Gå til innhold

(Ang leie av kjellerleilighet er så frustrert)

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang!

Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting.
Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om).
Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...!
I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine.
Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte.
Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet.
Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet.
Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han.
Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk.
Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med..

Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!!

så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt...

Noen som har vært borti lignende?

Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..!

Anonymkode: ebe03...a48

Er det ikke billigere/enklere å kjøpe en avfukter selv?/fikse vifta selv.

Informer om at dere trekker det fra leia. 

Anonymkode: 35377...74a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi tørketromles kun håndklær og sengetøy, ellers så sliter det noe enormt på klærne å tørketromle de. Hva slags materialer bruker du? Er det kun bomull da? Vi (familie på 4) vasker sikkert tre maskiner med bare ull i uka nå, og den er rimelig våt når den henges opp, kan jo ikke sentrifugeres eller noe. 

Anonymkode: f3eba...a95

Ja slites gjør det men det er det verdt. Bruker kun ull på fjellet vi. Men vaskemaskinen går jo hver dag med vanlige klær og treningstøy så helt uaktuelt å henge opp;)

Skrevet

Meld dere inn i leieboerforeningen, og få de til å hjelpe dere med rett fremgangsmåte her! Dere har rettigheter, men også noen plikter. Før dere begynner å holde igjen husleier etc, pass på at alt er skriftlig, og at dere gjør det på rett måte. 

Anonymkode: ae685...3f0

Skrevet

Dette høres ut som en herlig kombinasjon av leietakere og utleier fra helvete

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi tørketromles kun håndklær og sengetøy, ellers så sliter det noe enormt på klærne å tørketromle de. Hva slags materialer bruker du? Er det kun bomull da? Vi (familie på 4) vasker sikkert tre maskiner med bare ull i uka nå, og den er rimelig våt når den henges opp, kan jo ikke sentrifugeres eller noe. 

De fleste nyere tørketromler har funksjoner tilpasset alt av tøy og materialer. Det er ikke lengre nødvendig å henge opp alt av klesvask til tørk på tørkestativ (slik at fuktigheten spres i rommet). Jeg bor i en liten leilighet og tørker mest mulig i tørketrommel fordi jeg vil unngå fukt og sparer plass på å ikke ha klesstativ stående fremme hele tiden. Når jeg ser alt vannet som samler seg i beholderen i tørketrommelen er jeg glad jeg ikke har latt det lufttørke. 

Hadde jeg vært dere hadde jeg også kjøpt en avfukter selv, eier kan ikke nekte dere det. Viften må også fikses. 

Anonymkode: 85ea0...c3a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ? Klart ull kan sentrifugeres! Alle ullprogram inkluderer sentrifuge. Slår du den av manuelt, eller? Slutt med det! Det er til og med anbefalt når du håndvasker ull å slenge det i maskina for å sentrifugere. Pass på å ha høt nok sentrifugering til at ullplaggene legger seg i siden av trommelen og ikke slenger rundt omkring på lav hastighet. 

Anonymkode: 808cf...f33

• Liker 6
Skrevet

Tørketrommel hjelper kun om det er tørketrommel med utlufting. Er det ikke det så har det lite å si om en henger klærne til tørk eller tørker de i tørketrommel. Fuktigheten havner i lufta inne uansett.

Skrevet
nomore82 skrev (2 minutter siden):

Tørketrommel hjelper kun om det er tørketrommel med utlufting. Er det ikke det så har det lite å si om en henger klærne til tørk eller tørker de i tørketrommel. Fuktigheten havner i lufta inne uansett.

Fuktigheten havner i en vannbeholder som tømmes.

Anonymkode: 31e8e...cd5

• Liker 18
Skrevet
nomore82 skrev (9 minutter siden):

Dette er jo helt feil.

Anonymkode: d7db5...b0b

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

TS: jeg tror du og husvert kommuniserer på hvert deres språk. En avfukter står løst på gulvet, og har en beholder som du tømmer etter at den gir signal om at den er full. Hvis du kjøper en slik tar du den med deg når du flytter.

Du har selv valgt å flytte inn i en kjellerleilighet og da må du faktisk tørketromle alle klærne dine - du kan ikke tilføre fukt ved å tørke klær inne. Nå vet ikke jeg hva husvert har skrevet i kontrakt, men dette kan han faktisk kreve. Jeg lurer på hva som er verst for deg: måtte kjøpe nye klær eller puste inn mugg i en bolig som bare blir verre?

Og så får du gjøre husvert oppmerksom på at enten fikser han den badeviften innen 15. januar eller så gjør dere det for hans regning i medhold av husleielovens paragraf § 2.10, § 2.15§ 5.3, og § 5.7 i husleieloven. 

Hvorfor bor du der fortsatt? 

Skrevet

Jeg bodde i en fuktig kjellerleilighet tidligere. Så jeg er glad jeg flyttet, for det gjør sitt med helsen😊 Jeg betaler 1,500kr mer i husleie, men har nå fått tak i en leilighet i 2. etasje i et hus. En helt ny verden😊 Anbefaler deg å følge med i annonser ts, kanskje kommer du over noe lignende.

Anonymkode: 67877...d08

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De fleste nyere tørketromler har funksjoner tilpasset alt av tøy og materialer. Det er ikke lengre nødvendig å henge opp alt av klesvask til tørk på tørkestativ (slik at fuktigheten spres i rommet). Jeg bor i en liten leilighet og tørker mest mulig i tørketrommel fordi jeg vil unngå fukt og sparer plass på å ikke ha klesstativ stående fremme hele tiden. Når jeg ser alt vannet som samler seg i beholderen i tørketrommelen er jeg glad jeg ikke har latt det lufttørke. 

Hadde jeg vært dere hadde jeg også kjøpt en avfukter selv, eier kan ikke nekte dere det. Viften må også fikses. 

Anonymkode: 85ea0...c3a

Ull og viskose kan ikke tas i tørketrommel uansett program. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hæ? Klart ull kan sentrifugeres! Alle ullprogram inkluderer sentrifuge. Slår du den av manuelt, eller? Slutt med det! Det er til og med anbefalt når du håndvasker ull å slenge det i maskina for å sentrifugere. Pass på å ha høt nok sentrifugering til at ullplaggene legger seg i siden av trommelen og ikke slenger rundt omkring på lav hastighet. 

Anonymkode: 808cf...f33

Nei, ull krymper om det sentrifugeres. Det tåler kun håndvaskprogram. Vi bruker mye ull, og er god på å vaske det. Vi tar flekker med galltvål for hånd på forhånd ja, og koker det innimellom, men røring/sentrifugering gjør at det krymper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ull og viskose kan ikke tas i tørketrommel uansett program. 

OK, men om man er nødt til å tørke i trommel, så får man heller læ være å bruke klær man ikke kan få tørket da. Eller finne seg ny plass å bo.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

OK, men om man er nødt til å tørke i trommel, så får man heller læ være å bruke klær man ikke kan få tørket da. Eller finne seg ny plass å bo.

Det er jeg enig, jeg bor heller ikke i en fuktig kjellerleilighet. Er bare fascinert av at noen kan tørketromle alle klærne sine. 

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, ull krymper om det sentrifugeres.

Veldig rart! Jeg har i 30 år pleid å sentrifugere ullklær og har aldri opplevd at de har krympet! Bruker selvsagt ullprogrammet på vaskemaskinen der omdreiningen på sentrifugen er lavere enn på vanlige vaskeprogram.

• Liker 14
Skrevet
Pås skrev (20 minutter siden):

Veldig rart! Jeg har i 30 år pleid å sentrifugere ullklær og har aldri opplevd at de har krympet! Bruker selvsagt ullprogrammet på vaskemaskinen der omdreiningen på sentrifugen er lavere enn på vanlige vaskeprogram.

Jeg synes også det er rart. Ullprogram m/sentrifugering fungerer veldig fint. Det samme gjør ullprogrammet på tørketrommelen. Det siste kjører jeg riktignok ikke til ulltøyet er knusktørt, men lenge nok til at det kun er igjen litt fuktighet og det er veldig langt derfra til å drypptørke ulltøy. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg bruker mye ull,  både kjøpt og håndstrikket, jeg sentrifugerer alt. Og det krymper aldri.

Anonymkode: 31e8e...cd5

• Liker 8
Skrevet
Pås skrev (28 minutter siden):

På 100% ull uten superwash funker det dårlig. Den krymper ig tover seg  litt og litt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

På 100% ull uten superwash funker det dårlig. Den krymper ig tover seg  litt og litt.

Tenker den du siterer har prøvd ut dette i 30 år, og at det er mer enn nok tid for å se om klærne krymper eller ikke.

Anonymkode: a9705...4b8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...