Gå til innhold

Jeg er så flau over min brors utbretting på sosiale media...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så flau. Han er 45 år, lever på sin eldgamle partner sine penger, har ingen utgifter og lønna han tjener brukes som «lommepenger». De har en leilighet i «ghettoblokk» i et strøk som i utgangspunktet er ganske bra. Noe som er viktig for de å legge ut om og late som at det er luksusleilighet.  Og viktig for han, da de kjøpte leiligheten, la han ut om at de hadde kjøpt «penthouse». Eh... Den er i øverst etasje. Men langtfra noen penthouse i den forstand han vil gi uttrykk for.

Han legger ut bilder av alt han kjøper seg, på Instagram. Parfymer til 2000kr stk, profesjonelle løpesko til 4000kr, nytt snowboard (han har jo bare ti stk fra før av),  cruiseferier, champagne og boblebad, og videoer hvor han filmer andre som tydelig blir brydd av at han filmer de og i ene videoen roper noen fagott! Til han fordi de blir irriterte på at han driver og filmer de. Dette har han lagt ut så alle kan se, uten å ha fått med seg at folk er brydde. Han kjøper Boss og Armani og vil gjerne lage en image som ikke eksisterer. La ut bilde av noe han kjøpte til barnet mitt og kalte seg selv for «verdens beste onkel»... Vel... Han gidder ikke å ringe onkelbarnet sitt på bursdagen engang.

Han har alltid vært den av oss som har fått alt servert på sølvfat og aldri måtte løfte en finger for å få det han trengte. Jeg selv flytta ut hjemmefra som 16-åring og måtte klare meg selv siden da. Har gjeld til langt oppover ørene pga måtte leve på aap og er ufør og legeregninger etc har tatt knekken på økonomien. Aldri fått hjelp slik som han. Og jeg har helt andre verdier enn det han har. Ser virkelig ikke poenget med sløsing og folk som tror de er bedre enn andre fordi de sløser med penger og skryter av det som det der.

Jeg er flau. Dette er pinlig. Folk skulle bare ha visst hva slags juling jeg fikk av han og min far som lita og alt han gjorde med mine katter. Litt av en storebror. Jeg mistenker sterkt at han er narsissist. Han har jo alle trekk. Samtidig skjemmes jeg over han, og er redd for at folk skal tro at jeg er likedan. Jeg kan ikke si ifra fordi man må veie alle ord man sier til han siden han tar nesten alt som en stor fornærmelse. 

Hvorfor dette enorme behovet for å skryte av alt man kjøper seg, og bare dyre ting? Kjeder han seg? Og hvor er de sosiale antennene. For han oppfører seg nedlatende til alle som kommenterer også. Det er så pinlig.

Anonymkode: 089de...42d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sjalu. Og jeg tror egentlig dette er oppspinn.

Anonymkode: e2e89...d3c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sjalu. Og jeg tror egentlig dette er oppspinn.

Nei, jeg er ikke sjalu på en person som er totalt blottet for sosiale antenner og er narsissist. Han er stakkarslig og virker til å ha dårlige kognitive evner. 

Jeg bryr meg ikke om dyre overfladiske ting man ikke trenger. Og nei, dette er ikke oppspinn.

• Liker 15
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La ut bilde av noe han kjøpte til barnet mitt og kalte seg selv for «verdens beste onkel»... Vel... Han gidder ikke å ringe onkelbarnet sitt på bursdagen engang.

I tilfellet over hadde jeg skrevet på innlegget hans "onkelbarnet ditt savner deg og vil heller at du ringer/kommer på besøk" 🤭 

Ingen liker skrytepaver, så om han gjør det du sier blir nok folk rimelig lei. Men han er en voksen person og har lov til å bruke SoMe slik han selv ønsker.

Du skriver at du er flau og pinlig over hans oppførsel. Hvorfor skal du være det? Du har ikke noe ansvar for ham. Slutt heller å følge med på hva han legger ut. La fortid være fortid og bruk ikke tid eller energi på broren din. Han må få lov til å dumme seg ut på egen hånd.

Endret av Brevkniven
Feil setning.
  • Liker 14
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Dette er pinlig. Folk skulle bare ha visst hva slags juling jeg fikk av han og min far som lita og alt han gjorde med mine katter. Litt av en storebror. Jeg mistenker sterkt at han er narsissist. Han har jo alle trekk.

Hadde lett brutt kontakten øyeblikkelig. I voksen alder hadde jeg aldri ønsket å ha kontakt med noen som banket meg opp som barn. Og aldri latt ham være verdens beste onkel til mitt barn. 

Skrevet

Jeg syns faktisk innlegget ditt er mer pinlig. Du kan ikke forandre andre, du kan bare forandre din egen situasjon.

Anonymkode: bb041...39b

• Liker 7
Skrevet

Nei, jeg er ikke sjalu på en person som er totalt blottet for sosiale antenner og er narsissist. Han er stakkarslig og virker til å ha dårlige kognitive evner. 

Jeg bryr meg ikke om dyre overfladiske ting man ikke trenger. Og nei, dette er ikke oppspinn.

Om du mener det står så ille til med han, må du nesten ta det opp med han! Vi her får ikke gjort noe.

Ganske pinlig å henge ut folk på kvinneguiden isteden for å ta det ansikt til ansikt med den det gjelder, om det plager deg såpass at han ser ut til å ha det bra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om du mener det står så ille til med han, må du nesten ta det opp med han! Vi her får ikke gjort noe.

Ganske pinlig å henge ut folk på kvinneguiden isteden for å ta det ansikt til ansikt med den det gjelder, om det plager deg såpass at han ser ut til å ha det bra.

Han har det jo ikke bra. Tror du en mann som, når han er tretti år, velger en partner som er sytti pga penger, og klager til barndomskompiser om at han ikke kan gå fra han pga da får han ikke muligheten til samme pengesløseriet, har det bra? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har det jo ikke bra. Tror du en mann som, når han er tretti år, velger en partner som er sytti pga penger, og klager til barndomskompiser om at han ikke kan gå fra han pga da får han ikke muligheten til samme pengesløseriet, har det bra? 

Du skrev at han er 45 istad...

• Liker 2
Skrevet

Da har de vel vært sammen i 15 år da

Anonymkode: 1c763...a21

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, busted. Kanskje han brukte noen av pengene på ei flaske fra «ungdomskilden» 🤣

Anonymkode: 63f0a...800

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og var tretti da han ble sammen med sin sugardaddy. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men alle andre ser jo det samme som deg? 

Anonymkode: bdad3...f8f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men alle andre ser jo det samme som deg? 

Anonymkode: bdad3...f8f

Og da håper jeg virkelig at de ikke ser noen korrelasjon og har såpass til evne å kunne tenke at selv om man er søsken, trenger man ikke å være like. (Men det er det ikke alle som gjør.) For vi er som natt og dag. 

• Liker 1
Skrevet
Brevkniven skrev (1 time siden):

I tilfellet over hadde jeg skrevet på innlegget hans "onkelbarnet ditt savner deg og vil heller at du ringer/kommer på besøk" 🤭 

Gud nei! Dårlig råd! Det er enda mer flaut ! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må skjerme deg selv fra din brors sosiale media. Jeg skjønner at det er flaut, men du blander inn din egen økonomi i dette, at du «Aldri har fått noe» slik som han har, at du går på AAP osv. Det handler ikke lenger da bare om at du er flau og synes det er pinlig men også at du sammenligner deg selv og din økonomi med din brors. Det er særdeles destruktivt. Det kan også bli lettere å «takle» den sosiale og økonomiske forskjellen (han har noe du ikke har) via å snakke ned hans liv og anta at det egentlig ikke er så bra likevel. 

Om dere begge kom fra lave sosioøkonomiske kår kan det være han overkompenserer via å ønske å vise frem status. Det er også et fenomen i dag at det er mer vanlig å legge ut skrytebilder, og sånn sett kan det fremstå som at broren din søker bekreftelse og anerkjennelse.

Distanser deg fra din brors sosiale media, slutt å se på hva han legger ut og konsentrer deg heller om ditt liv. De aller fleste oppegående mennesker klarer da å tenke selv, og de leser mellom linjene. De vet også at du og din bror ikke er samme person. Jo mer du distanserer deg jo mindre blir du flau av det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og var tretti da han ble sammen med sin sugardaddy. 

Særlig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, busted. Kanskje han brukte noen av pengene på ei flaske fra «ungdomskilden» 🤣

Anonymkode: 63f0a...800

Du forsto ikke at TS snakket i fortid når hun henviser til broren i 30 åra? Tror de aller fleste skjønte det, så her blingser du. 

• Liker 10
Skrevet

Og da håper jeg virkelig at de ikke ser noen korrelasjon og har såpass til evne å kunne tenke at selv om man er søsken, trenger man ikke å være like. (Men det er det ikke alle som gjør.) For vi er som natt og dag. 

Jeg håper virkelig at det er flere slike i Norge, for slik du beskriver broren din har han 98 % likhet med fetteren min.

Men hvis vi snakker om samme person skal du være sikker på at du ikke har noe å være flau over. 
Ingen sammenligner deg med broren din!

Anonymkode: 1c763...a21

• Liker 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Gud nei! Dårlig råd! Det er enda mer flaut ! 

Du må skjerme deg selv fra din brors sosiale media. Jeg skjønner at det er flaut, men du blander inn din egen økonomi i dette, at du «Aldri har fått noe» slik som han har, at du går på AAP osv. Det handler ikke lenger da bare om at du er flau og synes det er pinlig men også at du sammenligner deg selv og din økonomi med din brors. Det er særdeles destruktivt. Det kan også bli lettere å «takle» den sosiale og økonomiske forskjellen (han har noe du ikke har) via å snakke ned hans liv og anta at det egentlig ikke er så bra likevel. 

Om dere begge kom fra lave sosioøkonomiske kår kan det være han overkompenserer via å ønske å vise frem status. Det er også et fenomen i dag at det er mer vanlig å legge ut skrytebilder, og sånn sett kan det fremstå som at broren din søker bekreftelse og anerkjennelse.

Distanser deg fra din brors sosiale media, slutt å se på hva han legger ut og konsentrer deg heller om ditt liv. De aller fleste oppegående mennesker klarer da å tenke selv, og de leser mellom linjene. De vet også at du og din bror ikke er samme person. Jo mer du distanserer deg jo mindre blir du flau av det.

Sletta han fra Facebook for mange år tilbake da han skjelte meg ut fordi jeg begynte å studere. Da jeg kutta han ut, sa han til folk at jeg er imot homofile (noe jeg ikke er) og at vi derfor ikke er venner. Mens sannheten er at jeg ikke lengre fant meg i utskjelling og dårlig behandling. 

• Liker 2
Skrevet

Ts: Du er klar over at du kommer med så mye informasjon at vi nå er flere som vet hvem både du og broren din er?

Anonymkode: deefc...487

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...