AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Da er det få dager til jul, og jeg sitter med den samme triste tomhetsfølelsen som andre år. En følelse av total slitenhet. Alltid mye som skal gjøres ferdig på jobb før nytt år, overtid og dårlig søvn. Gaver som skal handles, og i år med den ekstra belastningen at man er redd for smitte underveis. Gaver som skal pakkes inn, et hus som helst burde fått en omgang med støvsuger og såpevann. Handling som må planlegges og gjennomføres. Jeg prøver å ikke ha for høye krav, men det er likevel summen av alt som overskygger det fine. Flere som ikke kjenner på denne berømte roen og ettertanken rundt jul, eller noe i nærheten av en "åndelig" connection til det vi liksom feirer? Kjenner bare på en verkende rygg og at jeg stålsetter meg til selve jula. Innerst inne kunne jeg tenkt meg å feire en helt annen type jul, uten en eneste gave, men så orker jeg aldri ta tak i det tidsnok. Jaja. Kanskje neste år... Anonymkode: f72ac...e93 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Kjenner det akkurat som deg, mørbanka og totalt utslitt. Og det selv om jeg ble tidlig ferdig med julegavekjøp. Det er alltid noe uforutsett som skjer, som tar den siste lille energien man har. Så ingen julefred her heller, og sånn har resten av storfamilien min det også. Kjipt😔 Anonymkode: 63c10...e87
Gjest supernova_87 Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Hvilken annen type jul kunne du tenke deg da? 🤔 Hva kan du gjøre i år for at du skal få litt av det du ønsker deg?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Hadde det slik før, men så valgte jeg å gjøre noe med det. Anonymkode: 68e54...92a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kjenner det akkurat som deg, mørbanka og totalt utslitt. Og det selv om jeg ble tidlig ferdig med julegavekjøp. Det er alltid noe uforutsett som skjer, som tar den siste lille energien man har. Så ingen julefred her heller, og sånn har resten av storfamilien min det også. Kjipt😔 Anonymkode: 63c10...e87 På en måte godt å høre at vi er flere! Alt godt til deg, håper du får landet litt i romjulsdagene i hvert fall. ❤️ Rainstorm skrev (11 minutter siden): Hvilken annen type jul kunne du tenke deg da? 🤔 Hva kan du gjøre i år for at du skal få litt av det du ønsker deg? Hmm, tror det hadde hjulpet om jeg slapp å gå i butikker før jul (og nettshopping, liker ikke det heller). For meg føles den hyperkommers-greia, kø overalt og masse handleposer veldig motsatt av ro og ettertanke. At man heller kunne brukt lørdager og ettermiddager på å lese en bok, høre musikk, sånt som ikke handler om HANDLING og som alltid er på underskudd i en travel hverdag. Så hadde det hjulpet å ha mindre å gjøre på jobb. Er litt i tanker om å skifte beite i 2021, så kanskje det kan bli en realitet AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde det slik før, men så valgte jeg å gjøre noe med det. Anonymkode: 68e54...92a Hva gjorde du? Anonymkode: f72ac...e93
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Jeg føler det alltid slik, men i år er det enda verre. Jeg har vært sykemeldt i flere måneder og er generelt svært sliten, men nå topper det seg med besøk av svigermor, baking, vasking, handling, kranglete unger, overarbeidet mann etc etc. Jeg har ingen julestemning selv om huset er pynta til randen. Jeg må være så mye for alle, føler alt står og faller på meg. Og jeg har jo nesten ingenting å gi i utgangspunktet. Men så føler jeg at jeg bare må tvinge det fram. Og det gjør meg sur! Jeg gruer meg til julaften. Sånn. Det var deilig. Anonymkode: 473e0...e88 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Dette kan man ordne med litt planlegging. - I slutten av november, få ønskelister fra de du kjøper gaver til (I min familie har vi en hemmelig FB-gruppe som vi oppdaterer hvert år med gaveønsker). - Hvis noen ikke kommer med ønskeliste, kjøp en flaske vin eller gavekort på nærmeste kjøpesenter - Sett opp en oversikt over hva du skal kjøpe til hvem og invester èn lørdag eller ettermiddag på å handle inn så mye som mulig. Gjør det samme med julehandel. Skriv opp hva du trenger. Tenk gjennom hver dag og hva du vil ha bruk for/ønsker å ha i hus. Skriv en handleliste. Handle så mye som mulig på èn gang slik at du er ferdig med det. Hvis du ikke har overskudd, så trenger du ikke gjøre mer enn vanlig husarbeid. Med litt planlegging så er gaveinnkjøp, gavepakking og annen julehandel gjort på 3-4 dager. Da har du 20 dager igjen i desember før jul hvor du kan gjøre hva du vil på ettermiddager og helger. Anonymkode: 9166d...576 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan man ordne med litt planlegging. - I slutten av november, få ønskelister fra de du kjøper gaver til (I min familie har vi en hemmelig FB-gruppe som vi oppdaterer hvert år med gaveønsker). - Hvis noen ikke kommer med ønskeliste, kjøp en flaske vin eller gavekort på nærmeste kjøpesenter - Sett opp en oversikt over hva du skal kjøpe til hvem og invester èn lørdag eller ettermiddag på å handle inn så mye som mulig. Gjør det samme med julehandel. Skriv opp hva du trenger. Tenk gjennom hver dag og hva du vil ha bruk for/ønsker å ha i hus. Skriv en handleliste. Handle så mye som mulig på èn gang slik at du er ferdig med det. Hvis du ikke har overskudd, så trenger du ikke gjøre mer enn vanlig husarbeid. Med litt planlegging så er gaveinnkjøp, gavepakking og annen julehandel gjort på 3-4 dager. Da har du 20 dager igjen i desember før jul hvor du kan gjøre hva du vil på ettermiddager og helger. Anonymkode: 9166d...576 Gode råd men kanskje litt sent for Ts. Anonymkode: db91b...c2d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da er det få dager til jul, og jeg sitter med den samme triste tomhetsfølelsen som andre år. En følelse av total slitenhet. Alltid mye som skal gjøres ferdig på jobb før nytt år, overtid og dårlig søvn. Gaver som skal handles, og i år med den ekstra belastningen at man er redd for smitte underveis. Gaver som skal pakkes inn, et hus som helst burde fått en omgang med støvsuger og såpevann. Handling som må planlegges og gjennomføres. Jeg prøver å ikke ha for høye krav, men det er likevel summen av alt som overskygger det fine. Flere som ikke kjenner på denne berømte roen og ettertanken rundt jul, eller noe i nærheten av en "åndelig" connection til det vi liksom feirer? Kjenner bare på en verkende rygg og at jeg stålsetter meg til selve jula. Innerst inne kunne jeg tenkt meg å feire en helt annen type jul, uten en eneste gave, men så orker jeg aldri ta tak i det tidsnok. Jaja. Kanskje neste år... Anonymkode: f72ac...e93 Skjønner deg godt. Jeg har 1000 ting til jeg må ordne før julaften. Vaske, kjøpe gaver, pakke inn, pynte tre.. Jeg ser virkelig ingen ende på noe. Tror jeg virkelig bare må ta et skippertak i dag. Jul er generelt noe jeg gruer meg ltt til etter at broren min tok livet sitt. Og det er nok også litt derfor at jeg er treig med å komme i gang.. Anonymkode: 8dab5...2a8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Hvem er det som setter disse kravene dere må leve opp til? Hvem er det som bestemmer at huset MÅ være shina fra ende til aen? Dere må jo ikke feire jul hvis dere ikke vil, det er helt frivillig jeg tror det hjelper litt å snu tankegangen, prøv å tenke positivt! Hva er det du liker med jul? Hva er det som gjør det koselig? Hva ser du frem til? Her har huset stått på hodet hele desember, travel mnd med mye som skal gjøres i jobb sammenheng. Tar nok en helt vanlig helgevask før julaften, blir ikke noen skuring av skap å kroker her. I år fikk vi ønskeliste hos alle, og julehandelen gikk egentlig av seg selv Anonymkode: 1f821...43e 4
NewStart87 Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skjønner deg godt. Jeg har 1000 ting til jeg må ordne før julaften. Vaske, kjøpe gaver, pakke inn, pynte tre.. Jeg ser virkelig ingen ende på noe. Tror jeg virkelig bare må ta et skippertak i dag. Jul er generelt noe jeg gruer meg ltt til etter at broren min tok livet sitt. Og det er nok også litt derfor at jeg er treig med å komme i gang.. Anonymkode: 8dab5...2a8 Følte for å sende deg gode tanker og en klem da jeg leste dette. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Gode råd men kanskje litt sent for Ts. Anonymkode: db91b...c2d Ja, det er det. Tenkte til neste år. Anonymkode: 9166d...576 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 I år, anderledesåret, har jeg valgt å hive alle forventninger på havet! I år har jeg gjort julegaver enkelt, handla lokalt, laga sjøl og gitt gavekort. Pyntinga og vaskinga blir enkel og jeg gjør det jeg rekker. Jula kommer og går uansett, fokus er å slappe av sammen med min lille kohort. Og tenk at " godt nok" er et fint mantra, det trenger ikke være perfekt og det trenger ikke være som det har vært i alle år. Anonymkode: 3410d...652 1
Nuka Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 Har det slik hvert år, feirer kun for barna sin del. Lager små ting, pepperkaker og pepperkakehus samt vasker og pynter litt. Setter på litt julemusikk samtidig som vi gjør disse tinga og har sakte lært meg å ikke hate jula igjen, men tror aldri jeg blir glad i den 😅💝
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Ja. masse party poopers rundt omkring. Hvis det ikke er en party pooper der, kommer han garantert. Sånn er det bare. Hvis noe er bra kommer alle party poopsa. Anonymkode: be027...2d1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvem er det som setter disse kravene dere må leve opp til? Hvem er det som bestemmer at huset MÅ være shina fra ende til aen? Dere må jo ikke feire jul hvis dere ikke vil, det er helt frivillig jeg tror det hjelper litt å snu tankegangen, prøv å tenke positivt! Hva er det du liker med jul? Hva er det som gjør det koselig? Hva ser du frem til? Her har huset stått på hodet hele desember, travel mnd med mye som skal gjøres i jobb sammenheng. Tar nok en helt vanlig helgevask før julaften, blir ikke noen skuring av skap å kroker her. I år fikk vi ønskeliste hos alle, og julehandelen gikk egentlig av seg selv Anonymkode: 1f821...43e For min del har jeg senket kravene for mange år siden, og julegaver er jeg som regel ferdig med før desember. Jeg tar også bare en vanlig helgevask rett før jul. Men det er det uforutsette for min del som velter lasset, det er alltid noe som skjer eller alltid ekstra problemer som dukker opp. Sykdom f.eks, av ulike typer. Det lille man faktisk måå gjøre de siste dagene og ukene før jul, er mer enn nok til å velte lasset formmessig. Også er det den triste biten, at flere i vår familie av en eller annen grunn alltid må kjenne på ekstra smerter og/eller sykdom i disse dager, det er utmattende nok i seg selv. Så jeg har mistet julegleden for mange år siden. Har prøvd å hente den fram hver eneste år, men det går bare ikke når alt er så tungt og vanskelig. Anonymkode: 63c10...e87
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Juleaften blir det stresset man lager selv. Er jo bare å kjøpe noe mat, enkelt og greit. Trenger hverken gaver eller masse pynt. Ribbe lager seg jo selv, samme med pinnekjøtt Len deg helt tilbake å slapp av, enten i joggedress eller smoking. Anonymkode: d50f5...92f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Her er 1 etasje støvsugd, så blir toalettet vasket til jul. Resten nede er rent nok. Det samme med 2 etasje. I år har jeg absolutt ikke energi igjen til å vaske mye her. De siste julekortene er skrevet, men ikke levert ut ennå. Så her får noen romjulskort i år. Det er ryddig nok her oppe. Jul blir det uansett om det ikke er vasket ned her. Anonymkode: 692a4...dde
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Jeg kjenner meg også tom.. Trist å si det, hadde håpet at julefreden skulle senke seg litt tidligere i år, ettersom jeg er sykemeldt nå og har mer tid til å være hjemme å ordne med hus og gaver. Nå er det bare to dager igjen til jul, men jeg er fortsatt ikke ferdig med hverken gaver eller pynting... Det er jo ikke synd i meg. Jeg har tak over hodet, en familie jeg er veldig gla i og noen nære venner som betyr alt for meg. Men, det er noe som mangler i år, og jeg vet egentlig ikke hva det er? 2020 har vært er helt sykt rart år. Verden har forandret seg. Jeg håper mennesker føle et økt samhold ettersom vi alle er "i samme båt"... Men ofte føler jeg mennesker ser på hverandre med paranoide øyne. Den ene skylder på den andre hvis noen i viser symptomer. Kan ikke folk bare roe litt ned, vise litt mer kjærlighet, smile litt til hverandre istedenfor? Tenker spesielt mye på små barn som vokser opp i denne tiden, hvor rart det må være å holde avstand fra mennesker hele tiden. Har jobbet i butikk og har sett mange foreldre kjefte på barna fordi de glemmer å holde en meters avstand. Anonymkode: b89b6...f34 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #20 Skrevet 23. desember 2020 Normalt sett er jeg passe stressa. I år gidder jeg ikke stresse.. Eneste som henger over meg, er at jeg så gjerne skulle fått vaska soverommene i huset. Men er på jobb, så mistenker at det blir med tanken. Regner ungene klarer seg uten ren seng idag. Ellers stresser jeg litt med å få tid til alt imorgen.. Jeg vil jo gjerne se tre nøtter til askepott, men skal på kirkegårdene (30 minuttet én vei i hver sin regning, så det tar tid), samt gudstjeneste. Og selvfølgelig lage mat. Kjenner jeg savner å være BARN på julaften.. Men ellers, jul blir det uansett! Det blir sånn det blir.. Sålenge ungene er fornøyde, er jeg fornøyd. 😊 Anonymkode: bdde4...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå