AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #61 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk med kommunen om det er en lovlig utleieleilighet. Dette kan du også sjekke selv ved å gå på innsyn i sak på kommunens nettsider. Det høres ut som dette er en ulovlig utleieleilighet da man ikke skal plages av muggsopp som gir helseskader. Er den ulovlig kan dere flytte med en gang og utleier må betale de utgifter dere har med leie et annet sted inntil dere har funnet en nytt sted å bo. Dette går innunder erstatning for mangel ved bolig i husleieloven. Dere kan ha krav pp å få dekket utgifter med å flytte dersom det er mangel ved bolig. Det stilles krav til utleieleiligheter. Radonmåling er også noe dere bør spørre etter. Dette skal utleier kunne svare på. Anonymkode: faf48...284 Muggsopp sier ingenting om leiligheten er godkjent eller ikke når det er TS selv som er skyld i den ved at de dusjer uten vifte og tørker klær inne uten avfukter. Hun virker også motvillig til å lufte. Da får du mugg i det meste av boliger langs yttervegger eller kjellervegger. Særlig hvis de har skjøvet møbler, da særlig tekstilmøbler, helt inntil yttervegg/kjellervegg så det ikke sirkulerer luft. Anonymkode: 808cf...f33 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #62 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 9.31): For høy temperatur. For at ull skal krympe og tove seg må det ha høy varme og bevegelse. Når sentrifugen går så ligger plagget stille langs kanten av trommelen. Så krymp og toving skjer under vaskesyklusen når tøyet beveges rundt i for varmt vann. Anonymkode: 808cf...f33 Ull tåler font varmt vann, jeg pleier å koke ulltøyet innimellom, det er røringen/sentrifugeringen som gjør det. Anonymkode: f3eba...a95 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #63 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Muggsopp sier ingenting om leiligheten er godkjent eller ikke når det er TS selv som er skyld i den ved at de dusjer uten vifte og tørker klær inne uten avfukter. Hun virker også motvillig til å lufte. Da får du mugg i det meste av boliger langs yttervegger eller kjellervegger. Særlig hvis de har skjøvet møbler, da særlig tekstilmøbler, helt inntil yttervegg/kjellervegg så det ikke sirkulerer luft. Anonymkode: 808cf...f33 Hvis kjellerleilighet ikke er godkjent som varig opphold, er den ulovlig å leie ut. Det skal være vifte på alle bad. Utleieleiligheter skal følge byggtekniske krav fra 2017. Dette kan man lese om ved å google tek17. https://www.powerclean.no/nyheter/kravene-til-ventilasjon-boligen/ Anonymkode: faf48...284 1
Hengebuksvinet Skrevet 27. desember 2020 #64 Skrevet 27. desember 2020 Her er mye rare folk. Jeg er selv utleier, og har vært bort i leietakere som lukker alle ventiler og setter møbler helt inn til veggene. Men jeg klarer likevel å se at dette ikke er greit. 1. Utleier må sørge for at det er fungerende ventilering på badet. Og i resten av leiligheten. Hvis ikke er det han selv som ødelegger leiligheten, og dermed ikke innfrir kravene man som leietaker kan forvente. 2. Selvsagt skal man kunne tørke klær i boligen sin. Og ikke alt skal tørkes i tørketrommel. 3. Utleier må få bort mugg. Leie inn firma? Dette er ikke et sunt inneklima, og kan gjøre folk alvorlig syke. Når det er sagt, er det vanskelig å nå gjennom i sånne saker. Og en tung prosess å kjøre i rettssystemet, dessverre. Ofte er det enkleste å flytte 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #65 Skrevet 27. desember 2020 SS skrev (6 timer siden): Her er mye rare folk. Jeg er selv utleier, og har vært bort i leietakere som lukker alle ventiler og setter møbler helt inn til veggene. Men jeg klarer likevel å se at dette ikke er greit. 1. Utleier må sørge for at det er fungerende ventilering på badet. Og i resten av leiligheten. Hvis ikke er det han selv som ødelegger leiligheten, og dermed ikke innfrir kravene man som leietaker kan forvente. 2. Selvsagt skal man kunne tørke klær i boligen sin. Og ikke alt skal tørkes i tørketrommel. 3. Utleier må få bort mugg. Leie inn firma? Dette er ikke et sunt inneklima, og kan gjøre folk alvorlig syke. Når det er sagt, er det vanskelig å nå gjennom i sånne saker. Og en tung prosess å kjøre i rettssystemet, dessverre. Ofte er det enkleste å flytte Nei, det er ikke tungt. Leietaker har retten på sin side. Hen kan enten flytte og ulovlig utleier må dekke utgifter inntil hen har funnet et nytt sted å bo. Dersom det er ulovlig utleie vil kommunen be om at utleien opphører umiddelbart. Dersom det ikke gjøres får utleier dagsbøter fra kommunen. Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #66 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei, det er ikke tungt. Leietaker har retten på sin side. Hen kan enten flytte og ulovlig utleier må dekke utgifter inntil hen har funnet et nytt sted å bo. Dersom det er ulovlig utleie vil kommunen be om at utleien opphører umiddelbart. Dersom det ikke gjøres får utleier dagsbøter fra kommunen. Anonymkode: faf48...284 Hva er ulovlig med leiligheten? Anonymkode: 5d1a4...756 3
Hengebuksvinet Skrevet 27. desember 2020 #67 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er ikke tungt. Leietaker har retten på sin side. Hen kan enten flytte og ulovlig utleier må dekke utgifter inntil hen har funnet et nytt sted å bo. Dersom det er ulovlig utleie vil kommunen be om at utleien opphører umiddelbart. Dersom det ikke gjøres får utleier dagsbøter fra kommunen. Anonymkode: faf48...284 Dessverre kjenner jeg et par som har vært i samme situasjon. Det ble en lang prosess i rettsvesenet, som de angrer på at de gikk inn i. Selv om de teoretisk sett hadde retten på sin side.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #68 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 10.50): Hvis kjellerleilighet ikke er godkjent som varig opphold, er den ulovlig å leie ut. Det skal være vifte på alle bad. Utleieleiligheter skal følge byggtekniske krav fra 2017. Dette kan man lese om ved å google tek17. https://www.powerclean.no/nyheter/kravene-til-ventilasjon-boligen/ Anonymkode: faf48...284 Hvorfor skulle den ikke være godkjent for varig opphold? Det er vifter på badet, men de virker ikke og trenger reparasjon. Dette må selvfølgelig utleier besørge. Anonymkode: 808cf...f33 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #69 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 10.27): Ull tåler font varmt vann, jeg pleier å koke ulltøyet innimellom, det er røringen/sentrifugeringen som gjør det. Anonymkode: f3eba...a95 Nei, som jeg sa over så er det kombinasjonen av høy varme og bevegelse som gir toving og krymp. Høy varme alene går bra, bevegelse ved lave temperaturer går bra. Bevegelse ved høy temperatur går dårlig. Anonymkode: 808cf...f33 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #70 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 1.17): ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang! Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting. Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om). Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...! I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine. Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte. Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet. Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet. Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han. Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk. Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med.. Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!! så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt... Noen som har vært borti lignende? Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..! Anonymkode: ebe03...a48 https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/krav-til-utleieobjekt Virket viften da dere flyttet inn? Påpekte dere denne feilen da dere flyttet inn? Jeg ville sjekket med kommunen og bedt dem gå inn i papirene og se om det er en lovlig utleiedel. Er det ikke det har dere retten på deres side. Utleiedelen må være godkjent som varig opphold. Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #71 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor skulle den ikke være godkjent for varig opphold? Det er vifter på badet, men de virker ikke og trenger reparasjon. Dette må selvfølgelig utleier besørge. Anonymkode: 808cf...f33 Utleiedelen må være godkjent for varig opphold. Det høres ikke ut som den er det siden de sliter med fuktproblemer. Kan ikke bare skylde på viften. Det er også dårlig tegn at utleier ikke vil reparere viften. Hva slags utleier er det? Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #72 Skrevet 29. desember 2020 SS skrev (På 27.12.2020 den 20.56): Dessverre kjenner jeg et par som har vært i samme situasjon. Det ble en lang prosess i rettsvesenet, som de angrer på at de gikk inn i. Selv om de teoretisk sett hadde retten på sin side. Det hørtes rart ut. Kommunen er veldig klar på disse reglene. Er det mangler med utleiedelen, kan man flytte på dagen og utleier kan få dekket utgifter inntil de finner et nytt sted å bo. Utleier kan få dagsbøter hvis hen fortsetter å leie ut. Dette med fukt går på helse og kommunen stiller krav til at utleiedeler ikke skal gi helseproblemer. Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #73 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det hørtes rart ut. Kommunen er veldig klar på disse reglene. Er det mangler med utleiedelen, kan man flytte på dagen og utleier kan få dekket utgifter inntil de finner et nytt sted å bo. Utleier kan få dagsbøter hvis hen fortsetter å leie ut. Dette med fukt går på helse og kommunen stiller krav til at utleiedeler ikke skal gi helseproblemer. Anonymkode: faf48...284 Kommunen? Det er vel mer enn en kommune her i landet? Det er nok nesten like mange måter kommunene håndterer dette på som det er kommuner. Anonymkode: 5d1a4...756 1
Loff77 Skrevet 30. desember 2020 #74 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 14.10): Om man lufter er der ikke noe problem. Det er også derfor det skal være sprekk på baderomsdøren. Jo, der skal være ventil, men enkelte dusjer så lenge i så varmt vann at det blir mer damp enn det er vanlig. Anonymkode: f482a...877 Skal selvfølgelig ikke åpnes ut mot leiligheten. Badet tåler fukt(hvis det er laget riktig) og luften skal trekkes ut av badet direkte til friluft. Luftespalten under døra er for att luften skal trekkes fra leiligheten til badet og videre ut. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #75 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 1.17): ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang! Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting. Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om). Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...! I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine. Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte. Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet. Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet. Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han. Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk. Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med.. Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!! så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt... Noen som har vært borti lignende? Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..! Anonymkode: ebe03...a48 https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/705/Mugg-og-sopp.aspx Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #76 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 1.17): ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang! Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting. Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om). Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...! I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine. Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte. Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet. Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet. Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han. Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk. Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med.. Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!! så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt... Noen som har vært borti lignende? Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..! Anonymkode: ebe03...a48 https://www.leieboerforeningen.no/Aktuelt/tabid/277/ID/2357/Hjelp-a-fa-mot-muggsopp.aspx Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #77 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 15.01): Utleiedelen må være godkjent for varig opphold. Det høres ikke ut som den er det siden de sliter med fuktproblemer. Kan ikke bare skylde på viften. Det er også dårlig tegn at utleier ikke vil reparere viften. Hva slags utleier er det? Anonymkode: faf48...284 De er selv skyld i fuktproblemene, så det er ingenting som tilsier at den ikke skulle være godkjent for varig opphold. Selvfølgelig skal utleier reparere viften på badet, som jeg har sagt før må de sette i gang prosessen med dette og ev. holde tilbake husleie. Anonymkode: 808cf...f33 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #78 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 23.10): De er selv skyld i fuktproblemene, så det er ingenting som tilsier at den ikke skulle være godkjent for varig opphold. Selvfølgelig skal utleier reparere viften på badet, som jeg har sagt før må de sette i gang prosessen med dette og ev. holde tilbake husleie. Anonymkode: 808cf...f33 Man skal kunne bo normalt i en bolig på en slik måte at ventilasjonen er god nok. Om vinteren kan man ikke forlange så mye lufting med vindu, da det blir altfor kaldt. Det trenger ikke bety at det er leieboers skyld at det blir mugg. Hvis man ikke kan bo normalt i en bolig uten at det blir mugg, er det nok for dårlig ventilasjon. Alle har ikke tørketrommel og må tørke klær i rommet. Kan ikke kreve at man skal ha tørketrommel for at det ikke skal bli mugg. Anonymkode: faf48...284
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #79 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 1.17): ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang! Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting. Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om). Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...! I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine. Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte. Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet. Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet. Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han. Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk. Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med.. Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!! så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt... Noen som har vært borti lignende? Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..! Anonymkode: ebe03...a48 Hvordan gikk det TS? Anonymkode: faf48...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå