Gå til innhold

Dere som har råd til (f.eks) plastiske operasjoner, luksus ferier osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da snakker jeg om ganske så dyre beløp, fra 100 000 og oppover. Hvordan sparer dere til slikt? Hvordan klarer dere  å rettferdiggjøre at dere heller ikke sparer eller bruker pengene på f.eks. bolig? Hvor mye sparer dere til standard ting (bolig, fond, aksjer, pensjon) og til ting dere unner dere?

Jeg tjener ikke så godt i (2-300 000 i året). Men ønsker meg en plastisk operasjon. Men det går selvfølgelig ut over annen sparing. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten den operasjonen, dette er noe jeg føler jeg MÅ gjøre. Og jeg er ganske fast bestemt (er 30 år). Men dvs jeg ikke får spart noe til bolig. Jeg klarer ikke spare til alt. Hvordan balanserer dere dette? 

Jeg har heldigvis ikke noe i gjeld, men igjen, eier ingenting av verdi

Anonymkode: f26b4...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prioriteringer og en viss størrelse på inntekt. 

Anonymkode: 2c411...621

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prioriteringer og en viss størrelse på inntekt. 

Anonymkode: 2c411...621

Ja det er forståelig, men jeg spør om hvordan andre prioriterer 😊 hvor mye setter de av til hva

Anonymkode: f26b4...048

Skrevet

Prioriteringer og hard jobbing fra tenårene.

Alt ble spart og unnet meg ikke noen ting før jeg nådde mine økonomiske mål. Har dog ikke tatt meg råd til noen plastiske operasjoner fordi det syns jeg er unødvendig, men luksusferier eller høyt forbruk hver måned. Lite lån som leieinntekter betaler ned, og eier egen bolig sentralt i Oslo.

Anonymkode: 10bf6...257

• Liker 1
Skrevet

Det er jo temmelig galskap å prioritere 100000 eller mer på plastisk operasjon i ts sin situasjon. Er ikke tak over hodet viktigere enn rynkefritt fjes eller store pupper?

Anonymkode: 9ff92...a00

• Liker 22
Skrevet

Har du muligheter til å ta deg en ekstrajobb? Skal ikke så mye til for å spe på inntekten. Som student jobbet jeg opptil 3 deltidsjobber ved siden av studier. Man får det til hvis man vil. 

Anonymkode: 458c8...216

Skrevet

Vi har råd fordi vi tjener bra, ikke fordi vi er knallgod på sparing. 

Anonymkode: 0e764...137

• Liker 4
Skrevet

Eier bolig, men har flere jobber samt studielån (da jeg studerer). Skal ta bukplastikk og få nye pupper rett over nyttår. 

Anonymkode: cf44c...dc4

Skrevet

Jeg bruker det jeg trenger, uavhengig inntekt (varierende inntekt, samt biinntekt) så de månedene lønnen er bra eller veldig bra overføres mer til sparekonto, når den har vokst seg stor nok, kan jeg velge mellom å spare andre steder, eller reiser eller plastiske operasjoner. 

Anonymkode: abf23...e69

Skrevet

Prioritering - akkurat tatt en plastisk operasjon av helsemessige årsaker (lipødem) den kosta i overkant av 70.000kr. Jeg tok et rentefritt lån på nesten hele beløpet for å få tatt operasjonen så raskt som mulig. 

Hadde aldri gjort det om det var snakk om større pupper eller andre ting som kun går på utseendet om jeg hadde hatt penger eller ikke, for det er rett og slett grusomt vondt!!

Anonymkode: fbdcf...636

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må du ha den operasjonen TS, om jeg kan spørre? Forstår det selvsagt om det er helsemessige årsaker, men viss ikke ville jeg ha spart de pengene til noe annet. Det tar hardt på både kropp og økonomi å ta en slik operasjon. 
Jeg kunne ha tatt meg råd til både plastisk operasjon og luksusferier men jeg er null interessert i slikt. Jeg har ikke allverdens inntekt, men har spart og vært økonomisk bevisst hele livet.  Så det er mye snakk om prioriteringer. 

Skrevet

Nå tar jeg hverken plastiske operasjoner eller reiser på luksusferier (avhenger litt av hva man definerer som luksusferie), men hadde hatt råd til å bruke 100K+ på ferie uten at det gikk utover så mye annet.

Som flere nevner havner det om prioriteringer, og det er kanskje litt småteit å skrive det, men 100K er faktisk ikke  mye penger.

Anonymkode: c9f12...212

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Prioritering - akkurat tatt en plastisk operasjon av helsemessige årsaker (lipødem) den kosta i overkant av 70.000kr. Jeg tok et rentefritt lån på nesten hele beløpet for å få tatt operasjonen så raskt som mulig. 

Hadde aldri gjort det om det var snakk om større pupper eller andre ting som kun går på utseendet om jeg hadde hatt penger eller ikke, for det er rett og slett grusomt vondt!!

Anonymkode: fbdcf...636

Hvor fikk du rentefritt lån?

Anonymkode: 92c62...26b

• Liker 2
Skrevet

Plastiske operasjoner er verken jeg eller samboer noe interessert i, men bruker over 100 000 på ferier i et normalår. (To personer) Dette har vi råd til grunnet en kombinasjon av inntekt og fokus på sparing. Vi har en samlet bruttolønn på ca. 1,2mill, så greie lønninger men ikke kjempehøye. Vi eier allerede bolig, men vi sparer jo i form av å nedbetale på lånet og dermed øke egen formue i boligen. Jeg har alltid vært flink til å spare, og sparer idag 50% av lønnen min.

- Bolig: 10 000kr/mnd (samlet meg og samboer)

- Feriesparing: 5000kr/mnd (samlet meg og samboer. Bruker også skattepenger og feriepenger på ferier)

- Sparing til fremtidige større prosjekter: 14 000kr/mnd (samlet meg og samboer)

- Bufferkonto: 1000kr/mnd (samlet meg og samboer)

- Pensjon/fond: 2000kr/mnd (bare meg)

Jeg syns selv vi har en ganske fornuftig fordeling av sparingen vår. Omlag 1/3 er kortsiktig (neste års ferie), 1/3 har middels sparehorisont (prosjekter 2-3-4 år frem i tid) og 1/3 er langsiktig sparing (bolig, pensjon). Men sparemengden vår er helt klart en kombinasjon av lønn og prioritering.

Anonymkode: 87fbd...172

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor fikk du rentefritt lån?

Hvis du betaler tilbake innen 3mnd er de fleste lån «rentefrie» 

Anonymkode: c94fc...a31

Skrevet

Det er bare å mangle litt vett, så finner man en måte å få råd til plastiske opersjoner. For andre ting går det vel bsre på prioriteringer eller inntekt.

Anonymkode: 0cbb0...902

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen operasjoner som koster 100.000 kr. Da er det vel i såfall 2-3 forskjellige inngrep du skal ta under samme operasjon. 

Fra jeg var 16- 22 år ca. Har jeg vel brukt 300.000 på sånne operasjoner, kanskje mer, kanskje mindre, har ikke ført regnskap på det, hehe. (Ingenting ekstremt, ingen kan gjette hva jeg har gjort. Jeg ser ikke ut som de bloggerne feks). Men jeg fikk råd fordi jeg tok ikke alle operasjonene samtidig. En neseoperasjon, så puppene, så måtte fikse nesa på nytt, så fjerne litt fett, fylle på et annet sted osv. 

Nesa fikk jeg penger av foreldrene mine, for det var en skade, men tok det privat. Puppene betalte jeg vel selv. Så har jeg bare jobbet og bodd hjemme, så har egentlig alltid hatt penger på kontoen. Nedprioriterer derimot dyre-klær, fester ikke, reiser kun på familieferier og spiser middag hjemme med familien. 

Anonymkode: d3123...612

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen operasjoner som koster 100.000 kr. Da er det vel i såfall 2-3 forskjellige inngrep du skal ta under samme operasjon. 

Anonymkode: d3123...612

BBL på Aleris koster 99 000

Anonymkode: cc012...91c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om verken plastiske operasjoner eller luksusferier, men hadde null problemer med å bruke over 300 000 på å oppfylle drømmen til samboeren min om et barn. Jeg trengte ikke gjøre noen spesielle prioriteringer fordi jeg rett og slett har råd.

Anonymkode: 2e45e...767

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du betaler tilbake innen 3mnd er de fleste lån «rentefrie» 

Anonymkode: c94fc...a31

Igjen..hvor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...