AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang! Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting. Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om). Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...! I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine. Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte. Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet. Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet. Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han. Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk. Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med.. Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!! så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt... Noen som har vært borti lignende? Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..! Anonymkode: ebe03...a48
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Enda en tråd om dette? Du må jo bare flytte da. Anonymkode: 79d91...997 28
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Les denne https://forskning.no/allergi/derfor-bor-du-ikke-torke-klaerne-dine-inne/1598098 Anonymkode: 808cf...f33 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 – Fuktigheten som ligger lagret i klesplaggene forsvinner ikke når klærne tørkes inne, den lagres i luften, og vil være med på gi grobunn for muggsopp. Det kan over tid føre til et helseskadelig inneklima, poengterer han. https://www.ostlendingen.no/torking-av-klar-dette-er-noe-av-det-verste-du-kan-gjore/s/5-69-772665 Anonymkode: 808cf...f33 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Jeg kjenner dessverre ikke til det juridiske om kring dette, men utleier virker ikke samarbeidsvillig. Kan dere kjøpe/leie en avfukter selv? Om ikke flytte Anonymkode: 6d0ad...e12 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner dessverre ikke til det juridiske om kring dette, men utleier virker ikke samarbeidsvillig. Kan dere kjøpe/leie en avfukter selv? Om ikke flytte Anonymkode: 6d0ad...e12 Vi får ikke lov av utleier.. har sagt I fra mange ganger. Anonymkode: ebe03...a48
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Si at han må fikse baderomsviften. Og så må dere slutte å tørke klær inne, eller kjøpe en avfukter dere setter foran klesstativet. Svartsoppen skyldes klestørken deres inne. Vask området med klor. Anonymkode: 808cf...f33 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi får ikke lov av utleier.. har sagt I fra mange ganger. Anonymkode: ebe03...a48 Man trenger ikke å få lov av utleier til å kjøpe avfukter. Anonymkode: 808cf...f33 52
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Si at han må fikse baderomsviften. Og så må dere slutte å tørke klær inne, eller kjøpe en avfukter dere setter foran klesstativet. Svartsoppen skyldes klestørken deres inne. Vask området med klor. Anonymkode: 808cf...f33 Nei leiligheten var fuktskadet før vi flyttet inn. dette har nok vert ett problem over lengere tid. Anonymkode: ebe03...a48
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man trenger ikke å få lov av utleier til å kjøpe avfukter. Anonymkode: 808cf...f33 Han sier nei. Utleier mener de bestemmer over leiligheten! Anonymkode: ebe03...a48
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sier nei. Utleier mener de bestemmer over leiligheten! Anonymkode: ebe03...a48 Haha han kan ikke nekte dere å ha pc, et bord eller en avfukter. Bare kjøp selv, du trenger ikke si noe.. Herre min hatt... Anonymkode: e5b2f...26d 48
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Hvorfor flytter dere ikke bare? Anonymkode: 34ea7...1ee 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei leiligheten var fuktskadet før vi flyttet inn. dette har nok vert ett problem over lengere tid. Anonymkode: ebe03...a48 Du sier dere NÅ har fått svartsopp og beskriver at dere tilfører mye fukt til luften siden dere dusjer uten fungerende vifte og tørker klær inne uten avfukter. Ergo skyldes dette deres bruk av leiligheten, noe som er veldig vanlig. Si til utleier at han må fikse baderomsviften ellers holder dere tilbake leie på grunn av vesentlig mangel. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han sier nei. Utleier mener de bestemmer over leiligheten! Anonymkode: ebe03...a48 Det kan dere bare ignorere, han kan ikke bestemme hvilket inventar dere har. Anonymkode: 808cf...f33 17
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Haha han kan ikke nekte dere å ha pc, et bord eller en avfukter. Bare kjøp selv, du trenger ikke si noe.. Herre min hatt... Anonymkode: e5b2f...26d Enig her. Kan det være en misforståelse med utleier, TS? Ok han nekter dere å lufttørke klær i leiligheten, men å få inn en avfukter må da ikke være negativt for han Anonymkode: 6d0ad...e12 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi får ikke lov av utleier.. har sagt I fra mange ganger. Anonymkode: ebe03...a48 Så han bestemmer over økonomien deres også? Hvis du mener dere ikke får lov til å kjøpe en avfukter av utleier er ikke denne tråden særlig troverdig. Du får tak i en slik til 1500 kroner oppå Elkjøp, problem løst. Anonymkode: 7b6cf...667 12
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så han bestemmer over økonomien deres også? Hvis du mener dere ikke får lov til å kjøpe en avfukter av utleier er ikke denne tråden særlig troverdig. Du får tak i en slik til 1500 kroner oppå Elkjøp, problem løst. Anonymkode: 7b6cf...667 Og Biltema har noen enda billigere som fungerer veldig bra. Anonymkode: 691dc...2ff 4
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 I kjellerleiligheter er det ekstremt viktig med god lufting og ventilasjon/sirkulering av luften. Så da bør man som minimum ha lufteventil i hvert rom og nei de skal ikke lukkes helt igjen selv om det er kaldt. Fuktstyrt vifte med grunnventilasjon som feks PaX Calima og ikke billige søpplevifter som man får kjøpt. Bruk selvfølgelig tørketrommel, hva mener du med att du har vanlige klær så det kan du ikke? Har hatt alt tøy i tørketrommel hele livet. Enkelte ting som penskjorter/bukser kan man henge opp på badet med døren igjen og da selvfølgelig med avtrekk som virker. Å ha klesstativ med vått tøy midt i en kjellerleilighet er å be om problemer 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Loff77 skrev (1 minutt siden): I kjellerleiligheter er det ekstremt viktig med god lufting og ventilasjon/sirkulering av luften. Så da bør man som minimum ha lufteventil i hvert rom og nei de skal ikke lukkes helt igjen selv om det er kaldt. Fuktstyrt vifte med grunnventilasjon som feks PaX Calima og ikke billige søpplevifter som man får kjøpt. Bruk selvfølgelig tørketrommel, hva mener du med att du har vanlige klær så det kan du ikke? Har hatt alt tøy i tørketrommel hele livet. Enkelte ting som penskjorter/bukser kan man henge opp på badet med døren igjen og da selvfølgelig med avtrekk som virker. Å ha klesstativ med vått tøy midt i en kjellerleilighet er å be om problemer Du har alle klærne dine i tørketrommel? Jeg syntes ts gjør seg vanskelig med å ikke kjøpe luft har i luftavfukter, men å forvente at alt skal tromles er hinsides. Jeg går for det meste med ull på denne tiden av året, ellers mye viskose, det ville blitt ødelagt i tørketrommel. Anonymkode: f3eba...a95 6
Loff77 Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har alle klærne dine i tørketrommel? Jeg syntes ts gjør seg vanskelig med å ikke kjøpe luft har i luftavfukter, men å forvente at alt skal tromles er hinsides. Jeg går for det meste med ull på denne tiden av året, ellers mye viskose, det ville blitt ødelagt i tørketrommel. Anonymkode: f3eba...a95 Ja selvfølgelig driver folk fortsatt og henger opp tøy? Går forøvrig i ullgenser hvert skuddår så den henges opp men hverdagsklær kjøres selvfølgelig i tørketrommel 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 Loff77 skrev (14 minutter siden): Ja selvfølgelig driver folk fortsatt og henger opp tøy? Går forøvrig i ullgenser hvert skuddår så den henges opp men hverdagsklær kjøres selvfølgelig i tørketrommel Ja, vi tørketromles kun håndklær og sengetøy, ellers så sliter det noe enormt på klærne å tørketromle de. Hva slags materialer bruker du? Er det kun bomull da? Vi (familie på 4) vasker sikkert tre maskiner med bare ull i uka nå, og den er rimelig våt når den henges opp, kan jo ikke sentrifugeres eller noe. Anonymkode: f3eba...a95 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå