AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Jeg skal lage appelsinmarmelade til jul til en i familien, og har kjøpt inn alt jeg trenger til oppskriften (tror jeg, har aldri laget dette før). Men det står at jeg skal ha steiner og det hvite fra midten av appelsinene i et bomullsklede og la det koke sammen med resten av tingene. Jeg har ikke noe bomullsklede jeg kan bruke til dette. Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Må jeg ut og kjøpe noe stoff i bomull, og hvor kan jeg finne det til en billig penge i så fall? Det er også bare én av oppskriftene jeg har sett på som inneholder gelatin, trenger man ikke dette for at marmeladen skal stivne litt? Trenger svar så fort som mulig! Anonymkode: d4a6d...358
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Bomullsklede erstatter du med et kaffefilter, som du stifter eller syr sammen. Anonymkode: a125a...7a9
Roci Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Du trenger ikke gelatin, sukkeret og fruktens naturlige stivelse (pektin,, som finnes i "det hvite") gjør at marmeladen tykner etterhvert som den kokes inn. Et tips er å kjøle ned marmeladen mens den ennå er litt mer flytende enn du vil ha den, ettersom den tykner ytterligere når den blir kald.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Har du virkelig ikke ett eneste kjøkkenhåndkle av bomull? Anonymkode: d9cd7...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Synes det blir veldig mye med et helt kjøkkenhåndkle nedi gryta, siden jeg ikke skal lage så veldig mye, i tillegg til at jeg er redd det skal sette farge. Om kaffefilter er godt nok, bruker jeg det. Takk for svar, dere! Håper julegaven blir vellykka! - TS. Anonymkode: d4a6d...358
Forundret.. Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Kok et klede og klipp av en liten bit? Gassklut for eks. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Jeg hadde seriøst bare droppet å la dette koke med. Det er liksom ikke som at det hvite + stenene gjør så mye for marmeladen. Anonymkode: 022c8...0e6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Viser seg at jeg ikke hadde noen steiner i hverken appelsiner eller sitroner. Håper det funker like greit uten. Fant et gammelt kjøkkenhåndkle som det ikke gjorde noe om ble ødelagt, så klippet det opp og kokte det, så regner med dette går fint. Anonymkode: d4a6d...358 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Altså, nå har marmeladen kokt i over 2 timer. Føler ikke den blir noe tjukkere? synes fortsatt den er veldig rennende, er redd for at jeg har hatt for mye vann i? Fulgte oppskriften på matprat, men halverte den da det hadde blitt litt vel mye ellers. Men vil den bli tjukkere mens den kokes? Eller må den avkjøles først? Koker under lokk på svak varme. Kan liksom ikke spørre den ene i familien som vet dette, da gaven er til henne, så håper dere her kan hjelpe meg 😅 -TS. Anonymkode: d4a6d...358
mercury_ Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, nå har marmeladen kokt i over 2 timer. Føler ikke den blir noe tjukkere? synes fortsatt den er veldig rennende, er redd for at jeg har hatt for mye vann i? Fulgte oppskriften på matprat, men halverte den da det hadde blitt litt vel mye ellers. Men vil den bli tjukkere mens den kokes? Eller må den avkjøles først? Koker under lokk på svak varme. Kan liksom ikke spørre den ene i familien som vet dette, da gaven er til henne, så håper dere her kan hjelpe meg 😅 -TS. Anonymkode: d4a6d...358 Ta av lokket, du vil jo at vanndampen skal forsvinne og ikke dryppe ned i syltetøyet igjen. Koking av syltetøy tar tid, spesielt appelsin, siden det er mye vann i det. Jeg har aldri ekstra vann i oppskriften, og jeg lager det i tillegg med syltesukker for at det skal bli litt fastere.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde seriøst bare droppet å la dette koke med. Det er liksom ikke som at det hvite + stenene gjør så mye for marmeladen. Anonymkode: 022c8...0e6 Det er det hvite som gjør at marmeladen får noter av bitterhet. Jeg vil tro at stenene også gjør det samme Anonymkode: bb701...cf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå