i tillegg til de jeg egentlig skulle ta. Emnene tilhører samfunnsfag/psykologi. To av eksamene skulle egentlig være skoleeksamen, men ble gjort om til hjemmeeksamen, den siste var ment å være hjemmeeksamen og gikk over tre dager. 
Jeg leste ingenting/lite til disse eksamene, hadde ingen pensumbøker og var ikke på en eneste forelesning. 
Den første eksamen gikk jeg gjennom powerpointene dagen før, selve eksamen varte i seks timer og det var en drøftningsoppgave. Kunne ingenting om det fra før av, fikk resultatet i går, og det var en C. 

Eksamen nr to gjorde jeg ingenting i forkant av. Da spørsmålene kom var det egentlig veldig lite jeg visste svarene på. Jeg hadde garantert strøket hvis det hadde vært skoleeksamen, men på grunn av at det var hjemmeeksamen var alle hjelpemidler tillat. Det var gjort om til bestått/ikke bestått, fikk resultat i dag og det var bestått. Dette var et økonomi-fag. 

Nummer tre har jeg ikke fått karakter på enda. 

Men jeg synes egentlig at det er skremmende at det skal være SÅ lett å bestå? Det ene faget var et førsteårsfag, fag nummer to var på masternivå. De var 15 og 7,5 studiepoeng. 
Det er egentlig skremmende at man kan bare surfe igjennom studiet uten å gjøre noen verdens ting. 

Jeg mener at det er idiotisk å ha økonomi/matte-fag som hjemmeeksamen. Tror det var en tabbe av skolene å gjøre så mange eksamener om til hjemmeeksamen, det ble jo altfor lett. Det var 5 som strøk på den ene eksamenen, og tre som strøk på den andre. Det skjønner jeg egentlig ikke at er mulig. 

Anonymkode: f8dde...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Troll

Anonymkode: dc733...eeb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Troll

Anonymkode: dc733...eeb

Det er jeg da ikke? 
Det er faktisk helt sant. Når man har alle hjelpemidler tilgjengelig er det ganske enkelt å bestå en eksamen som normalt sett ville vært skoleeksamen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at det er idiotisk å ha økonomi/matte-fag som hjemmeeksamen. Tror det var en tabbe av skolene å gjøre så mange eksamener om til hjemmeeksamen, det ble jo altfor lett. Det var 5 som strøk på den ene eksamenen, og tre som strøk på den andre. Det skjønner jeg egentlig ikke at er mulig. 

Problemet er nok at emneansvarlig var for lat/inkompetent til å lage gode eksamensoppgaver. Mange emneansvarlige tester nesten kun pugg på eksamen og klart at studentene da får bestått når de har alle hjelpemidler. 

Husker det samme fra da jeg studerte. Emneansvarlig pleide å resirkulere eksamensoppgaver. Alle som var villig til å pugge tidligere eksamensoppgaver fikk toppkarakterer. Middels flinke studenter kunne få A ved å lese i rundt en uke. 

Anonymkode: ca07a...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er nok at emneansvarlig var for lat/inkompetent til å lage gode eksamensoppgaver. Mange emneansvarlige tester nesten kun pugg på eksamen og klart at studentene da får bestått når de har alle hjelpemidler. 

Husker det samme fra da jeg studerte. Emneansvarlig pleide å resirkulere eksamensoppgaver. Alle som var villig til å pugge tidligere eksamensoppgaver fikk toppkarakterer. Middels flinke studenter kunne få A ved å lese i rundt en uke. 

Edit: Det er selvsagt ikke slik på alle studier, men på mange studier så er det for lett å få bestått/toppkarakterer. Jeg gikk på et lett studium hvor studenter fikk toppkarakterer med svært lav innsats. 

Skrevet

Smittevern trumfer. De som har laget eksamensoppgavene for høsten har ikke forberedt seg nok, og universitetene tok avgjørelser i siste liten om hjemmeeksamen. 

Det kan imidlertid slå begge veier. Mange opplever at eksamen er vanskeligere uten at de rekker å benytte seg av hjelpemidler tilgjengelig. 

Anonymkode: 3a372...c70

• Liker 2
Skrevet

Hvilket universitet var dette ved?

Jeg meldte meg opp til fag hos UiO, og prøvde å ta dette ved siden av jobben ettersom jeg hadde muligheten nå som det bare er digitale forelesninger og jeg har hjemmekontor.

Leste så og si ikke på forhånd, og hadde ikke all pensumlitteratur heller. Har hatt et stort arbeidspress på jobb, så dette var bare noe jeg prøvde. Fikk resultat på den ene idag, og fikk en D. Så ja, jeg sto, men med dårlig karakter. De har nok vært strengere på andre ting, som evne til analyse, ettersom det er hjemmeeksamen. Jeg hadde jo besvart alt de spurte om, men terskelen skal være høyere med hjemmeeksamen. 

Anonymkode: 61a8c...ed5

Skrevet

Vel, flere i klassen vår strøk, på tross av at de hadde fått med seg undervisning og hadde hjemmeeksamen.

Altså er ikke alle eksamener så lette. 

Anonymkode: 5fcb0...f9d

• Liker 1
Skrevet
On 12/22/2020 at 1:43 PM, AnonymBruker said:

Men jeg synes egentlig at det er skremmende at det skal være SÅ lett å bestå? Det ene faget var et førsteårsfag, fag nummer to var på masternivå. De var 15 og 7,5 studiepoeng. 
Det er egentlig skremmende at man kan bare surfe igjennom studiet uten å gjøre noen verdens ting. 

Kanskje du bare er veldig flink?

Anonymkode: e1ab7...3c0

Skrevet

Hvordan ser resultatene ut for de andre som har tatt samme eksamen? Da jeg studerte var det helt klart et par eksamener som var alt for enkle, hvor alle fikk B eller A. Noe som ble laget en sak av, og som universitetet tok selvkritikk på.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan ser resultatene ut for de andre som har tatt samme eksamen? Da jeg studerte var det helt klart et par eksamener som var alt for enkle, hvor alle fikk B eller A. Noe som ble laget en sak av, og som universitetet tok selvkritikk på.

Skal legges til at det var snakk om gruppeeksamen.

Skrevet

Selvsagt er det for lett.

Jeg har tatt fag jeg ikke hadde lest noe som helst på.

Når studier krever så sinnssykt lite skjønner jeg ikke at folk ikke tar videreutdanninger. Ta feks sykepleiere, de kan tjene fett med et par år videreutdanning, så gidder de ikke? Merkelig.

Jeg har studert på masternivå med personer som ikke skjønner bæret av å skrive en eksamensoppgave på universitet. Sjokkerende lavt nivå.

Hvis videregående skole ikke var tre år med bortkastet bambus, kunne vi hatt et mye bedre høyskole og universitetssystem. Hvis jeg bestemte hadde videregående skole hatt tre fokus: akademisk skriving, speed reading og touch metoden. Det er det eneste man trenger videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 13.54):

Når pensum er på 3-8000 sider klarer jo alle å lese det på fjorten dager...

Skrevet

Kommer veldig an på fagområde, skole og hvilken bakgrunn kandidaten har. Tar man eksamen i et fag man "kan" en del fra før, f.eks via jobb eller på hobbybasis, så er det så klart noe annet enn å ta et fag for første gang uten å vite noe som helst om hva man går til. 

Anonymkode: bf179...db6

Skrevet

Det avhenger veldig av fagområde og emne ja.

Det er ikke til å komme unna at det finnes fag med høy vanskelighetsgrad, jeg hadde en eksamen der beste karakter var C, og hvor over 30% fikk stryk.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
ajarRun skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg bestemte hadde videregående skole hatt tre fokus: akademisk skriving, speed reading og touch metoden. Det er det eneste man trenger videre.

Så akademisk skriving, speed reading og touchmetoden skal være eneste fokus? Det er nok svært god forberedelse for både kjemikere, matematikere og fysikere som verken trenger å skrive spesielt mye eller fort, og stoffet tar like lang tid å forstå uansett hvor fort du leser.

Tror nok du skal holde deg til trafikkskolen

til TS: årsaken til at eksamener er latterlig enkle å bestå er at fakultetene får hovedfinansieringen sin gjennom at de får betalt for antall studenter og hvilken kategori de tilhører, og om noen ikke fullfører får de heller ikke pengene for de. Derfor er de økonomiske insentivene for å la studenter bestå svært høye.

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Så akademisk skriving, speed reading og touchmetoden skal være eneste fokus? Det er nok svært god forberedelse for både kjemikere, matematikere og fysikere som verken trenger å skrive spesielt mye eller fort, og stoffet tar like lang tid å forstå uansett hvor fort du leser.

Tror nok du skal holde deg til trafikkskolen

til TS: årsaken til at eksamener er latterlig enkle å bestå er at fakultetene får hovedfinansieringen sin gjennom at de får betalt for antall studenter og hvilken kategori de tilhører, og om noen ikke fullfører får de heller ikke pengene for de. Derfor er de økonomiske insentivene for å la studenter bestå svært høye.

Stoffet tar ikke kortere tid å forstå av at du leser sakte. Hallo. Og jeg sa heller ikke at man ikke kunne lese fagstoff hurtig.

Skrevet
52 minutter siden, ajarRun said:

Hvis videregående skole ikke var tre år med bortkastet bambus, kunne vi hatt et mye bedre høyskole og universitetssystem. Hvis jeg bestemte hadde videregående skole hatt tre fokus: akademisk skriving, speed reading og touch metoden. Det er det eneste man trenger videre.

Bortkastet.  Lurer man på hva hovedstaden i Egypt er så kaster man bort tiden ved å "speed reade" hele wikipedia-siden om Egypt. Alt man trenger å lære seg er å fort finne frem til informasjon. Å lese ting som er irrelevant er den tregeste måten å tilegne seg informasjon. 

Touch-metoden er for øvrig ikke raskere enn andre metoder. Viktigste er å bli kjent med tastaturet. 

Anonymkode: 31199...f0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bortkastet.  Lurer man på hva hovedstaden i Egypt er så kaster man bort tiden ved å "speed reade" hele wikipedia-siden om Egypt. Alt man trenger å lære seg er å fort finne frem til informasjon. Å lese ting som er irrelevant er den tregeste måten å tilegne seg informasjon. 

Touch-metoden er for øvrig ikke raskere enn andre metoder. Viktigste er å bli kjent med tastaturet. 

Anonymkode: 31199...f0f

Jeg møter mange på min alder som ser på tastaturet og gjør andre fjottete ting når de skriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 14.12):

Smittevern trumfer. De som har laget eksamensoppgavene for høsten har ikke forberedt seg nok, og universitetene tok avgjørelser i siste liten om hjemmeeksamen. 

Det kan imidlertid slå begge veier. Mange opplever at eksamen er vanskeligere uten at de rekker å benytte seg av hjelpemidler tilgjengelig. 

Anonymkode: 3a372...c70

Enig i dette. 
Jeg har selv laget tre eksamener i høst, og avgjørelsen om hjemmeeksamen kom kun tre uker før den første av dem. Min erfaring er at det er vanskelig å lage gode hjemmeeksamener, særlig i typiske faktaorienterte realfag på grunnleggende nivå. Det er sterkt begrenset hvor mye jeg kan be studentene drøfte og diskutere i slike fag. Vi har dermed stått igjen med å gi så mange oppgaver at studentene ikke rekker slå opp på alt, de MÅ ha forberedt seg. 

Resultatet ser jeg faktisk er en dårligere karakterfordeling enn vanlig. Få stryker selv om noen presterer å gjøre det også - noe som egentlig burde være nesten umulig, for det burde være mulig for alle å slå opp/Google nok svar til å komme over 40% riktig. 
Men jeg ser dette først og fremst har gått ut over de sterkeste studentene. De har fått så mange oppgaver at de ikke har rukket å gå i dybden og virkelig vise hva de kan. Det er knapt en eneste A, og også få B’er. Flere D og E enn vanlig. 
For neste semester har universitetet heldigvis omsider innsett at vi ikke kan gjenta usikkerheten fra dette semester, så det blir ingen skoleeksamener. Dette betyr at jeg får tid til å finne en annen eksamensform enn skriflig hjemmeeksamen. For dette har jeg ingen planer om å gjenta. 

Anonymkode: 1f0eb...dd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...