AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #21 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg leste en artikkel om bl.a dette. (Kom bare over den en dag, kan se om jeg finner den senere). Den mente at barn oppdras hjemme til å ta mer ansvar for seg selv, litt sånn "hva vil DU?" "Hva føler DU?", puter under armene, curling-opplegg. I skolen må de derimot innordne seg etter masse regler, og det takler de ikke. Frontallappen til barn er ikke ferdig utviklet, det er den som styrer konsekvenstenking bl.a. Barn tar avgjørelser basert på det som skjer nå, og tenker ikke over hva konsekvensene kan bli. Barn er derfor avhengig av å bli styrt av noe annet på utsiden (voksne som setter regler). Men det er jo ikke dette den norske oppdragerstilen går ut på. Jeg jobber som lærer selv, og kan prate høl i huet på elevene om regler og oppførsel. De følger stort sett disse når jeg er i nærheten, men så fort de har vikar eller en annen voksen har tilsyn, eller de er alene, så er det som om reglene ikke gjelder lenger. De klarer ikke dette ansvaret. De forstår ikke at de helst skal klare å ta gode valg selv. De gjør det fordi en voksen de ser på som leder bestemmer det. Dette er litt satt på spissen da, mange elever er fornuftige og flinke og tar gode valg. Men jeg snakker om de som herjer litt rundt.... Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å håndtere de mest utagerende elevene. Jeg er relativt fersk som lærer, og i starten hadde jeg det synet på barn om at de kan klare å oppføre seg uten at jeg må tvinge dem til det. Men jeg ser jo nå (med enkelte eelever/klasser), så må jeg styre alt, og jeg kan ikke vike en tomme. Det er militært opplegg omtrent, med tydelige, strenge regler for det meste. Eller så sklir det ut. Anonymkode: 038ad...fbe Jeg er enig med deg. Kan ses på hvordan ballett-utdannelsen er i Norge kontra Russland, hvor de i Norge danser rundt tilfeldig (uten mål og mening) i mens de har et helt annet fokus på opplæring i Russland, som for meg virker til å være ekte utdannelse, og ikke på liksom. De lærer jo noe i det minste.. de slipper å måtte ta ansvaret selv for de har en streng lærer. Bare teoriserer nå men. Har alltid likt strenge lærere for da slipper jeg å være usikker. Hatet slike som sa en ting, men mente noe helt annet. Som om jeg hadde intelligens på str med en nøtt. Anonymkode: 5a2df...3de
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #22 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette vil jeg gjerne se forskning på, at din mor ikke fikk det med seg holder ikke. Men, barn er kanskje mer synlige nå enn på 50-tallet? Var mye mer "barn skal ses, ikke høres" osv? Anonymkode: 36f85...4d7 Jeg tenkte egentlig på 60-tallet, var litt lengre sida enn jeg trodde😂 Har ikke noe forskning på det, har bare hatt et inntrykk av at det var sånn. Hun vokste opp på østkanten i oslo på 60- og 70-tallet, og har bare hørt veldig mange historier om barna som ble slått (inkludert henne), mange alkoholiserte foreldre, stor fattigdom, og at man generelt hadde et helt annet bilde av hva barn trengte. Mulig disse barna er overrepresentert der hun kom fra. Men det er vel allment kjent at det var mye mer fysisk avstraffelse på den tida (at det var mer akseptert)? Anonymkode: 4e6a6...d8a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #23 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere her som skriver at det kan skyldes at foreldre syr puter under armene på ungene osv... Tenk litt på barn dere vet av som er så utagerende at skolen sliter med å håndtere dem, de som ofte utagerer fysisk. Har de ettergivende foreldre som prioriterer dem "for høyt" og er alt for pedagogiske? Min erfaring er at de ofte enten har ekstremt autoritære foreldre eller er utsatt for en eller annen form for omsorgssvikt. Å oppdra bortskjemte barn er ikke bra det heller, men tror ikke det først og fremst er de ungene som knuser vinduer og tar kvelertak på læreren? Forresten, før ble veldig utagerende barn sendt på spesialskoler. Nå skal de være i samme klasserom med samme ressurser som alle andre. Klart det blir mer synlig da. Anonymkode: 36f85...4d7 Vell, nå er det ikke bare de barna som ikke hører etter læreren/vikaren. Jobbet i skole selv, må