Gå til innhold

Ny studie som bekrefter at covid-19 er mye mer alvorlig enn influensa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest hele artikkelen? Blant annet hva Michael Durheim, forsker og lungelege ved Rikshospitalet sier?

Skrevet (endret)
Tutte skrev (17 timer siden):

Har du lest hele artikkelen? Blant annet hva Michael Durheim, forsker og lungelege ved Rikshospitalet sier?

Ja. Men studien sammenligner innlagte covid-pasienter med innlagte influensapasienter, og da gir ikke hans kommentar mening. Han kommenterer pasienter som ikke er omfattet av studien, uten å ta med at de ikke innlagte influensapasientene heller ikke er med.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
Skrevet
Sitat

Ny forskning viser at blant innlagte pasienter var covid-19 mer dødelig enn influensa

Sitat

Michael Durheim, forsker og lungelege ved Rikshospitalet, påpeker at studien bare har inkludert covid-19-pasienter som var så syke at de ble innlagt på sykehuset. Om man hadde undersøkt hele befolkningen, også de som ikke har fått symptomer, kan dødsraten sammenliknet med influensa ha sett annerledes ut.

Hva med å være litt mer ærlig TS, og endre overskriften din?

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Ja. Men studien sammenligner innlagte covid-pasienter med innlagte influensapasienter, og da gir ikke hans kommentar mening.

Den gir absolutt mening. Han viser til faktisk dødelighet, og ikke dødelighet basert kun på det tynne data grunnlaget som er innlagte pasienter. Kun et veldig fåtall av personer smittet med covid-19 blir noengang innlagt.

Skrevet (endret)
Kaptein Klein skrev (5 minutter siden):

Hva med å være litt mer ærlig TS, og endre overskriften din?

jeg er ærlig.

Jeg synes ikke Durheim kommentar er treffende. Studien sammenligner innlagte covid19-pasienter med innlagte influensapasienter.

Hvis vi skal ta med covid19 pasienter som ikke blir innlagt, så må vi jo også ta med influensapasienter som ikke er innlagt.

Hvordan skal det gjennomføres på en vitenskapelig måte? Hvordan skal de få pålitelige data?

Her har de studert sammenlignbare grupper, der de har tall og pasientdata som er etterrettelige. Dermed får de en reell sammenligning.

Det er en studie som sammenligner influensa og covid19. Det er ingen som har hevdet at den tar mål av seg til å presentere et dødelighetstall for covid19 en gang for alle.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet

Michael Durheim, forsker og lungelege ved Rikshospitalet, påpeker at studien bare har inkludert covid-19-pasienter som var så syke at de ble innlagt på sykehuset

Artikkelen har jo helt feil overskrift, Hvis en skal se på det faktiskte tallene må man ta med alle som er syke, med og uten symptomer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

jeg er ærlig.

Jeg synes ikke Durheim kommentar er treffende. Studien sammenligner innlagte covid19-pasienter med innlagte influensapasienter.

Hvis vi skal ta med covid19 pasienter som ikke blir innlagt, så må vi jo også ta med influensapasienter som ikke er innlagt.

Hvordan skal det gjennomføres på en vitenskapelig måte? Hvordan skal de få pålitelige data?

Her har de studert sammenlignbare grupper, der de har tall og pasientdata som er etterrettelige. Dermed får de en reell sammenligning.

Det er en studie som sammenligner influensa og covid19. Det er ingen som har hevdet at den tar mål av seg til å presentere et dødelighetstall for covid19 en gang for alle.

Så hvis et nytt virus ved navn 2020 novel-couscous virus fører til at samtlige som blir innlagt omkommer (100%), men bare 10 blir innlagt i løpet av en sesong, vil det si at dette viruset er mer dødling enn covid-19 da?

Endret av Kaptein Klein
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Morten1 skrev (39 minutter siden):

Michael Durheim, forsker og lungelege ved Rikshospitalet, påpeker at studien bare har inkludert covid-19-pasienter som var så syke at de ble innlagt på sykehuset

Artikkelen har jo helt feil overskrift, Hvis en skal se på det faktiskte tallene må man ta med alle som er syke, med og uten symptomer. 

artikkelen handler om en studie av de som er innlagt med hhv covid19 og influensa. Da blir kommentarer om hvem som ikke er med, nokså uinteressante. 

Den måler det den måler, og hvis du mener at det ikke er relevant å sammenligne innlagte covidpasienter med innlagte influensapasienter, så ber jeg deg argumentere for det.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Kaptein Klein skrev (16 minutter siden):

Så hvis et nytt virus ved navn 2020 novel-couscous virus fører til at samtlige som blir innlagt omkommer (100%), men bare 10 blir innlagt i løpet av en sesong, vil det si at dette viruset er mer dødling enn covid-19 da?

åpenbart. Siden du spør på den måten. Men du tilfører jo ikke debatten noe fruktbart i jakten på oppkonstruerte motargumenter.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

åpenbart.

wtf.gif

• Liker 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 timer siden):

åpenbart. Siden du spør på den måten. Men du tilfører jo ikke debatten noe fruktbart i jakten på oppkonstruerte motargumenter.

Du har veldig lyst til at dette skal være det farligste viruset som har vært på jorden de siste hundre årene og blir skuffet hvis det viser seg å ikke være det. Det er best å fokusere på de i innlagte istedet for de over 30 000 friskmeldte som har hatt positiv test og ikke vært innlagt..👍

Endret av mima
  • Liker 2
Skrevet (endret)
mima skrev (5 minutter siden):

Du har veldig lyst til at dette skal være det farligste viruset som har vært på jorden de siste hundre årene og blir skuffet hvis det viser seg å ikke være det. Det er best å fokusere på de i innlagte istedet for de over 30 000 friskmeldte som har hatt positiv test og ikke vært innlagt..👍

nå tillegger du meg meninger jeg ikke har.

Jeg kan bare anta at du gjør det i mangel av noe fornuftig å si.

I debatten om denne studien forholder jeg meg til det faktisk har studert, som er de som var innlagt med hhv covis19 og influensa. Det er jo en helt absurd avsporing å forkusere på noe annet.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, MissLucy said:

nå tillegger du meg meninger jeg ikke har.

Jeg kan bare anta at du gjør det i mangel av noe fornuftig å si.

I debatten om denne studien forholder jeg meg til det faktisk har studert, som er de som var innlagt med hhv covis19 og influensa. Det er jo en helt absurd avsporing å forkusere på noe annet.

Studien og resultatet er greit nok det, problemet er at overskriften din ikke gir riktig konklusjon. Studien gir ikke grunnlag for å på generelt grunnlag hevde at covid-19 er mer farlig eller dødelig. 

• Opprett ny...