AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Hvilke egenskaper har egentlig ringen som gjør bæreren så mektig? Ja, den kan gjøre folk usynlig, men hva så? Sauron tapte til og med slaget mot mennesker og alver da han hadde ringen for seg selv. Anonymkode: d45ad...64c 1
Juniper Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Ringen har makt over de andre magiske ringene som ble smidd og gitt til alver, dverger og menn. Nazgulene er de 9 kongene som fikk hver sin, menn. Ringen forfører og lover, lokker og hypnotiserer. Den er mentalt koblet til sin skaper. Ringen gir makt, eller løfte om makt, men hadde den vært uovervinnelig hadde det blitt ei dårlig bok. 12
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Du blir forført og tror du blir mektig, mrn den ødelegger deg. Tolkien kjempet i skyttergravene i første verdenskrig, og du finner nok noen sammenhenger med hva makt kan gjøre med mennesker Anonymkode: f7e39...047 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Juniper skrev (3 minutter siden): Ringen har makt over de andre magiske ringene som ble smidd og gitt til alver, dverger og menn. Nazgulene er de 9 kongene som fikk hver sin, menn. Ringen forfører og lover, lokker og hypnotiserer. Den er mentalt koblet til sin skaper. Ringen gir makt, eller løfte om makt, men hadde den vært uovervinnelig hadde det blitt ei dårlig bok. Men Sauron har jo likefullt makt over de 9 selv uten ringen, de tjener han like trofast uten. Hvilke utbytte har Sauron av å jalte ringen så inderlig? Hva tilfører det han av makt egentlig, makt som han ikke har uten ringen? Lar ringen han ta form, altså materialisere seg? Anonymkode: d45ad...64c 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du blir forført og tror du blir mektig, mrn den ødelegger deg. Tolkien kjempet i skyttergravene i første verdenskrig, og du finner nok noen sammenhenger med hva makt kan gjøre med mennesker Anonymkode: f7e39...047 Men hvordan gir den deg makt? Ringen må jo inneholde noen kvaliteter som overføres til bæreren, hvilke kvaliteter er dette? Anonymkode: d45ad...64c
Juniper Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men Sauron har jo likefullt makt over de 9 selv uten ringen, de tjener han like trofast uten. Hvilke utbytte har Sauron av å jalte ringen så inderlig? Hva tilfører det han av makt egentlig, makt som han ikke har uten ringen? Lar ringen han ta form, altså materialisere seg? Anonymkode: d45ad...64c Nå er det lenge siden jeg leste bøkene sist, og filmene er ikke helt nøyaktige, men du er inne på noe. Ringen er på en måte en del av Sauron, og han vil bli mye sterkere med den. Han har overlevd delvis, fordi ringen har overlevd. I det ringen smeltet i «Mt. Doom» så forsvant jo Saurons andre manifestasjoner, og mange av vesnene hans. Jeg tror jeg oppfattet i sin tid at hvis han fikk ringen tilbake, så ville han også kunne manifestere seg på nytt. Gjennoppstå. Pass på symbolikken også. Det er bare når alle står sammen mot «ondskapen» og gir alt de har, fattig og rik, adelsmann og tjener, alver, dverger og menn, at friheten vil seire. Du burde lese bøkene om du ikke har gjort det, og også Sigmarillion. Der er mye forklart. 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Det er fantasy. Ikke ovetanalyser. Anonymkode: 0b04c...d39 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Juniper skrev (1 minutt siden): Nå er det lenge siden jeg leste bøkene sist, og filmene er ikke helt nøyaktige, men du er inne på noe. Ringen er på en måte en del av Sauron, og han vil bli mye sterkere med den. Han har overlevd delvis, fordi ringen har overlevd. I det ringen smeltet i «Mt. Doom» så forsvant jo Saurons andre manifestasjoner, og mange av vesnene hans. Jeg tror jeg oppfattet i sin tid at hvis han fikk ringen tilbake, så ville han også kunne manifestere seg på nytt. Gjennoppstå. Pass på symbolikken også. Det er bare når alle står sammen mot «ondskapen» og gir alt de har, fattig og rik, adelsmann og tjener, alver, dverger og menn, at friheten vil seire. Du burde lese bøkene om du ikke har gjort det, og også Sigmarillion. Der er mye forklart. Takk for et godt svar, jeg tror jeg ble klokere. Anonymkode: d45ad...64c 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fantasy. Ikke ovetanalyser. Anonymkode: 0b04c...d39 Det er nødvendig. Hvis ringen ikke tilfører meg noe, så gidder jeg tross alt ikke lete etter den selv. Anonymkode: d45ad...64c 2
Juniper Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for et godt svar, jeg tror jeg ble klokere. Anonymkode: d45ad...64c Bare hyggelig. Husk at en av tingene som ble diskutert flere ganger i filmen var hvorvidt ringen kunne brukes som et våpen mot Sauron. Aragon var jo veldig tydelig på at det ikke ville gå, da ringen og Sauron var en enhet. Tillegg: så ikke gidd å lete, den hjelper kun sin skaper. De andre blir bare forført. Endret 22. desember 2020 av Juniper 7
Lord Friendzone Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvordan gir den deg makt? Ringen må jo inneholde noen kvaliteter som overføres til bæreren, hvilke kvaliteter er dette? Anonymkode: d45ad...64c Herskerringen gir ikke samme effekt på alle, og det er vel kun Sauron selv som får utnyttet den til det fulle. For å kunne kontrollere de øvrige magiske ringene måtte Sauron overføre deler av sin makt til Herskerringen. Dermed ble han mektigere så lenge han hadde ringen, men også svakere uten. Når det gjelder hvorvidt Sauron har fysisk form så er jeg selv noe forvirret. I bøkene mener jeg at han har det, men altså ikke i filmene (selv om det visstnok finnes en slettet scene fra det siste slaget hvor Sauron er på slagmarken). Endret 22. desember 2020 av Lord Friendzone 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Lord Friendzone skrev (5 minutter siden): Herskerringen gir ikke samme effekt på alle, og det er vel kun Sauron selv som får utnyttet den til det fulle. For å kunne kontrollere de øvrige magiske ringene måtte Sauron overføre deler av sin makt til Herskerringen. Dermed ble han mektigere så lenge han hadde ringen, men også svakere uten. Når det gjelder hvorvidt Sauron har fysisk form så er jeg selv noe forvirret. I bøkene mener jeg at han har det, men altså ikke i filmene (selv om det visstnok finnes en slettet scene fra det siste slaget hvor Sauron er på slagmarken). Takk for svar Anonymkode: d45ad...64c
Drizzt Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hvordan gir den deg makt? Ringen må jo inneholde noen kvaliteter som overføres til bæreren, hvilke kvaliteter er dette? Anonymkode: d45ad...64c Den er magisk. Det går ikke å forklare med dagens naturvitenskap. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Ringen er en del av Sauron, selv om en annen bærer den. Sauron har makt over nazgul (de ni kongene som har ringer) fordi de ni kongene er tapt tin ringene, og alle ringene er connected til ringen til Sauron, som er en del av ham. Ringen selv vil tilbake til Sauron. Anonymkode: 95455...4b4
AnonymBruker 42 Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 Juniper skrev (7 timer siden): Ringen har makt over de andre magiske ringene som ble smidd og gitt til alver, dverger og menn. Nazgulene er de 9 kongene som fikk hver sin, menn. Ringen forfører og lover, lokker og hypnotiserer. Den er mentalt koblet til sin skaper. Ringen gir makt, eller løfte om makt, men hadde den vært uovervinnelig hadde det blitt ei dårlig bok. Det var en god forklaring. Egentlig kunne jo filmen egentlig hett "Sauron" (litt mindre cÆtchy men), for det er jo han som er "ringenes herre".. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Ringenes herre er Harry og kjedelig. Anonymkode: f6e4b...e3d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Beeblebrox skrev (1 time siden): Det var en god forklaring. Egentlig kunne jo filmen egentlig hett "Sauron" (litt mindre cÆtchy men), for det er jo han som er "ringenes herre".. Ja, men samtidig så handler det vel også mye om at «hele verden» kjemper om å få være herre over ringen Anonymkode: d235a...b70
Juniper Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Beeblebrox skrev (1 time siden): Det var en god forklaring. Egentlig kunne jo filmen egentlig hett "Sauron" (litt mindre cÆtchy men), for det er jo han som er "ringenes herre".. Takk. Er enig i at tittelen kunne vært Sauron, ja, men da spørs det om det hadde blitt en bestselger av det. Veldig mange skjulte meninger å finne i de bøkene. Man kan også si at ringens største «styrke» er tiltroen alle har til hvor viktig den er. Drømmen om å få hendene på et supervåpen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men Sauron har jo likefullt makt over de 9 selv uten ringen, de tjener han like trofast uten. Hvilke utbytte har Sauron av å jalte ringen så inderlig? Hva tilfører det han av makt egentlig, makt som han ikke har uten ringen? Lar ringen han ta form, altså materialisere seg? Anonymkode: d45ad...64c Han har ikke makt over alvene og dvergene. Men dverg-ringene er vel tapt så vidt jeg vet. Sauron ville blitt mye mektigere med ringen, slik jeg skjønner det kunne han fått kontroll over alle med den magien, men istedenfor så mistet han makten når ringen ble ødelagt. “Three Rings for the Elven-kings under the sky, Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone, Nine for Mortal Men, doomed to die, One for the Dark Lord on his dark throne In the Land of Mordor where the Shadows lie. One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them. In the Land of Mordor where the Shadows lie.” Her står det at ringen også ga han fysisk form: https://lotr.fandom.com/wiki/Sauron Jeg syns historien om ringen er veldig fascinerende, og ringen kan tolkes som et symbol på noe. Frodo sloss jo hele tiden mot trangen til å sette på seg ringen, det er en utrolig indre kamp som foregår hele tiden mens han reiser. Han klarer jo heller ikke kaste den i Dommedags Juv selv til slutt. Jeg tenker at ringen er symbolet på trangen til makt (og penger i vår tid). Trangen til å bare være egoistisk og kun grafse til seg rikdommer selv. Det er interessant at det er en hobbit som får oppdraget, med det enkle livet de lever, og så barnlige de er. Helt harmløse, og liksom en fotnote i hele skapelsen i Midgard. Det er dette at man må bli liten for å være stor, at det er når man virker ubetydelig for andre, at man gjør store ting her i verden. Man har ikke behov for makt og for å slå seg fram, tråkke på andre osv. for å være en vinner. Man gjør det viktigste arbeidet når man er en enkel sjel som tar hensyn til andre, et så viktig arbeid at det kan redde hele verden. Anonymkode: ec1ec...025 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå