AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Hei, Ser på mine lønnslipper og der står det nå halv skattetrekk sammenlignet med de øvrige månedene i året. Flott, mer penger til jul tenker sikkert flere? Nei, dette her er finansiert med at jeg betaler mer skatt alle andre deler av året. Nå som jeg får mye overtid og ekstra betalt så får jeg flott med skattesmell på nyåret. Så skal jeg få skattesmell hvert år fra nå av? Hva tenker dere: fint med mindre skatt i den hektiske juletiden, et nødvendig onde eller bare tull? Jeg har nå sagt hva jeg mener, men jeg er sikker på at mange er uenig med meg. Anonymkode: ecad0...729
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Jeg ser ikke problemet. Dersom du får utbetalt overtid på desemberlønnen, kan du be om at de skal trekke ekstra skatt. Problemet løst. Anonymkode: 1d76c...31b 16
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Hvis du ligger an til alltid å få skattesmell, må du jo bare sette opp skattetrekket ditt. Anonymkode: 79023...78d 19
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Dessverre er det mange i landet som ikke klarer å disponere pengene sine selv så de trenger statelig overformynderi;) 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Lønningskontoret deres gjør feil. Overtid skal trekkes marginalprosent, uansett måned. Men ellers er jeg enig med deg, både angående dette og trekkfrie feriepenger. Det skaper så mye misforståelser, jeg har sett at noen sparer overtiden til utbetaling disse månedene fordi de da tror skatten blir lavere. Og det samme bråket hvert år når feriepengene kommer som skattepliktig inntekt i skattemeldingen. Jeg sparer heller selv til ferie og jul. Anonymkode: 46afa...c9a 5
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, Ser på mine lønnslipper og der står det nå halv skattetrekk sammenlignet med de øvrige månedene i året. Flott, mer penger til jul tenker sikkert flere? Nei, dette her er finansiert med at jeg betaler mer skatt alle andre deler av året. Nå som jeg får mye overtid og ekstra betalt så får jeg flott med skattesmell på nyåret. Så skal jeg få skattesmell hvert år fra nå av? Hva tenker dere: fint med mindre skatt i den hektiske juletiden, et nødvendig onde eller bare tull? Jeg har nå sagt hva jeg mener, men jeg er sikker på at mange er uenig med meg. Anonymkode: ecad0...729 Er også ganske vanlig at arbeidsgiver spør før jul hvem som ønsker å ha fullt/halvt trekk. Det gjør de hos oss 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Dette er regler en hver arbeidstaker burde sette seg inn i og forstått. Dersom du vet du får baksmell neste år må du sette opp skattetrekket ditt, enkelt og greit. for min del, som har god økonomisk sans spiller halv skatt i desember liten rolle, men jeg kjenner flere som absolutt er avhengig av denne måten, i deres øyne, å få ekstra penger på. Anonymkode: ef80f...55b 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Du har vel tabelltrekk på fastlønn og prosent på overtiden? Hva er i såfall problemet? Får du baksmell på tabelltrekk må du se om fradragene dine og innmeldt lønn er riktig. Skattetrekket er fordelt utfra 10,5 måneder i året. Anonymkode: c1e8a...fce 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er regler en hver arbeidstaker burde sette seg inn i og forstått. Dersom du vet du får baksmell neste år må du sette opp skattetrekket ditt, enkelt og greit. for min del, som har god økonomisk sans spiller halv skatt i desember liten rolle, men jeg kjenner flere som absolutt er avhengig av denne måten, i deres øyne, å få ekstra penger på. Anonymkode: ef80f...55b Jeg tror du misforstår problemet. Baksmellen skyldes halvt trekk på overtid i desember. Det kan man jo ikke forutse, hvor mye overtid man får. Jeg har samme problem, og har lært meg å beregne skatten med en gang og sette av til baksmellen. Og helst å ikke ta ut overtid på lønninger med redusert skatt. Men i år fikk jeg omvendt problem, vi har halvt trekk i november og jeg tok da ut neste 200 timer ekstra i desember. De la det på fastlønnen og trakk alt etter tabell... jeg får igjen på skatten neste år, ja. Heldigvis har jeg råd til å vente på det. Anonymkode: 46afa...c9a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 På