Gå til innhold

Ansiktspleie for en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei. Jeg er nå 30+, og det er nok på tide å begynne å ta vare på huden, men det er jo en jungel av produkter der ute! 

Ser at det finnes serum, rens, servietter og kremer! Det finnes de på butikken med alt i ett og dyrere produkter der man har forskjellige. 

Hva trenger jeg? Hva tar man først? Hvilken rekkefølge? 

Jeg har hud som er blanding. Noe tørt, noe oljete. Bruker sminke nå og da. (Renser alltid med en serviett). Noen anbefalinger? 

Anonymkode: 11089...0b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dr Dray-youtube:)

Anonymkode: 15431...298

Skrevet

Skjønner det kan være forvirrende, det er utrolig mange forskjellige produkter der ute. Når du skal sette i gang med en hudpleierutine kan det være greit og ikke introdusere alt for mange nye produkter med en gang. Det er både for at huden kan vende seg til produktene, også er det lettere å finne ut hvis du reagerer negativt på et produkt. 

Det aller viktigste er å ha: 

• Sminkefjerner/rens (kan være ett produkt eller to separate, avhengig av hvor mye sminke du bruker)
  • Fuktighetskrem
  • Solbeskyttelse

Renseservietter er ikke gode mot huden så disse bør du bytte ut. Disse trenger ikke å være veldig dyre, det er mye bra på apoteket for eksempel. Det mest kontroversielle er kanskje solbeskyttelse hver dag (utenom mørketid), det er den aller beste anti-age kremen du kan kjøpe, uten solbeskyttelse vil alt annet være bortkastet. 

Når du har en grunnrutine på plass som funger for deg, kan du introdusere produkter med mer aktive ingredienser. Skulle jeg valgt én aktiv ingrediens ville jeg anbefalt retinol på kvelden. Denne kan være litt sterk, så det introduseres litt forsiktig. C-vitamin serum er fint å bruke på morgenen. 

Anonymkode: 42754...baa

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg ville holdt det enkelt, du har jo ikke spesifikke problemer med huden.

En mild rens (ikke renseservietter), noe eksfolierende 2-3 ganger i uka, kanskje fuktserum (hyaluronsyre) og så en passende fuktighetskrem.

SPF til slutt.

Denne masken til Emma S har både aha og bha, er kjempegod - holder å bruke 1 gang i uka: 

https://lyko.com/no/emma-s?gclid=EAIaIQobChMIuoSnvpTh7QIVB9-yCh09ogLgEAAYAiAAEgKYQPD_BwE

Selv bruker jeg samme type syrer, og niacimide i tillegg om dagen - men det koster jo mer og blir mer «dill». Noe du kan vurdere om du liker den masken og syrer generelt. Tåler du overhodet ikke den er ikke aha/bha noe for deg. 

Mange liker hyaluronsyren til The Ordinary, billig å starte med den (jeg liker den ikke selv). 

Med din hudtype hadde jeg testet Cerave sin dagkrem med eller uten SPF.

Ellers er jeg veldig glad i fuktmasken til The Origins - bruker den selv som fuktighetskrem :P https://www.kicks.no/origins/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsmaske/drink-up-intensive-overnight-mask-75ml?gclid=EAIaIQobChMIoI3Ar5Xh7QIVQfgYCh25JgnoEAQYASABEgLp5vD_BwE

Jeg personlig hadde ikke startet med retinol. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Enig med @Fnuggolina over her - hold det enkelt. Videre har det jo betydning hva du ønsker å oppnå med hudpleien - balansere huden og få den mindre tørr/oljete, forebygge hudaldring, andre ting? 

Skrevet

Start enkelt, og se om du får et godt regime. 

Kutt ansiktsservietene, de er ikke bra for huden. En rimelig og god renseserie jeg kan anbefale er Simple. Selv foretrekker jeg to-stegs rens når jeg har brukt sminke, først et oljebasert produkt, så en vannbasert rens. Da slipper jeg den tørre/strippede følelsen man får når man renser bort sminke. Om jeg ikke bruker sminke bruker jeg kun en mild rensegel. 

Eksfoliering 1-2 ganger i uka. Unngå produkter med skrubbpartikler, de skader huden. Av mine syrebaserte peelere er Ordinary aha+bha et rimelig og godt alternativ. 

Når det gjelder pleie tyr jeg til dyrere produkter. Jeg bruker Estee Lauder Advanced night repair for ansikt og øyne hver natt, samt en god nattkrem med Retinol, men jeg har litt eldre hud enn deg, før klarte jeg meg fint med Dermalogica skin smoothing cream.

Ellers bør man ha en lett dagkrem med solfaktor. Men så lenge jeg ikke bruker sminke og stort sett bare er hjemme lar jeg huden hvilke helt på dagtid. 

Anonymkode: 859ff...529

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...