Gå til innhold

(Utleier som låser seg inn I leiligheten uten samtykke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på en del ting! 

Jeg flyttet inn i en leilighet for ca 1 år siden. (Utleier bor over oss). Til å begynne med pusset de opp oppe og bråkte utrolig mye. Over lang tid. Så ble det stille i noen mnd. Plutselig begynner de å oppusse igjen. Nå har de bråket utrolig mye over lengre tid igjen. Og de har vært inne i vår leilighet flere ganger for å sjekke ting. 

Akkurat når jeg syntes det ble litt mye skjedde det noe. Utleier banket på døren og jeg holdt på med noe så måtte bare legge fra meg det før jeg åpnet. Men før jeg rekker det låser han seg inn. Hva om jeg stod naken liksom????? Ellet hadde sex???? 

Altså hva i huleste? Jeg har vært så tålmodig og grei hele veien. Jeg holder meg for meg selv og sier ja hver gang de må inn. Og det er flere ganger de ikke har gitt beskjed på forhånd og jeg har lukket opp. Osv vært veldig enkel av meg..

Nå hørte jeg snakk om at han skal oppusset hele hagen med mye greier. Graving osv.. Hvor mye skal man tåle er det noe regler, lover på slikt? 

Akkurat nå er jeg lei meg for jeg holder på å bli gal av all lyden. Det er SYKT BRÅKETE!! Hamrer og borrer. River osv.... All day long!!! Hjelp! Han kom ned med en ting til meg. Tror det er for å lette på samvittigheten sin elns..? 

Har noen noen råd?? 

Hilsen frustrert jente!!

Anonymkode: 2f874...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å si at ifølge leiekontrakten og norsk lov så må han gi beskjed minst 24 timer før han skal inn i leiligheten.

Anonymkode: fe51c...2c0

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært så tålmodig

(Alle utropstegnene tyder på det motsatte)

(Kanskje han skulle sjekke fuktigheten i kjellerleiligheten?)

(Skjønner ikke hvorfor du poster som AnonymBruker)

(Parentesene avslører deg)

Anonymkode: 571fd...834

• Liker 18
Skrevet

Kjøp en slik dørlenke. Da har du i det minste mulighet å rope at han får se å komme seg vekk hvis du står naken rett innenfor eller noe. Han kan ikke bare komme og gå i tide og utide. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Bråket må du nok bare finne deg i, eller si opp. Men utleier har selvfølgelig ikke lov til å ta seg inn i leiligheten uten ditt samtykke, med mindre det er snakk om vannlekkasje eller lignende.

Endret av Traktor
  • Liker 1
Skrevet

Drittsekk dom låser seg inn, ikke greit

Stør mellom 07.00- 23.00 er innenfor. Bi ch

Anonymkode: 05edf...8c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er nok en del som puttet delvis unødvendige setninger inn i parentes.. 😉

• Liker 5
Skrevet

Bråket må du nok bare regne med siden du er leietaker, men du har krav på beskjed og utleier har IKKE lov å gå inn i leiligheten uten samtykke så lenge det ikke står om liv, skade, brann, vannlekkasje eller farlig strømbrudd ect.

• Liker 3
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg lurer på en del ting! 

Jeg flyttet inn i en leilighet for ca 1 år siden. (Utleier bor over oss). Til å begynne med pusset de opp oppe og bråkte utrolig mye. Over lang tid. Så ble det stille i noen mnd. Plutselig begynner de å oppusse igjen. Nå har de bråket utrolig mye over lengre tid igjen. Og de har vært inne i vår leilighet flere ganger for å sjekke ting. 

Akkurat når jeg syntes det ble litt mye skjedde det noe. Utleier banket på døren og jeg holdt på med noe så måtte bare legge fra meg det før jeg åpnet. Men før jeg rekker det låser han seg inn. Hva om jeg stod naken liksom????? Ellet hadde sex???? 

Altså hva i huleste? Jeg har vært så tålmodig og grei hele veien. Jeg holder meg for meg selv og sier ja hver gang de må inn. Og det er flere ganger de ikke har gitt beskjed på forhånd og jeg har lukket opp. Osv vært veldig enkel av meg..

Nå hørte jeg snakk om at han skal oppusset hele hagen med mye greier. Graving osv.. Hvor mye skal man tåle er det noe regler, lover på slikt? 

Akkurat nå er jeg lei meg for jeg holder på å bli gal av all lyden. Det er SYKT BRÅKETE!! Hamrer og borrer. River osv.... All day long!!! Hjelp! Han kom ned med en ting til meg. Tror det er for å lette på samvittigheten sin elns..? 

Har noen noen råd?? 

Hilsen frustrert jente!!

Anonymkode: 2f874...dbd

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

(Det er to setninger med utropstegn i innlegget. Det er langt flere spørsmålstegn)

(Neppe, og det er uansett ikke lov med mindre utleier tror det er akutt fare for skade på eiendom)

(Hvorfor ikke?)

(Hva avslører den ene parentesen i innlegget og parentesen i tittelen?)

Endret av Hansehan
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Hva feiler det han. Er ikke lov det der. Jeg ville ha flytta, du har jo ikke noe privatliv.

Skrevet

Hvor mye betaler du i leie? Han bruker nok de pengene på å pusse opp. Er mange som leier ut dyrt for å få inn litt penger for å pusse opp. Så fort du flytter stopper pussingen opp til de finner et nytt offer å leie til. 

Anonymkode: 6e81c...302

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor mye betaler du i leie? Han bruker nok de pengene på å pusse opp. Er mange som leier ut dyrt for å få inn litt penger for å pusse opp. Så fort du flytter stopper pussingen opp til de finner et nytt offer å leie til. 

Totalt irrelevant for TS sine spørsmål. Bitterheten din for at du må leie kan du lage egen tråd om.

Anonymkode: d17f4...78e

• Liker 4
Skrevet
Hansehan skrev (6 timer siden):

(Det er to setninger med utropstegn i innlegget. Det er langt flere spørsmålstegn)

(Neppe, og det er uansett ikke lov med mindre utleier tror det er akutt fare for skade på eiendom)

(Hvorfor ikke?)

(Hva avslører den ene parentesen i innlegget og parentesen i tittelen?)

Den andre tråden der TS klager på utleier og fuktighet i leiligheten, kanskje.

Anonymkode: 71b4d...599

• Liker 4
Skrevet (endret)

Send han en sms og si: at det ikke er greit å låse seg inn i leiligheten uten att du er varslet og avtalt med  i god tid. 
Er det akutt og absolutt nødvendig av andre hensyn blir det jo en annen sak

Endret av Loff77
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med utleier. Det virker ikke som om du på en normal og høflig måte har forsøkt å snakke med han, men at du bare slipper han inn uten å si noe samtidig som du koker innvendig. Han tror det er uproblematisk fordi du ikke sier noe, komminikasjon er stikkordet til det meste. 

Det er slik at utleier kan ta seg inn i leiligheten på visse vilkår, men du skal ha beskjed på forhånd og dersom de har stort behov for tilgang til leiligheten kan dette være grunnlag for avslag i leien.

Du sier ingenting om hvorfor utleier løper inn og ut av deres leilighet, du bør spørre han hvorfor må ha adgang og si at dere må bli enige om når kan skal ha adgang. 

Når det gjelder utbedring av hage ol må du bare spørre hva de planlegger å gjøre, hvor lang tid det vil ta og om det vil bli mye bråk. Hvis du ikke kan leve med dette må du bare si opp.  

• Liker 1
Skrevet
Kristin70 skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tatt en prat med utleier. Det virker ikke som om du på en normal og høflig måte har forsøkt å snakke med han, men at du bare slipper han inn uten å si noe samtidig som du koker innvendig. Han tror det er uproblematisk fordi du ikke sier noe, komminikasjon er stikkordet til det meste. 

Det er slik at utleier kan ta seg inn i leiligheten på visse vilkår, men du skal ha beskjed på forhånd og dersom de har stort behov for tilgang til leiligheten kan dette være grunnlag for avslag i leien.

Du sier ingenting om hvorfor utleier løper inn og ut av deres leilighet, du bør spørre han hvorfor må ha adgang og si at dere må bli enige om når kan skal ha adgang. 

Når det gjelder utbedring av hage ol må du bare spørre hva de planlegger å gjøre, hvor lang tid det vil ta og om det vil bli mye bråk. Hvis du ikke kan leve med dette må du bare si opp.  

Utleier kan kun ta seg inn i en utleid bolig (eller utleid del av boligen) hvis det er for å avverge skade på personer eller inventar. Hvis det f. eks. er en vannlekkasje eller problemer med sikringsselskapet som kan føre til brann, så trenger ikke utleier å gi beskjed på forhånd. For alle andre ting (dvs. ting som må utbedres over tid, men som ikke utgjør en fare) skal utleier gi beskjed på forhånd. 

Anonymkode: a8e98...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare å si at ifølge leiekontrakten og norsk lov så må han gi beskjed minst 24 timer før han skal inn i leiligheten.

Anonymkode: fe51c...2c0

Ikke hvis det var noe akutt. Det hørtes jo ut som han var redd for et vannrør eller noe når han ventet så kort før han bare låste seg inn. Om det er noe alvorlig/akutt så må man ikke gi 24 timers frist.

Anonymkode: f9a6b...af3

• Liker 1
Skrevet
Nuka skrev (14 timer siden):

Bråket må du nok bare regne med siden du er leietaker, men du har krav på beskjed og utleier har IKKE lov å gå inn i leiligheten uten samtykke så lenge det ikke står om liv, skade, brann, vannlekkasje eller farlig strømbrudd ect.

Bråk må du regne med uansett når man bor i et hus hvor andre også bor. Hadde ts eiet denne leiligheten, kunne naboen fortsatt pusset opp. 

Anonymkode: f9a6b...af3

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Nuka skrev (14 timer siden):

Vi er nok en del som puttet delvis unødvendige setninger inn i parentes.. 😉

(Men ikke i tittelen i nok en tråd som handler om en kjellerleilighet).

(Bare nevner det). Sånn i parantes.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hvorfor er det relevant? For alt det bryr TS kan han bruke hele leieinntekten på øl, dataspill og bensin til bilen. Det er da hans utleieobjekt og hans inntekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...