min jobb er det halv skatt av fastlønn i desember. Overtid og ekstrajobbing trekkes full skatt. Anonymkode: ba0fb...e68 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Det er da bare å sette det som er ekstra utbetalt rett inn på sparekonto. Det er ingen lov som sier at man må bruke opp alt man får utbetalt hver måned. Anonymkode: 52f15...10d 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Nok en som må presisere at "det er ikke halv skatt, men...." Må være KG's største favoritt å opplyse om konstant. Anonymkode: cbcda...5c8 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 Velkommen etter... Anonymkode: 5acae...58b
Gjest Blondie65 Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 De eneste som kommer skjevt ut av halv skatt i desember er de som jobber timebasert hele året og har ekstra timer i desember. Og de som har evneveike lønningskontor som utbetaler halv skatt av overtiden også. For det er ikke det man skal - man skal betale halv skatt av den normale arbeidsinntekten og så skal overtid, etterbetaling og andre tillegg som er spesielle for desember betales med normal skatt. Så TS jeg hadde tatt en tur til lønningskontoret og spurt hvorfor de ikke har gjort det riktig. Og så kan du vite til neste år at i god tid før neste desemberlønning sier du fra om at du skal ha full skatt også i desember. Jeg tenker jo at det er litt gammeldags at en fortsatt forvalter pengene på vegne av voksne - burde vi ikke greie å spare selv til de formålene vi trenger? Er det ikke enklere å forstå at når vi tar ferie får vi ikke penger utbetalt eller at vi får feriepengene isteden dag for dag når vi tar ut ferien? Jeg lever fint med systemet slik det er i dag, og ser jo at enkelte må ha "ekstra" i juni og desember for å få ting til å gå opp.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser ikke problemet. Dersom du får utbetalt overtid på desemberlønnen, kan du be om at de skal trekke ekstra skatt. Problemet løst. Anonymkode: 1d76c...31b Ja, eller sette av noen av de ekstra pengene på sparekonto frem til skattesmellen kommer. Også problem løst. Man må jo være litt frempå selv og beregne skatten så man vet hva man har å forholde seg til. Anonymkode: 2b8fe...de2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Slutt å vær bitter for dette. Alle vet at man betaler mer skatt i 10,5 måneder i året for å få skattefri måned i juni og halv skatt i desember. Sånn er det, og sånn har det alltid vært. Skattetrekket ditt kan reguleres hele tiden, dette gjør du inne på skatteetaten.no og du kan be arbeidsgiver trekke deg ekstra skatt den ene måneden eller fast ekstra hver måned. Dette er altså din egen feil. Bruk huet neste gang hvis du irriterer deg så over det. Anonymkode: 9b2ee...2af 3
Hedda-78 Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Ser ikke problemet. Sett en del av desemberlønna til side og bruk det til å betale skattesmellen. Jeg er i akkurat samme posisjon. Fikk utbetalt en del overtid i desember, som lønningskontoret har trekt halv skatt på, som de ikke skal. Jeg tar ca halvparten av den utbetalte overtidslønna og setter på sparekonto i påvente av skattesmell. Det er jo ikke vanskelig. Lønningskontroret skulle ha gjort dette for deg, men det blir jo nøyaktig det samme at du gjør det selv. Hvis du har selvdisiplin til det, da. Hvis det er vanskelig for deg å disponere den utbetalte lønna di riktig, så er det jo akkurat derfor skatteetaten har denne ordningen. 3
-jk- Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Jeg har prosenttrekk og hos oss blir det trukket samme prosent av alt, både grunnlønn, tillegg og overtid. I desember er det overtiden fra oktober som blir utbetalt. Men jeg har bare beregnet prosenttrekket etter hvor mye jeg antar jeg vil tjene inkl. normal mengde overtid, så det blir ganske korrekt uansett. Fikk vel igjen drøye 8000,- i år, nærmere null er det vanskelig å komme synes jeg. Man kan enkelt endre forventet inntekt selv på Skatteetaten sine sider, da blir det utstedt nytt skattekort til deg.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 Dette har jeg tatt opp tidligere. Vil ha lik skatt hele året, har ikke behov for tvangssparing. Anonymkode: 709ad...89e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå