AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Jeg ser at det er mange innlegg her der foreldre omtrent skriker etter hjelp, enten det er foreldrepar eller alenemødre/fedre. Hva skal til for å gi de den hjelpen og avlastningen de trenger? Det er åpenbart mange som sliter pga utfordringer tilknyttet til barn, og hjelpen er lagt opp slik at det er et maktorgan a la barnevernet eller noe Nav-relatert der man må sende flere søknader for å i det hele tatt få innvilget noe som helst - dette skjønner jeg derfor kan være veldig uaktuelt for de fleste. Hvorfor finnes det ikke noe bedre lav terskeltilbud? Vi hadde husmorvikarer før, hvorfor har vi det ikke nå lenger? Anonymkode: 63888...f3a 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 https://homestartnorge.no/til-foreldre/
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 WhisperingWind skrev (1 time siden): https://homestartnorge.no/til-foreldre/ Veldig viktig og godt tiltak! Anonymkode: 3d211...81c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ser at det er mange innlegg her der foreldre omtrent skriker etter hjelp, enten det er foreldrepar eller alenemødre/fedre. Hva skal til for å gi de den hjelpen og avlastningen de trenger? Det er åpenbart mange som sliter pga utfordringer tilknyttet til barn, og hjelpen er lagt opp slik at det er et maktorgan a la barnevernet eller noe Nav-relatert der man må sende flere søknader for å i det hele tatt få innvilget noe som helst - dette skjønner jeg derfor kan være veldig uaktuelt for de fleste. Hvorfor finnes det ikke noe bedre lav terskeltilbud? Vi hadde husmorvikarer før, hvorfor har vi det ikke nå lenger? Anonymkode: 63888...f3a Hva er husmorvikarer? Når i tiden/hvilket årstall hadde man det? Anonymkode: db763...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 De kan selv ordne privat avlastning eller koble på storfamilien, slik man gjorde før i tiden Anonymkode: c0933...4f3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er husmorvikarer? Når i tiden/hvilket årstall hadde man det? Anonymkode: db763...bbc Da min bror ble operert i 1987, samtidig som en annen bror var nyfødt, og jeg var 6-7 år, hadde vi husmorvikar, mens mamma var på sykehuset med han som var nyoperert, og en periode etterpå. Hun var rett og slett vikar for mamma. Hun kom tidlig om morgenen, gjorde meg klar til skolen, tok vare på han som var baby, lagde middag, vasket klær, og sånn. Alt det som mamma brukte å gjøre når hun var hjemme. Og i perioden etterpå mens bror var hjemme med rullestol, så var hun der sammen med mamma, for å hjelpe til med husarbeidet, og oss barna. Om husmorvikar: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Husmorvikar https://sosialnytt.com/kvinne-og-familieforbundet-onsker-husmorvikaren-velkommen-tilbake/ Anonymkode: c599b...a54 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Og grunnen til at vi ikke har husmorvikar lenger, er pga andre tjenester, barnehager og at det er veldig få som faktisk er hjemmeværende husmødre lenger. Noen kommuner har tilbudet i perioder, men det er veldig sjeldent, og i ekstreme tilfeller. BPA dekker litt av det, hjemmehjelp dekker bittelitt, noen kommuner har miljøterapauter på helsestasjon som kan dekke bittelitt, hvis man feks er hjemme med baby, men det er også ganske sjelden. Man kan få avlastning gjennom barnevernet, eller gjennom kommunen hvis det er snakk om spesielle behov hos barnet, men det er høy terskel, og vanskelig å få. Det er dessverre veldig lite som kan steppe inn. Men barnehage dekker endel av det, tenker jeg? Og noen her sa at før koblet man på storfamilien, det er en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: c599b...a54 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå