hysjteria Skrevet 22. desember 2020 #21 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 21.32): Hei:) vi har en fantastisk border collie blanding (usikker på hva, men helt lik border collie) som vi har lyst å sette valper på. Dette er vår første hund, så jeg vil gjøre alt riktig. Noen som kan fortelle meg litt om hva det innebærer? om der har noe å si bor vi på småbruk midt i skogen, har familie rundt oss som kan hjelpe oss. Barn på 10 og 16 år. jeg har mulighet å ta ut ferie om det skulle være behov. jeg vil vite alt det måtte innbære. Anonymkode: 78ac1...359 Hvis du har 0 erfaring, er jeg overrasket over at du i det hele tatt tenker tanken på et valpekull. Potensielt blir valpen du beholder 50% lik moren, og kanskje den delen av moren som du ikke liker? Bordercollie er ikke en attraktiv blanding, og særlig fordi det er en brukshund, noe de fleste ikke har tid til med mindre de bor som deg, midt i skogen. Keisersnitt koster 17.000,- i området rundt meg (viken). Dette er hvis keisersnittet er planlagt, innenfor normal åpningstid osvosv. Du kan vil sikkert doble den kostnaden hvis du er uheldig og bikkja må åpnes natt til søndag. Valper krever ekstremt mye. Jo eldre de blir jo mer stress er det. Potensielt kan vel en collie få alt fra 1-12. Har du mulighet til å ta ut 8-12 uker ferie til du blir kvitt alle, hvis du blir det? Hvis hunden din bare er 2 år, og du ikke vil høre på alle med erfaring du spør (som kommer til å anbefale deg å la være..), ville jeg hvertfall ventet til hunden er minst 5 år, slik at du vet mer om helsetilstanden på den. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #22 Skrevet 23. desember 2020 1 hour ago, hysjteria said: Hvis du har 0 erfaring, er jeg overrasket over at du i det hele tatt tenker tanken på et valpekull. Potensielt blir valpen du beholder 50% lik moren, og kanskje den delen av moren som du ikke liker? Bordercollie er ikke en attraktiv blanding, og særlig fordi det er en brukshund, noe de fleste ikke har tid til med mindre de bor som deg, midt i skogen. Keisersnitt koster 17.000,- i området rundt meg (viken). Dette er hvis keisersnittet er planlagt, innenfor normal åpningstid osvosv. Du kan vil sikkert doble den kostnaden hvis du er uheldig og bikkja må åpnes natt til søndag. Valper krever ekstremt mye. Jo eldre de blir jo mer stress er det. Potensielt kan vel en collie få alt fra 1-12. Har du mulighet til å ta ut 8-12 uker ferie til du blir kvitt alle, hvis du blir det? Hvis hunden din bare er 2 år, og du ikke vil høre på alle med erfaring du spør (som kommer til å anbefale deg å la være..), ville jeg hvertfall ventet til hunden er minst 5 år, slik at du vet mer om helsetilstanden på den. 8-12 ukers ferie? Håper du tuller. Anonymkode: b86aa...a63
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #23 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 8-12 ukers ferie? Håper du tuller. Anonymkode: b86aa...a63 Ikke hvis man får kull selv. Du må være hjemme med valpene 24/7, mens de bor hos deg. Så skriver Ts at de vil beholde en valp, og da må hun være hjemme med den. Det er dumt å tro at valpen bare kan være hjemme med mor, for sannsynligheten er stor for at mor er lei valpen. I tillegg må valpen lære å være selvstendig, og kunne være hjemme alene uten mor. Så i praksis må nok Ts ha enda mere ferie, med mindre hun tenker at en 12 ukers valp kan være alene hjemme mens de er på skole/jobb. Anonymkode: 7b6c4...028 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #24 Skrevet 23. desember 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke hvis man får kull selv. Du må være hjemme med valpene 24/7, mens de bor hos deg. Så skriver Ts at de vil beholde en valp, og da må hun være hjemme med den. Det er dumt å tro at valpen bare kan være hjemme med mor, for sannsynligheten er stor for at mor er lei valpen. I tillegg må valpen lære å være selvstendig, og kunne være hjemme alene uten mor. Så i praksis må nok Ts ha enda mere ferie, med mindre hun tenker at en 12 ukers valp kan være alene hjemme mens de er på skole/jobb. Anonymkode: 7b6c4...028 De første ukene bare sover og spiser valpene, de kan ikke se og ikke høre. Navlen er ikke grodd og en skal berøre valpene minst mulig. Så nei, det er ikke nødvendig å sitte og se på dem 24/7. Hvis de da ikke er syke, da må de til veterinær. Etterhvert begynner de å gå, da er det litt mer styr, men det er allikevel ikke nødvendig å se på dem 24/7. Anonymkode: b86aa...a63
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #25 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke hvis man får kull selv. Du må være hjemme med valpene 24/7, mens de bor hos deg. Så skriver Ts at de vil beholde en valp, og da må hun være hjemme med den. Det er dumt å tro at valpen bare kan være hjemme med mor, for sannsynligheten er stor for at mor er lei valpen. I tillegg må valpen lære å være selvstendig, og kunne være hjemme alene uten mor. Så i praksis må nok Ts ha enda mere ferie, med mindre hun tenker at en 12 ukers valp kan være alene hjemme mens de er på skole/jobb. Anonymkode: 7b6c4...028 vi bor på gård så her er svigerforeldrene mine hjemme hver dag. Min mann jobber også mye hjemme så valpene vil ikke være alene. Jeg har også en fleksibel jobb. Anonymkode: 78ac1...359
Troyamin Skrevet 23. desember 2020 #26 Skrevet 23. desember 2020 Men hvorfor i all verden skal du absolutt avle på en blandingshund?! 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #27 Skrevet 23. desember 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: De første ukene bare sover og spiser valpene, de kan ikke se og ikke høre. Navlen er ikke grodd og en skal berøre valpene minst mulig. Så nei, det er ikke nødvendig å sitte og se på dem 24/7. Hvis de da ikke er syke, da må de til veterinær. Etterhvert begynner de å gå, da er det litt mer styr, men det er allikevel ikke nødvendig å se på dem 24/7. Anonymkode: b86aa...a63 Enda viktigere at du er med dem da, mye kan skje med en sånn liten valp. Mor kan f.eks lege seg på den så det blir kvalt og dør. Valper er også blinde de første to ukene og sanser seg frem. De kan derfor komme fra hverandre i valoekassen og bli liggende alene og ikke finne mat og varme. Et valpekull er en 24/7 jobb så lenge du har dem. Anonymkode: feb23...68c 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #28 Skrevet 23. desember 2020 Troyamin skrev (12 minutter siden): Men hvorfor i all verden skal du absolutt avle på en blandingshund?! «De er jo mye friskere enn rasehunder» er sikkert en av grunnene. Det er hvertfall en av de klassiske grunnene Anonymkode: a41a1...019 3
hysjteria Skrevet 23. desember 2020 #29 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De første ukene bare sover og spiser valpene, de kan ikke se og ikke høre. Navlen er ikke grodd og en skal berøre valpene minst mulig. Så nei, det er ikke nødvendig å sitte og se på dem 24/7. Hvis de da ikke er syke, da må de til veterinær. Etterhvert begynner de å gå, da er det litt mer styr, men det er allikevel ikke nødvendig å se på dem 24/7. Anonymkode: b86aa...a63 Gitt at mor overlever fødselen. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #30 Skrevet 23. desember 2020 On 12/21/2020 at 9:43 PM, AnonymBruker said: Vi har lyst å beholde en av valpene er hoved grunnen. Vi ønsker å ha flere her på gården. Skal sies at hun ble 2 år i november, så vi har hatt henne siden januar 2019:) Anonymkode: 78ac1...359 Hvorfor ikke bare kjøpe en hund til da, er da vel mye enklere - og billigere? Er du virkelig ikke klar over hvor stor belastning og risiko avl medfører? Dere kan få en valp av det ja, men tisper dør også i fødsel. Er du villig til å miste den hunden du har nå, for å få en ny? For ikke å snakke om kostnadene rundt det? Ikke minst må dere være hjemme med tispa og valpene, så har dere råd til oppfølging av veterinær av mor og alle valpene, OG 12 uker ferie + flere uker med valpen dere skal beholde? Anonymkode: 4e4f8...078 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #31 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke bare kjøpe en hund til da, er da vel mye enklere - og billigere? Er du virkelig ikke klar over hvor stor belastning og risiko avl medfører? Dere kan få en valp av det ja, men tisper dør også i fødsel. Er du villig til å miste den hunden du har nå, for å få en ny? For ikke å snakke om kostnadene rundt det? Ikke minst må dere være hjemme med tispa og valpene, så har dere råd til oppfølging av veterinær av mor og alle valpene, OG 12 uker ferie + flere uker med valpen dere skal beholde? Anonymkode: 4e4f8...078 Min mann jobber mye hjemme fra. Å økonomi til det har vi mine svigerforeldre er også hjemmeværende her på gården, så de vil aldri være alene. vil selvfølgelig ikke miste tispa vår. Så det er er argument. Anonymkode: 78ac1...359
KittySnow Skrevet 23. desember 2020 #32 Skrevet 23. desember 2020 Er oppdretter, og må innrømmejeg blir ganske forbanna når så mange tror det bare er å få ett kull også løpe tilbake på jobb. Så fikser mor osv alt Og joda det KAN skje. Men så har du der ikke alt går perfekt. Der mor og valper må overvåkes 24/7 og da mener jeg 24/7. Altså man trenger hjelp igjen fra andre erfarne oppdrettere for å få det til å gå. Keisersnitt, det er priser på stort sett 15-50tusen. Alt ettersom klokkeslett, klinikk, helligdag osv osv. Kan du ikke bare la avl være til de som faktisk har inntr for det, og som ikke bare "vil ha en søt baby etter hunden min som er så søt" 🙄 Avl er IKKE så enkelt. 5
Elaine Marley Skrevet 25. desember 2020 #33 Skrevet 25. desember 2020 Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå