Gå til innhold

Hvorfor får folk ørten barn de ikke kan forsørge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yes. Men man tjener vel ganske bra på 8 unger fra staten? Burde vært noe system a la kina hvor man ikke bare ikke får støtte etter barn nr 3 (altså fra og med 4. mann), men at man må betale ekstra skatt per unge. 

Anonymkode: 71cf1...845

• Liker 33
Skrevet

Enig. Kjenner et par som har 6 barn, ingen utdannelse noen av de, eier ingenting (leier enebolig) og generelt lite på plass i livet. Fatter ikke at det er mulig. I tillegg klager de på at de aldri har barnefri og/eller aldri blir bedt på overnattingsbesøk. Jeg har hverken plass eller kapasitet til å ha besøk av 6-8 personer samtidig ei helg. 

Anonymkode: bd21d...5c0

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Yes. Men man tjener vel ganske bra på 8 unger fra staten? Burde vært noe system a la kina hvor man ikke bare ikke får støtte etter barn nr 3 (altså fra og med 4. mann), men at man må betale ekstra skatt per unge. 

Staten vil jo at vi skal føde flere barn. 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 869f7...8a7

• Liker 13
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner et par som nå venter barn nummer åtte (ÅTTE!). Han jobber i lavtlønnet yrke og hun er ufør. Hun har vært syk siden før første barn, og det at hun aldri kan jobbe er ikke en overraskelse for henne. 

Likevel fortsetter de å få barn. Jeg skjønner at det gir glede, og gir livet mening. Jeg forstår at man ønsker. Men disse barna kan jo ikke følges opp ordentlig. De blir satt til verden, men hva slags liv får de?

Det gjør at jeg begynner å tenke. Jeg ønsket meg også barn over alt i verden. Jeg ønsker meg også stor bil, flott hus og hytte i Frankrike. Men jeg kan ikke bare få det. Jeg har ikke råd til det. Verden funker ikke sånn. Hvorfor er det sånn at fordi det er «gratis» å bli gravid (for mange) så er det akseptabelt å sette barn til verden du ikke kan forsørge? Jeg kjenner at det er skikkelig bittert at det sitter en familie i kommunen min og høster midler og at det sitter en søskenflokk som fortjener bedre! 

Jeg vil gjerne høre fra dere som får 3 eller flere barn, og som vet at dere aldri kommer til å kunne ha en 100% stilling: hvorfor? 

Anonymkode: 76bb7...25b

Hva er problemet ditt da? Hvorfor lager du 100 tråder som handler om det samme? Du kan jo lese de andre trådene her inne så får du sikkert svar på spørsmålet ditt? Du høres bitter ut og det ser ut som at du har ett veldig kjedelig liv, siden du er så opphengt I hvorfor uføre eller lavlønte velger og setter barn til verden. La folk få bestemme over seg selv og pass dine egen saker. Uføre og lavlønte kan være gode foreldre de også.

• Liker 20
Skrevet

Jeg er ikke noe motstander av at uføretrygdede skal få barn så lenge de har helse og økonomi til det.

Men at folk stusser på at folk ikke kan jobbe men er i stand til å ta seg av en haug med barn, det kan vel de fleste forstå. Forskjell på 2 barn og 6 barn.

Kjenner mange jeg som i utgangspunktet kunne tenke seg flere barn, men man må jo ha penger og ikke minst tid og helse til det og. Så for jo alle og enhver tenke over  og forhåpentligvis selv komme frem til hva som er rette antall barn for de og deres familie.

• Liker 35
Skrevet

Folk er kåte og det kan være at de ikke tar seg råd til kondomer. 

Anonymkode: 5219d...880

• Liker 1
Skrevet

Erna har jo oppfordret norske kvinner til å få flere barn 🤷‍♀️

Anonymkode: d8b81...b34

• Liker 8
Skrevet

Burde være barnetrygd og økonomisk støtte kun til og med tre barn, så alle måtte tenke seg godt om i forhold til å skaffe en større familie. 

Eneste unntak burde være om det da kom flere i samme svangerskap. Man kan ikke akkurat kreve fosterreduksjon, det ville bli for sårt og drøyt. 

Klart det er hyggelig med barn, men de skal følges opp og forsørge, og har man dårlig helse og dårlig med ressurser burde man ikke få mange barn. 

Vi hadde for en stund siden en ung jente her over natta da hun mistet ferge. Prøvde å gi mor beskjed, men mor sov tidlig på grunn av mange unge søsken, og "Hun er alltid så sliten." 

Klart det når det viser seg at hun har så dårlig helse at hun aldri har jobbet. Likevel 6 barn, og trettenåringen var tydeligvis stor nok til å klare seg selv. Først på morgenen fikk vi tak i mor. Jenta kunne jo ha vært hvor som helst. Blitt utsatt for hva som helst. 

Anonymkode: 7a696...f67

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun tenker nok på barn som vokser opp og bidrar og ikke barn som arver trygden;)

• Liker 49
Skrevet

At det å få barn er en rettighet skaper så mye ulykke i verden. Så er det jo ofte slik at de som nettopp ikke burde ha barn får mange barn. 

Jeg er selv barn av fattige, uføre foreldre og alle oss fire barna ble uføre. 

Fattigdom og sykdom går i arv. 

Anonymkode: cfecc...c83

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja og hun ønsker seg fremtidige skattebetalere.

Anonymkode: f964b...51f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Staten er avhengig av flere som er i arbeid om vi skal kunne opprettholde velferdsgodene i fremtiden. Det inkluderer skatteinntekter og å ha nok personer som kan bemanne de stillingene som er nødvendige for å drifte samfunnet. Om du velger å sette veldig mange barn til verden bør du sørge for at de blir bidragsytere i samfunnet. Barn har en tendens til å arve helsen til sine foreldre og holdninger til stønader. 

Men flere mennesker er jo negativt for miljøet også, og av den grunn bør vi begrense antall barn og heller forberede oss på trangere tider. 

Anonymkode: 5cecb...469

• Liker 13
Skrevet

Antar at hun er ung ufør med UU-tillegg og max barnetillegg. Så da har hun en ganske god inntekt uten å ha løftet en finger for det.

Barnetrygd og kontantstøtte kommer i tillegg. Vet ikke hva dette er på, men det vet sikkert noen andre her. I tillegg så får hun fødselspenger for hvert barn hun får. Vet ikke hvor mye det er, men lurer på om det er på 80-90.000,- Så de lever ganske lukrativt på statens regning.

En annen ting er at hun er for "syk" til å jobbe, men klarer tydeligvis svangerskap, fødsel og ta seg av barn. Dette er ganske belastende for kroppen, og den såkalte syke damen der klarer det ikke bare en gang, men åtte.

Det er jo også en kjent sak at trygdede avler trygdede, så her har vi en stor gjeng med neste generasjons trygdede.

Bildet kan inneholde: tekst som sier 'aksjonen Grunnbelop 101.351kr MINSTESATSER 2020/21 (+max satser) AAP 2g: 202.702 kr/ar, dagsats 780kr (16.892kr/mnd) AAP ársinntekt mnd 16.892kr/mnd AAP m/una ufor kr/ar, dagsats 951kr (20.608kr/mnd) AAP for de under 25ar kr/ar, dagsats 520 kr (11.261kr/mnd) arsinntekt delt 260ager= 780kr dagsats Barnetillegg aap 27kr pr dag/pr barn/5 dager pr uke. Max AAP: kr/ar, dagsats 1544kr, 33.446 kr/mnd UFOR Gift/samboer: 2,28g: Enslig: 2,48g: kr/ar, 19.257 kr/mnd kr/ar, 20.946 kr/mnd Gift/samboer: Enslig: 2,91g: UNG UFOR kr/ar, 22.466 kr/mnd kr/ar, 24.578 kr/mnd Max barnetillegg ufor 3378 kr/mnd (inntektsregulert) Max Ufor: kr/ar, kr/mnd FOR skatt, med forbehold om regnefeil. Fribelop Minstesatser ufor gjede trygdetid'

Anonymkode: 51fe1...4db

• Liker 11
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tjene og tjene... Man får vel rundt 1000 kr per mnd i barnetrygd, og klart har man 8 unger, så blir det jo mye penger i rene tall, men relativt sett er det jo ikke særlig mye fordi man har 8 unger å forsørge, som selvsagt er dyrere enn å forsørge to. Noen "stordriftsfordeler" er det selvsagt (men det gjelder bare man har to unger i stedet for en også), men ikke så mye at man tjener penger på å få unger. Å få unger er et økonomisk tapsprosjekt uansett om man har mange eller få.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

At det å få barn er en rettighet skaper så mye ulykke i verden. Så er det jo ofte slik at de som nettopp ikke burde ha barn får mange barn. 

Jeg er selv barn av fattige, uføre foreldre og alle oss fire barna ble uføre. 

Fattigdom og sykdom går i arv. 

Anonymkode: cfecc...c83

Stopper dere barna familiens tradisjon med å føde ny generasjon uføre, eller fortsetter dere å avle flere uføre?

Jeg er litt nysjerrig på hva sånne familier som din snakker om når dere møtes. Dere får jo ikke mange impulser utenfra som man får i et arbeidsliv. Går det i sykdomsnakk og diskusjoner om at trygden er for lav? 

• Liker 12
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner et par som nå venter barn nummer åtte (ÅTTE!). Han jobber i lavtlønnet yrke og hun er ufør. Hun har vært syk siden før første barn, og det at hun aldri kan jobbe er ikke en overraskelse for henne. 

Likevel fortsetter de å få barn. Jeg skjønner at det gir glede, og gir livet mening. Jeg forstår at man ønsker. Men disse barna kan jo ikke følges opp ordentlig. De blir satt til verden, men hva slags liv får de?

Det gjør at jeg begynner å tenke. Jeg ønsket meg også barn over alt i verden. Jeg ønsker meg også stor bil, flott hus og hytte i Frankrike. Men jeg kan ikke bare få det. Jeg har ikke råd til det. Verden funker ikke sånn. Hvorfor er det sånn at fordi det er «gratis» å bli gravid (for mange) så er det akseptabelt å sette barn til verden du ikke kan forsørge? Jeg kjenner at det er skikkelig bittert at det sitter en familie i kommunen min og høster midler og at det sitter en søskenflokk som fortjener bedre! 

Jeg vil gjerne høre fra dere som får 3 eller flere barn, og som vet at dere aldri kommer til å kunne ha en 100% stilling: hvorfor? 

Anonymkode: 76bb7...25b

Forresten er denne tråden ment for folk som får barn og som er studenter,aleneforsørgere som går på AAP/overgangsstønad eller har lån oss lånekassen også? eller er dette bare en tråd som handler om og sparke uføre/lavlønte mye mer ned? Du vet at aleneforeldre og folk som er friske men uten jobb   også får støtte av nav? Du vet ikke hvordan eller hvorfor folk er uføretygdet eller uten jobb osv. Jeg unner alle som har kjærlighet og god  omsorg for barnet/barna sine og få barn uføre også. Det finnes tilogmed uføre som blir bedre/friskere av og få barn. Og ha barn vs jobb er ganske stor forskjell. Kan ikke sammenlignes

• Liker 2
Skrevet
Diamondlady skrev (1 minutt siden):

Forresten er denne tråden ment for folk som får barn og som er studenter,aleneforsørgere som går på AAP/overgangsstønad eller har lån oss lånekassen også? eller er dette bare en tråd som handler om og sparke uføre/lavlønte mye mer ned? Du vet at aleneforeldre og folk som er friske men uten jobb   også får støtte av nav? Du vet ikke hvordan eller hvorfor folk er uføretygdet eller uten jobb osv. Jeg unner alle som har kjærlighet og god  omsorg for barnet/barna sine og få barn uføre også. Det finnes tilogmed uføre som blir bedre/friskere av og få barn. Og ha barn vs jobb er ganske stor forskjell. Kan ikke sammenlignes

Alle kan ha behov for støtte fra Nav en eller flere ganger i livet, mens uføre har en livslang støtte. Er en viss forskjell på det.

Jeg er i et såkalt lavtlønnsyrke, og jeg har ikke sett noen støtte fra Nav av den grunn. Man å bare klare seg på det man tjener. Å er man så uheldig å bli syk, så har man tjent såpass lite at man havner på minstesats, og har dermed ikke råd til å være syk, men må tvinge seg i jobb, og jobbe til man stuper. 

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Alle kan ha behov for støtte fra Nav en eller flere ganger i livet, mens uføre har en livslang støtte. Er en viss forskjell på det.

Jeg er i et såkalt lavtlønnsyrke, og jeg har ikke sett noen støtte fra Nav av den grunn. Man å bare klare seg på det man tjener. Å er man så uheldig å bli syk, så har man tjent såpass lite at man havner på minstesats, og har dermed ikke råd til å være syk, men må tvinge seg i jobb, og jobbe til man stuper. 

En kan fortsatt være en god mor/far selvom en er uføretygdet, det kan være mange grunner til at en er uføretygdet. og det finnes mange mennesker som er uføretygdet men at det ikke nødvendighvis går utover omsorgsevnen. Men istedenfor arbeidsevnen. Jeg tenker at en selv skal tenke på seg og sitt og ikke på alle andre rundt. Så lenge disse personene er skikket til og være omsorgspersoner og har en mann/partner og ett greit nettverk så er det ingen problemer. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...