Gå til innhold

Barn med autisme - jeg er helt utbrent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn med autisme på 2,5 år som er fortsatt under utredning. Barnet trenger hjelp til mye i forhold til andre på samme alder og om natta har det konstante oppvåkninger da det sliter med søvnproblemer. Så hver natt er det masse gråt og skrik fra et irritert barn. Jeg får null søvn og er helt utmattet😭😭 Jeg er alene med barnet og jeg tror seriøst ikke at jeg klarer dette her mer😭😭 Finnes det noen steder man kan få hjelp eller evt. gi fra seg barnet? Jeg elsker barnet mitt over alt på jord, men jeg makter ikke å gjøre alt alene lenger, jeg er utkjørt, og så fryktelig lei meg😭 Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 6f06a...ea1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det noe sovemedisiner barn kan ta? Du burde jo få avlastning i alle fall. Autisme krever årelang opptrening i sosiale ferdigheter. 

Anonymkode: d2621...3a5

• Liker 3
Skrevet

Barnet i barnehage? Bør sove minst mulig på dagtid!

Anonymkode: d67ab...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det noe sovemedisiner barn kan ta? Du burde jo få avlastning i alle fall. Autisme krever årelang opptrening i sosiale ferdigheter. 

Anonymkode: d2621...3a5

Ja, vallergan. 
Vet ikke hva jeg skal si....bare sender noen gode tanker til deg ts! ❤️

Anonymkode: c2c23...80b

• Liker 5
Skrevet

Største som blir 5 år i mars skal også utredes for autisme. Han har også mye frustrasjon i kroppen, og vi merker godt på han så fort han har en liten endring i hverdagen hans, reagerer han med å skade seg selv. Slå hodet i gulv, vegger, over alt. Blir så sint når lillebroren hans nærmer seg han når han leker at han raser ned alt han selv leker med. 

Minste har enda mer frustrasjon i kroppen, og har en periode nå hvor han kan hyle fra han våkner til han sover 🙈 

Viktigste vi foreldre kan gjøre er å være rolig, prøve å finne noe å distrahere med, og finne måter de kan komme seg igjennom det på 💖

Sender deg mange klemmer 💖 

Anonymkode: 6dc10...8f1

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk fastlegen din , helsestasjonen ,og BUP som du sikkert har kontakt med og be om hjelp . 
Vi fikk en gang et opphold på et senter som la til rette for oss som familie hvordan vi skulle fungere best sammen med et barn med høytfungerende autisme 

Anonymkode: 5068c...140

• Liker 5
Skrevet

Huff. Dette var leit å høre. En stor klem til deg❤️

Som nevnt over, ta kontakt med hjelpeapparatet og fortell helt ærlig hvordan ståa er akkurat nå. Du kan foreslå avlastning annenhver helg eller lignende for å hente deg inn. Du burde ta imot hjelp med god samvittighet, du har allerede stått i mye høres det ut som.

Anonymkode: 916b7...e6e

• Liker 7
Skrevet

Du kan få avlastning. Det er det barnevernet som formidler. Det er vanlig i familier med diagnosebarn. Det betyr ikke at du er en dårlig forelder.

Anonymkode: 803c3...f1d

• Liker 11
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Et barn med autisme trenger veldig strikte rutiner og forutsigbarhet. 

Og det trenger en fast, trygg, rolig og bestemt forelder som ikke lar seg pille på nesen og holder hodet kaldt når det stormer som verst. 

Netter kan være frustrerende i den alderen uavhengig av diagnose og fremgangsmåten er å være tilstede uten å gi uønsket atferd oppmerksomhet. Legg deg på madrass på gulvet om nødvendig i en periode. Men ikke la ungen få masse oppmerksomhet, dulling etc ved hyl med mindre det er reell gråt eller frykt. 

Ting vil også bli lettere når diagnosen er på plass. Du får mer rettigheter, hjelpemidler, mulighet for avlastning og økonomisk stønad i tillegg til spesialpedsgog i bhg. Barnet burde allerede ha fått tilbudt støttepedag i bhg via ppt. 

I tillegg finnes det kurs samt at habiliteringstjenesten vil hjelpe deg med teknikker og metoder som vil gjøre hverdagen noe lettere. 

Og les. Les så mye du kan om autisme. 

Gå inn på Facebook og snakk med andre foreldre i samme situasjon. "Foreldre med barn med autisme" 

Og det er lov å sørge. Og være forbanna. Synes det er blodig urettferdig og gråte. 

Og så må man rette seg opp og kjempe for barnet. For selv om det er tøft for deg, så er det enda tøffere for ungen. Og du er alt den ungen har. Du er stemmen til barnet. Du er den som må kjempe for at barnet skal få de beste forutsetningene, rettigheter og rettferdighet. 

Du er nå en løvemamma. 

Skrevet

Jeg jobber i kommunalt avlastningssenter. Ta kontakt med tildelingskontoret i kommunen din, og søk om avlastning. Foreldrene får forskjellig %, men typisk en ukedag og hver tredje helg. Dette tar nok noe tid å få startet opp, så begynn med en gang. Høres ut som du trenger det akkurat nå ❤ Du spør om du kan gi fra deg barnet, og ja, det kan man. Har opplevd at foreldre har ønsket å sette barnet på trappa på rådhuset, slik at kommunen kan overta. Da ville det barnet kommet fulltid på min jobb, ettersom det er kjent der. Vi har også barneboliger, der barnet bor 100% og foreldrene besøker så ofte de vil. Du ønsker nok ikke å gi det fra deg sånn egentlig, men forstår at du er skikkelig sliten og frustrert. Det kan hende barnevernet kan hjelpe med noe, eller home start? Har du noen familie som kan avlaste litt? Føler med deg, det høres tøft ut! Senk standarden på alt, og bare prioriter deg selv og barnet frem til du får hjelp ❤ 

Anonymkode: c2adb...3b3

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
WhisperingWind skrev (6 timer siden):

Et barn med autisme trenger veldig strikte rutiner og forutsigbarhet. 

Og det trenger en fast, trygg, rolig og bestemt forelder som ikke lar seg pille på nesen og holder hodet kaldt når det stormer som verst. 

Netter kan være frustrerende i den alderen uavhengig av diagnose og fremgangsmåten er å være tilstede uten å gi uønsket atferd oppmerksomhet. Legg deg på madrass på gulvet om nødvendig i en periode. Men ikke la ungen få masse oppmerksomhet, dulling etc ved hyl med mindre det er reell gråt eller frykt. 

Ting vil også bli lettere når diagnosen er på plass. Du får mer rettigheter, hjelpemidler, mulighet for avlastning og økonomisk stønad i tillegg til spesialpedsgog i bhg. Barnet burde allerede ha fått tilbudt støttepedag i bhg via ppt. 

I tillegg finnes det kurs samt at habiliteringstjenesten vil hjelpe deg med teknikker og metoder som vil gjøre hverdagen noe lettere. 

Og les. Les så mye du kan om autisme. 

Gå inn på Facebook og snakk med andre foreldre i samme situasjon. "Foreldre med barn med autisme" 

Og det er lov å sørge. Og være forbanna. Synes det er blodig urettferdig og gråte. 

Og så må man rette seg opp og kjempe for barnet. For selv om det er tøft for deg, så er det enda tøffere for ungen. Og du er alt den ungen har. Du er stemmen til barnet. Du er den som må kjempe for at barnet skal få de beste forutsetningene, rettigheter og rettferdighet. 

Du er nå en løvemamma. 

Hva hvis man er en forelder med «svak» personlighet? En som ikke er trygg og bestemt, men beskjeden og følsom. En som lar seg pille på nesen. Hvordan skal man da takle å være mor til et autismebarn? Man blr vel ta kontakt med barnevernet i så fall?

Anonymkode: 8adfe...19b

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis man er en forelder med «svak» personlighet? En som ikke er trygg og bestemt, men beskjeden og følsom. En som lar seg pille på nesen. Hvordan skal man da takle å være mor til et autismebarn? Man blr vel ta kontakt med barnevernet i så fall?

Anonymkode: 8adfe...19b

Nei. 

Da kan man lære. Fordi man må. 

COS kurs, veiledning via habiliteringstjenesten, ppt, helsestasjonen og godt samarbeid med spesialpedagoger. 

Man søker opp informasjon, man lærer seg teknikker og verktøy som man kan bruke for å mestre hverdagen. 

At man naturlig er "sterk og tøff" betyr ikke automatisk at man er bedre rustet. 

Det viktigste er å være et rolig ankepunkt i barnets liv. Å bli konsekvent, bestemt og holde hodet kaldt kan man lære seg. 

Skrevet

Snakk med lege om sovemedisiner

Prøv så godt du kan å lage en dagsplan, gjerne med bilder. Der skal også sovebildet opp. Når det er natt er det natt. Samsov om det hjelper, men ingen service på natt. 

Gjenta det samme mønsteret hver dag. F.eks opp kl 6.30/7.00. Frokost, stell, lek, tur ut osv. Hver dag, samme greia. Bruk gjerne dagsplan/bilder. 

Søk om avlastning fra kommunen i dag. Søk om bpa, støttekontakt, avlastningsbolig og alt annet kommunen kan tilby. Be eventuelt om hjelp til å søke. 

Ta kontakt med en venninne, besteforelder eller annen du stoler på for å få på plass det over. 

Anonymkode: a12b6...810

• Liker 1
Skrevet

Hvilken grad av autisme har barnet ditt da? Går det i vanlig barnehage fulltid?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i kommunalt avlastningssenter. Ta kontakt med tildelingskontoret i kommunen din, og søk om avlastning. Foreldrene får forskjellig %, men typisk en ukedag og hver tredje helg. Dette tar nok noe tid å få startet opp, så begynn med en gang. Høres ut som du trenger det akkurat nå ❤ Du spør om du kan gi fra deg barnet, og ja, det kan man. Har opplevd at foreldre har ønsket å sette barnet på trappa på rådhuset, slik at kommunen kan overta. Da ville det barnet kommet fulltid på min jobb, ettersom det er kjent der. Vi har også barneboliger, der barnet bor 100% og foreldrene besøker så ofte de vil. Du ønsker nok ikke å gi det fra deg sånn egentlig, men forstår at du er skikkelig sliten og frustrert. Det kan hende barnevernet kan hjelpe med noe, eller home start? Har du noen familie som kan avlaste litt? Føler med deg, det høres tøft ut! Senk standarden på alt, og bare prioriter deg selv og barnet frem til du får hjelp ❤ 

Anonymkode: c2adb...3b3

Støtter denne! Jobber selv på avlastning for barn, mange er der fra barnehagealder, og virker som de aller fleste trives godt der. Det er ingen skam å be om hjelp! En annen mulighet er å ha avlastning hos en annen familie/hjem, Bpa eller støttekontakt.

Frem til du får mer hjelp håper jeg du har venner/ familie som kan hjelpe deg litt med overnatting eller ta barnet noen timer på ettermiddagene eller i helgene. 

Vi har også barn som har bodd der fast, så det er såklart en mulighet og.. men tror mye er gjort ved at du får noen dager i mnd på å puste. 

Endret av Mango
Skrevet

Avlastning, med så lite barn kan det godt være at du får noen timer på ettermiddagen i starten. 

Vi startet med 2 timer,  1 ettermiddag i uka da han var 4 år. Nå er han 13 år, og i løpet av 1 mnd har han tre overnatting i ukedag + 1 helg. 

Er barnet i barnehage? 

Avlastning til barn med spesielle behov går som oftest ikke via barnevernet, med via kommunen. Du kan sende meg pm hvis du vil, med hvilken kommune du bor i, så kan jeg finne ut hvor du skal søke, så slipper du bruke tid og energi på akkurat det, for det kan føles skikkelig overveldende. 

Jeg har masse erfaring i å hjelpe andre å finne frem i hjelpeapperatet. Og har også vært alenemor til mine barn, nå har begge en autisme-diagnose.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

❤️❤️❤️

Snakk med fastlege, BUP og barnehabiliteringen - dere trenger å få vurdert søvnmedikamenter i en periode, og avlastningshjem for dere to.

Vær helt ærlig med dem.

Anonymkode: 40339...59a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 23.10):

Barnet i barnehage? Bør sove minst mulig på dagtid!

Barnet går i barnehage ja :) 

ts

Anonymkode: 6f06a...ea1

Skrevet
WhisperingWind skrev (17 timer siden):

Nei. 

Da kan man lære. Fordi man må. 

COS kurs, veiledning via habiliteringstjenesten, ppt, helsestasjonen og godt samarbeid med spesialpedagoger. 

Man søker opp informasjon, man lærer seg teknikker og verktøy som man kan bruke for å mestre hverdagen. 

At man naturlig er "sterk og tøff" betyr ikke automatisk at man er bedre rustet. 

Det viktigste er å være et rolig ankepunkt i barnets liv. Å bli konsekvent, bestemt og holde hodet kaldt kan man lære seg. 

Cos kurs er bare noe amerikansk dikke darre. 

Anonymkode: 1bdfc...f5a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...