AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Hei! Jeg er ferdig med master i rettsvitenskap til våren, men ettersom arbeidsmarkedet er ganske dårlig, vil jeg være forberedt på å studere litt videre. Jeg er ikke interessert i poststudierett, men vil studere noe nytt. Jeg står mellom 1 år med samfunnsøkonomi på NHH eller sosialt arbeid på HVL. Begge er bachelor, så det blir å droppe ut når jeg får fast jobb. Jeg prøver å sette opp en liste med for og imot, men trenger råd. Samfunnsøkonomi: - Juss og økonomi passer tradisjonelt sett bra sammen, veldig vanlig kombinasjon. - Krevende studie - Har allerede nettverk på skolen Sosialt arbeid: - Faktisk skole og oppmøte -> mindre fleksibilitet - Kan gjøre det lettere å få jobb innen forvaltning, som er startpunkt i karrieren for mange jurister - Mindre krevende, og muligens mer interessant Anonymkode: 8fba7...b4b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Samfunnsøkonomi. Høres mer teoretisk ut og noe du kan få brukt i jussen. Sosialt arbeid høres yrkesrettet ut, og vil ikke utfordre deg særlig når det kommer til jussen. Anonymkode: 0b694...d34
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er ferdig med master i rettsvitenskap til våren, men ettersom arbeidsmarkedet er ganske dårlig, vil jeg være forberedt på å studere litt videre. Jeg er ikke interessert i poststudierett, men vil studere noe nytt. Jeg står mellom 1 år med samfunnsøkonomi på NHH eller sosialt arbeid på HVL. Begge er bachelor, så det blir å droppe ut når jeg får fast jobb. Jeg prøver å sette opp en liste med for og imot, men trenger råd. Samfunnsøkonomi: - Juss og økonomi passer tradisjonelt sett bra sammen, veldig vanlig kombinasjon. - Krevende studie - Har allerede nettverk på skolen Sosialt arbeid: - Faktisk skole og oppmøte -> mindre fleksibilitet - Kan gjøre det lettere å få jobb innen forvaltning, som er startpunkt i karrieren for mange jurister - Mindre krevende, og muligens mer interessant Anonymkode: 8fba7...b4b Har studert samfunnsøkonomi selv. Det er krevende, og på mitt kull var det et par stykker som ikke klarte å gjennomføre. Du må være god i matte, hvis ikke kommer det til å bli tungt. En spennende jobb er det heller ikke sikkert du får. Flere sitter med oppfølging av budsjetter rundt omkring i det offentlige, eller håndterer administrative ting. Andre med gode karakterer kan sikre seg de mer interessante jobbene i Norges Bank eller nå toppen i en eller annen bank eller i et statlig konsern. Noen utreder tiltak som grunnlag til beslutninger hva gjelder trafikk til bærekraft. Hvis du brenner for samfunbsøkonomi og det er det du vil, stå på og få over snitt i alle fag. Hvis du kun trenger en "økonomi-grad" på cv 'en i tillegg til juss, kan økonomi og admin være en enklere utvei enn det mer abstrakte nivået på samfunnsøkonomistudiet. Anbefaler deg å tenke alternativer til mål, for samf.øk er krevende. Jeg tok det som supplement, og angrer meg ofte for ikke å ha tatt en enklere utvei for å sikre meg bedre karakterer, ettersom det kun var fyllmasse på cv hvor karakterer ble vektlagt i alle søkerundene. Opplever at svært få forstår hva samfunnsøkonomi er, og det er vanskelig å få respekt blant de som ikke har studert det selv. Du blir poteteten som må selge deg inn med mindre de spesifikt ber om samfunnsøkonomi i stillingsannonsen. Det offentlige vet hva en samfunnsøkonom er, men det gjør skremmende få i det private. Jeg er stolt over å ha gått løpet ut, men rent økonomisk, hadde jeg hatt like mye igjen for en " bachelor på BI" ( satt litt på spissen). Tips er å finne folk i drømmejobben på linked og se hva de har studert. Lagre også søk på finn.no og se hva gjenganger er i kriteriene de ramser opp. Ingen vits å gjøre ting for kompliserte. Anonymkode: 0d0c7...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Enig med den som sier du bør sjekke hva som etterspørres i de jobbene du har lyst på. Og tenk på hvor du ønsket å bo og hvordan arbeidsmarkedet er der. Å ta noe uten mål blir fort bare tull. Anonymkode: a2922...1a1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samfunnsøkonomi. Høres mer teoretisk ut og noe du kan få brukt i jussen. Sosialt arbeid høres yrkesrettet ut, og vil ikke utfordre deg særlig når det kommer til jussen. Anonymkode: 0b694...d34 Enig i dette. Tenker at sosialt arbeid vil gjøre det lettere å få første jobb, nettopp fordi det er yrkesrettet. Mens samfunnsøkonomi er bedre å ha i det lange løp. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har studert samfunnsøkonomi selv. Tok vekk innlegg av hensyn til plass. Anonymkode: 0d0c7...e8b Jeg ser absolutt poengene dine. Jeg tenker bare å ta ett år, og ikke en grad. Såvidt jeg kan se tar det for seg grunnleggende økonomi, og det er et par valgfag. Jeg har alltid vært helt ok i matte. Hadde S-matte fordi jeg uansett skulle bli jurist, men fikk til gjengjeld 6er og 5er i det. Jeg er vant med å lære mye kjedelig stoff, og logikken er felles for matte og juss. Jeg er med i en studentgruppe på NHH, samt jeg kjenner ei som tar det på UiB, som alltid har vært mye dårligere i matte enn meg. Jeg skal søke jobb som jurist, og økonomien blir dermed bare ekstra. Hvis jeg får meg jobb under studiet dropper jeg ut. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med den som sier du bør sjekke hva som etterspørres i de jobbene du har lyst på. Og tenk på hvor du ønsket å bo og hvordan arbeidsmarkedet er der. Å ta noe uten mål blir fort bare tull. Anonymkode: a2922...1a1 For meg er miljøet på jobb viktigere enn nøyaktig hvor jeg jobber. Jeg er ganske bevisst på å ikke ha en drømmejobb, ettersom det finnes så mange arbeidsplasser jeg ikke engang vet om, og en av de plutselig kan vise seg å være drømmejobben. Når det er sagt har jeg spesialisert meg litt innenfor straffeprosess, men jeg har ikke karakterer til å jobbe i politiet og vil ikke bli advokat. Jeg er fornøyd med en 8-16 jobb i det offentlige, og se hvilke muligheter som byr seg. Anonymkode: 8fba7...b4b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Enig i dette. Tenker at sosialt arbeid vil gjøre det lettere å få første jobb, nettopp fordi det er yrkesrettet. Mens samfunnsøkonomi er bedre å ha i det lange løp. Jeg ser absolutt poengene dine. Jeg tenker bare å ta ett år, og ikke en grad. Såvidt jeg kan se tar det for seg grunnleggende økonomi, og det er et par valgfag. Jeg har alltid vært helt ok i matte. Hadde S-matte fordi jeg uansett skulle bli jurist, men fikk til gjengjeld 6er og 5er i det. Jeg er vant med å lære mye kjedelig stoff, og logikken er felles for matte og juss. Jeg er med i en studentgruppe på NHH, samt jeg kjenner ei som tar det på UiB, som alltid har vært mye dårligere i matte enn meg. Jeg skal søke jobb som jurist, og økonomien blir dermed bare ekstra. Hvis jeg får meg jobb under studiet dropper jeg ut. For meg er miljøet på jobb viktigere enn nøyaktig hvor jeg jobber. Jeg er ganske bevisst på å ikke ha en drømmejobb, ettersom det finnes så mange arbeidsplasser jeg ikke engang vet om, og en av de plutselig kan vise seg å være drømmejobben. Når det er sagt har jeg spesialisert meg litt innenfor straffeprosess, men jeg har ikke karakterer til å jobbe i politiet og vil ikke bli advokat. Jeg er fornøyd med en 8-16 jobb i det offentlige, og se hvilke muligheter som byr seg. Anonymkode: 8fba7...b4b Det er derfor jeg tenker sosialt arbeid kan være lurest. Målet er jo nettopp å få den første jobben. Anonymkode: 4c91b...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er derfor jeg tenker sosialt arbeid kan være lurest. Målet er jo nettopp å få den første jobben. Anonymkode: 4c91b...6ea Sant! I tillegg sto jeg mellom sosialt arbeid og juss da jeg skulle velge utdanning. Samfunnsøkonomi har i større grad blitt en tanke siden alle snakker om hvor bra kombo det er med økonomi og juss. Samt at jeg har veeeldig lyst å gå et år på NHH, siden jeg har et nettverk der. Anonymkode: 8fba7...b4b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Er arbeidsmarkedet så labert for jurister? 🤔 Anonymkode: f47e9...496
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 18.54): Er arbeidsmarkedet så labert for jurister? 🤔 Anonymkode: f47e9...496 Arbeidsmarkedet er labert for de fleste akkurat nå. Jeg kjenner mange som fikk jobb i 2020, som rett og slett fikk trukket tilbake tilbudet etter at korona kom. I tillegg nedbemanner både bedrifter og kommuner. Det gjør at vi som er nyutdannet til våren må sloss om jobbene både mot tidligere nyutdannede som ennå ikke har fått jobb, samt de som trenger ny jobb, samt alle de som generelt ønsker å bytte jobb. Anonymkode: 8fba7...b4b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Arbeidsmarkedet er veldig vanskelig for sosionomer og! Er sosionom selv, med masse relevant arbeidserfaring og tillegsstudier, og det tok meg flere år å få noe annet enn sporadisk tilkalling. Anonymkode: 86254...aa5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Arbeidsmarkedet er veldig vanskelig for sosionomer og! Er sosionom selv, med masse relevant arbeidserfaring og tillegsstudier, og det tok meg flere år å få noe annet enn sporadisk tilkalling. Anonymkode: 86254...aa5 Ja, markedet er vanskelig for alle dessverre. Det er derfor jeg tenker å supplere min utdanning. Det er ikke så viktig for meg hvor jeg jobber, så lenge det er et godt arbeidsmiljø. Tanken min har hele tiden vært å f.eks. starte i en saksbehandlingsstilling hos NAV, jobbe der i noen år, også evt. søke meg videre når jeg har litt mer erfaring. Og det er til dette formålet jeg tenker at å begynne på sosialt arbeid etter jussen vil si noe som meg som person, og gjøre det litt lettere å få jobb innen forvaltning. Kriminalomsorgen er også noe jeg kunne tenkt meg på sikt. Jeg spesialiserer meg imidlertid innen et emne i straffeprosessen, hvor et spesifikt direktorat kunne vært en aktuell arbeidsgiver.. der hadde det nok vært aktuelt med samfunsøkonomi, men det er sjelden ledige stillinger, og jeg vil ikke sikte meg inn mot en spesifikk jobb det er liten sannsynlighet for å få. Anonymkode: 8fba7...b4b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 Jurister kan jobbe som byggesaksbehandlere. Flere kommuner og private konsulentselskap trenger det da det bygges mer pga korona (flere vil utvide hus og det er økt hytte bygging). Anonymkode: 62aae...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå