Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bestiller man første time til jordmor? 
Vanligst å gå til jordmor først så lege, annenhver gang?

Anonymkode: 7cb5f...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det velger man helt selv. Jeg har bare gått til jordmor i mine tre graviditeter, mens noen steder er kapasiteten så sprengt at man kan få beskjed om å gå til fastlegen. Denne gangen hadde jeg første kontroll i uke 8 for å ta blodprøver. Ringte til helsestasjonen da jeg var 6-7 uker, de bestemte da når jeg fikk første time. 

Anonymkode: 6e30d...e7b

• Liker 1
Skrevet

Søk opp helsestasjon og jordmor på hjemmesiden til din kommune. Du kan sende en e-post eller ringe å høre hva de kan tilby av oppfølging. 

Merk at det er veldig forskjellig fra kommune til kommune hva de kan tilby. 

Der jeg bodde før tok jordmor på helsestasjonen alt av svangerskapsoppfølging og jeg hadde alle ordinære kontroller der, inkludert blodprøver.  Jeg var hos fastlegen kun i forbindelse med sykdom i første svangerskap.

Nå bor vi i en annen kommune og da fikk jeg beskjed om at vi måtte ha første kontrollen (mellom uke 6-12) hos fastlegen og kunne ta kontakt for oppfølging hos jordmor etter det. Helsestasjonen i denne kommunen tar ikke blodprøver. 

Jeg hører at mange får time hos jordmor ca uke 16 og noen ikke før den offisielle 3. kontrollen i uke 24. (Den offisielle 2. kontrollen er den man har på sykehuset for å ta ultralyd). Noen får beskjed om å komme inn til jordmor så fort man har positiv test, mens noen også beskjed om at de ikke har kapasitet til å følge deg opp og at du må til fastlegen. 

Så hør hva din helsestasjon tilbyr, på nett vil du nemlig få forskjellige svar utifra hvor folk bor. :)

Det var veldig fint å gå til jordmor og jeg anbefaler det på det sterkeste. De har spisskompetanse på graviditet, fødsel og amming på en helt annen måte enn de fleste fastleger, samt at de setter av mer tid. 

Anonymkode: 98ac3...bfa

• Liker 2
Skrevet

Jeg går kun til lege, da jeg har dårlig erfaringer med jordmor. Fra uke 12.

De forrige to gangene jeg har vært gravid har jeg gått til jordmor fra uke 20 eller noe sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror jeg bestilte time etter første ktr hos fastlegen med blodprøver og det der. 

Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du velger det selv, noen går bare til legen sin og andre velger og bare gå til jm, første kontroll pleier og være I uke 8-12, men det går ann og gå tidligere og senere også. og noen velger og kombinere begge deler lege og jm annenhver gang.  selv gikk jeg til jm og lege I mine 2 første svangerskap,  nå som jeg er gravid med nr 3 har jeg valgt og bare gå til lege. Mulig jeg vil gå til jm når fødsel nærmer seg. Du kan også velge selv hvor mange ganger du vil gå til kontroll men det er viktig at alle prøver blir tatt og det blir søkt om fødeplass I hvertfall.

Endret av Diamondlady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...