Gå til innhold

Er forskjell på stilen til folk rundt omkring i landet? F eks Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva går disse ulikheten ut på?

Er du typisk for din by/region? Eller er du på kollisjonskurs med hjemstedet?

Mine tanker som Osloborger

Var i Stavanger i sommer, og fikk inntrykk av at det var flere platinablonde damer.

I Bergen er damene brunere i huden, litt pussig med tanke på været🤣.

I Trondheim er det noe litt « slutty» over damene. 

Kjør debatt

Anonymkode: 2de7d...6dd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i Trondheim selv, men kan ikke si jeg har lagt merke til at det er noe "slutty" over damene her.

Har inntrykk av at det er mange i Oslo som prøver å skille seg ut, men så ender de med å ha samme stil som alle andre som ønsker å skille seg ut der også (type edgy, vintage, instagram-stil). Ellers er ikke forskjeller i klesstil noe jeg har lagt merke til i andre byer egentlig. 

Anonymkode: 5b17c...f9f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva går disse ulikheten ut på?

Er du typisk for din by/region? Eller er du på kollisjonskurs med hjemstedet?

Mine tanker som Osloborger

Var i Stavanger i sommer, og fikk inntrykk av at det var flere platinablonde damer.

I Bergen er damene brunere i huden, litt pussig med tanke på været🤣.

I Trondheim er det noe litt « slutty» over damene. 

Kjør debatt

Anonymkode: 2de7d...6dd

Bergen: stemmer, folk er jo mørkere der pga all handelen med sør-Europa i tidligere tider

Stavanger: deler din opplevelse, er fra Stavanger selv

Trondheim: Aner ikke, har ingen personlig erfaring med folk derfra

Anonymkode: ead14...682

• Liker 1
Skrevet

Som student som møter folk fra ulike deler av landet, vil jeg klart påstå at det er forskjell. NB. dette blir veldig subjektivt, og har nok mye med hvem jeg omgås med. Jeg kommer fra Stavanger, bor i Bergen og de fleste på studiet er østlendinger. 

Østlendinger er mer opptatt å ha en gjennomført stil. Mye merkeklær og slengbukser. Folk har enten brunt eller blondt hår (farget). I stavanger er det veldig vanlig med naturlig hårfarge (mye mørkeblond/lysebrunt), og hvis de farger håret så er det blondere. Opplever stavangerfolk som mindre motefiksert, selv om de gjerne kjøper det som er inn - det er liksom ikke like viktig. De går i det de trives i og kan veksle mellom stiler, og mye basic. I Bergen er det mye variasjon. Mange med bleket hår og merkeklær, men også mange med "hipsterstil". Det er mange flere stiler, og folk er oftere mer trofaste mot stilene de velger, enn folk fra Stavanger - mer som østledingene der. 

Dessverre har jeg ikke peiling på midtnorge og nordnorge. 

Anonymkode: f3c79...e87

• Liker 1
Skrevet

På Sørlandet henger man litt etter, type det man går med i Oslo er in en stund etterpå.

Mye mer bygdestil, type «ytre bydeler» er overvekt, type lavstatus). 

Og mer konformt. 

Anonymkode: 558fc...d12

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra Stavanger, men er student i Oslo, så jeg kan egentlig kun snakke for disse byene og min aldersgruppe (tross alt dem jeg legger mest merke til på gata) 

Jeg er helt enig i at i Stavanger ser man flere med naturlige hårfarger om det så er kommuneblondt og man kler seg gjerne litt mer praktisk (forståelig nok) i form av jakker og sko. Jeg ser også langt færre slengbukser i Stavanger enn i Oslo. Det er mye parkaser, nette vintersko eller chelsea boot med lav hæl, og skinny eller straight jeans. 

Jeg bor på Majorstuen så jeg ser veldig mye av slengbukser, chunky statement-sneakers i ulike farger, små vesker i sterke farger, korte vinterjakker, bleket hår og en god del highlights. Store vide svarte jeans eller chinos, chunky sneakers og store "formløse" kåper i kamelfarger er det også mange som går med.

Anonymkode: 9b022...006

• Liker 3
Skrevet

Aldri sett så mange allværsjakker som i Trondheim. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kommer fra Stavanger, men er student i Oslo, så jeg kan egentlig kun snakke for disse byene og min aldersgruppe (tross alt dem jeg legger mest merke til på gata) 

Jeg er helt enig i at i Stavanger ser man flere med naturlige hårfarger om det så er kommuneblondt og man kler seg gjerne litt mer praktisk (forståelig nok) i form av jakker og sko. Jeg ser også langt færre slengbukser i Stavanger enn i Oslo. Det er mye parkaser, nette vintersko eller chelsea boot med lav hæl, og skinny eller straight jeans. 

Jeg bor på Majorstuen så jeg ser veldig mye av slengbukser, chunky statement-sneakers i ulike farger, små vesker i sterke farger, korte vinterjakker, bleket hår og en god del highlights. Store vide svarte jeans eller chinos, chunky sneakers og store "formløse" kåper i kamelfarger er det også mange som går med.

Anonymkode: 9b022...006

Jeg bor i Bydel Sagene og er mye på Grunerløkka ifbm jobb.

Når keg bodde på Majorstuen var det ganske stor forskjell fra stil der og her :) 

Mye vaffeljakker der :P Og litt sånn «vestkantsblogger» minimalistisk stil ala Camilla Pihl.

Anonymkode: 558fc...d12

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Bergen men er ofte i Oslo og synes folk generelt er litt bedre kledd der, tenker over det hvis jeg er i sentrum. Men de slipper å kle seg for tre til fire årstider på samme dag da 😛 

Anonymkode: 3e866...1dd

• Liker 2
Skrevet

Folk i Oslo-området går veldig mye i ullgensere i alle fall😂 

Anonymkode: 3bb08...79f

• Liker 1
Skrevet

Forskjellene er garantert større i subkulturene innad i byene enn forskjellene mellom landsområdene. Jeg bor i Stavanger, og venner som besøker meg fra andre deler av landet sier alltid at "dere er så hipster her". Men det er fordi jeg tar dem med til Østre bydel, og jeg selv bor på Storhaug hvor folk er mer chill og, ja, gjerne "hipster". Hadde jeg tatt dem med til en nattklubb i lysløypa så hadde de sagt at alle i Stavanger var platinablonde og harry.

Sånn var det når jeg bodde i Oslo også. Bodde kun i sentrum/øst, og når jeg beveget meg på sammenkomster på Vestkanten så var det som å komme til en ny verden. Helt annen look.

Anonymkode: 71f1a...24a

• Liker 3
Skrevet

Kjenner best Oslo og Trondheim, og er enig i at forskjellene er større innad i byene enn mellom dem. Men hvis man skal si noe generelt, så synes jeg Trondheim er mer avslappet, og at det kanskje er viktigere med merkeklær osv i Oslo.

Anonymkode: 7ac73...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...