si det er sykt mange barn da som burde bli sendt på spesialskoler🤦♀️ For JO det er de bortskjemte barna, med puter sydd under armene som motsetter seg beskjeder o.l de er bare ikke like utagerende som de du beskriver over her, men likefullt en stor utfordring. Anonymkode: e5bd6...2dc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #24 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser nå at du skrev 40-50 år siden, ikke 50-tallet. Altså, på den tiden bant man ungene fast i husveggen og kalte det barnepass og barn fikk styre på og banke hverandre og lage små mafiagjenger? Var det virkelig bedre? Gikk utagerende barn på vanlige skoler på den tiden? Anonymkode: 36f85...4d7 Da jeg var barn kunne jeg få klar beskjed om å komme meg ut og ikke komme hjem igjen før det var gått minst 2 timer. Alle andre barn fikk samme beskjed av sine foreldre, så vi fikk mye fysisk aktivitet. . I dag sitter barn inne foran skjermen og spiller spill. Anonymkode: da8e5...091 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #25 Skrevet 22. desember 2020 'Atferdsvansker' er utfordrende å definere. Barn med en marginal atferd havner gjerne feilaktig inn i kategorien. Anonymkode: 22aea...203
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #26 Skrevet 22. desember 2020 Ikke for å kaste stein i glasshus. Men ser der går mye igjen i generasjoner. Barn som får diagnosen ‘atferdsvansker’ har som regel fått traumer eller utsatt for omsorgssvikt hjemme. Jeg sier ikke dette gjelder alle. Har lært meg et ordtak «det finnes ingen vanskelige barn, men barn som har det vanskelig». Jeg har også et søsken og samboer som det er blitt meldt om omsorgssvikt til bv. Det er ikke vi som har sendt inn, men ser barnas oppførsel gjenspeiler foreldrenes dårlige oppførsel og umodenhet (dessverre). Min mening er å hjelpe foreldrene og få til gode rutine, samarbeid og mer stabilitet hjemme. Hjelper lite å jobbe kun med barnet. Bør jobbest mest med foreldrene eller nærmeste omsorgspersoner. Når foreldre er tryggere og har klarer grensesetting så blir barna mer tryggere og. Barn som er utsatt for traumer og ustabilt hjem bruker enormt mye energi på å kjenne etter stemningen hjemme. Hvordan er far eller mor i dag? Mye jeg kunne ha skrevet. Hører mye på podcast av SinnSyn (webspykologen) som er ganske inspirerende. Anonymkode: bdbfb...b31
Fluttershy Skrevet 22. desember 2020 #27 Skrevet 22. desember 2020 Jeg tror at en årsak er at man skal begynne på skolen som 6 åring. Mange er umodne, og får en dårlig start (og dermed dårlig erfaring) med skolesystemet. Men hovedårsaken tror jeg er den at samfunnet er lagt opp til at man må passe inn i en A4 boks. Det er ikke lagt opp til at alle er forskjellige, har forskjellig læringsstil, forskjellig utholdenhet ++ Passer man ikke inni A4 boksen, så er det en kamp uten like for og få tilrettelegging som gjør det utholdelig og være på skolen. Og oppførselen blir også deretter.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #28 Skrevet 22. desember 2020 Største problem er dårlig oppdragelse og den norske fenomen om å sy putene under armene og ALDRI og jeg mener ALDRI bruker ordet NEI. Dårlig oppdratt barn = udugelig voksne . Ond sirkel. Anonymkode: 22d3b...a79
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #29 Skrevet 22. desember 2020 Fluttershy skrev (6 timer siden): Jeg tror at en årsak er at man skal begynne på skolen som 6 åring. Mange er umodne, og får en dårlig start (og dermed dårlig erfaring) med skolesystemet. Men hovedårsaken tror jeg er den at samfunnet er lagt opp til at man må passe inn i en A4 boks. Det er ikke lagt opp til at alle er forskjellige, har forskjellig læringsstil, forskjellig utholdenhet ++ Passer man ikke inni A4 boksen, så er det en kamp uten like for og få tilrettelegging som gjør det utholdelig og være på skolen. Og oppførselen blir også deretter. Grunnskolen passet best for a4-elevene før også. Anonymkode: eea87...bed
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #30 Skrevet 22. desember 2020 Fluttershy skrev (7 timer siden): Jeg tror at en årsak er at man skal begynne på skolen som 6 åring. Mange er umodne, og får en dårlig start (og dermed dårlig erfaring) med skolesystemet. Men hovedårsaken tror jeg er den at samfunnet er lagt opp til at man må passe inn i en A4 boks. Det er ikke lagt opp til at alle er forskjellige, har forskjellig læringsstil, forskjellig utholdenhet ++ Passer man ikke inni A4 boksen, så er det en kamp uten like for og få tilrettelegging som gjør det utholdelig og være på skolen. Og oppførselen blir også deretter. Hva med land som har hatt skolestart for 6-åringer lenger enn Norge da? Anonymkode: 34245...093
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #31 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 23.24): Overskriften sier vel sitt. Etter å ha lest en tråd om lærere som sliter i jobben her inne, og samtale med venner som også er lærere, slår det meg hvor høy andel av barna "deres" som har atferdsvansker. Noen som har spekulert litt i hvorfor? Skyldes det manglende "disiplin" hjemmefra (som er den første tanken som slår meg), eller i skolen? Eller kan det være noe som er ikke-kulturelt betinget, på samme måte som at andelen med autisme bare øker og øker (og dette ses jo på som en diagnose med biologiske faktorer)? Jeg har ikke barn selv, og jobber kun med personer med utviklingshemming, så vet ikke hvordan ståa er hos dere med barn/jobber med barn. Anonymkode: 4e6a6...d8a Kan skyldes all denne nymotens pedagogikken om at alt er skadelig for barn. Se i retning av trygghetssirkelen, hvor god er den egentlig? Anonymkode: bdc3a...3d6
Tatja Skrevet 22. desember 2020 #32 Skrevet 22. desember 2020 FrøkenMånestråle skrev (12 timer siden): Atferdsvansker kan jo skyldes så mangt. Men hovedsakelig så tror jeg at det er diagnoser og/eller omsorgssvikt i bunn på de fleste. Det er nå iallfall min erfaring... Og så har man jo og litt mer, hva skal man si forbigåender atferdsvansker på grunn av skilsmisse/dødsfall og andre store endringer på hjemmefronten. Men slikt pleier å løse seg relativt raskt når foreldrene tar skikkelig tak. Jeg er og veldig for disse "spesialskolene", man hadde en avdeling nærmest på hver skole før. Da kunne man ta de elevene som var på vei "ut" å hjelpe de inn igjen med en litt mer alternativ skolehverdag. Slik det er nå så er det ikke hjelp å få når barna faller ut av grunnskolen. Nå er det jo bare de "verste" tilfellene som for skikkelig hjelp og oppfølgning, da snakker vi de som er psykisk utviklingshemmet og utagerende. Alle andre faller gjennom. Ting tar rett og slett for lang tid og det er helst bare de med oppegående foreldre som klarer å kjempe for barnet sitt som kommer noen vei, de andre blir "forbigått". Og det er kanskje de barna som trenger det mest. Ikke kan man skrike "ja da må barnevernet hjelpe da", det er faktisk begrenset hva barnevernet kan gjøre. Det må faktisk ganske mye til for at barnevernet kan gjøre inngripende tiltak i hjemmet så da blir det slik at så lenge man ikke bedriver grov omsorgssvikt som vold og overgrep så er det begrenset hva de kan gjøre. Helt enig med alt du skriver. Vil tro du har erfaring med systemet, for dette stemmer på en prikk. Er skremt over hvor prisgitt disse barna blir foreldrene, som må kjempe frem hver tøddel av hjelp. Hilsen mor til barn med spesielle behov, som kjemper en kamp for rett hjelp og oppfølging.
GammelKaktus Skrevet 22. desember 2020 #33 Skrevet 22. desember 2020 Tatja skrev (33 minutter siden): Helt enig med alt du skriver. Vil tro du har erfaring med systemet, for dette stemmer på en prikk. Er skremt over hvor prisgitt disse barna blir foreldrene, som må kjempe frem hver tøddel av hjelp. Hilsen mor til barn med spesielle behov, som kjemper en kamp for rett hjelp og oppfølging. Har en del venner som sliter med å få det de trenger, har og vært klassekontakt/FAU og alt det der i tillegg til hva jeg har møtt på gjennom jobb så ser jeg jo hva det går i. Ting tar tid, virkelig.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #34 Skrevet 22. desember 2020 Fordi de oppdras av idioter. Og flere vil det bli når den tafatte priviligerte meg meg meg generasjonen som vokser opp nå avler. Anonymkode: d02d4...ff5
Frøyamor Skrevet 22. desember 2020 #35 Skrevet 22. desember 2020 Fordi så mange foreldre bruker skjerm som barnevakt, de begynner jo så snart barnet er i stand til å se skjermen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå