Gå til innhold

Valper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) 

vi har en fantastisk border collie blanding (usikker på hva, men helt lik border collie) som vi har lyst å sette valper på. Dette er vår første hund, så jeg vil gjøre alt riktig. Noen som kan fortelle meg litt om hva det innebærer? 

om der har noe å si bor vi på småbruk midt i skogen, har familie rundt oss som kan hjelpe oss. Barn på 10 og 16 år. 
jeg har mulighet å ta ut ferie om det skulle være behov.  

jeg vil vite alt det måtte innbære. 

Anonymkode: 78ac1...359

Skrevet

Deres første hun, å dere har lyst til å sette valper på den? Du syns det høres ut som en god ide fordi? 

Anonymkode: a41a1...019

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Deres første hund, å dere har lyst til å sette valper på den? Du syns det høres ut som en god ide fordi? 

**

Skrevet

Dette blir rett og slett så dumt at jeg tar meg selv i å mistenke at du tuller, men det eneste riktige her er å ikke sette valper på denne hunden i det hele tatt!  

• Liker 22
Skrevet

La oppdrettere med god kunnskap om avl, genetikk og rase ta seg av slikt. Og la useriøs "kjøkkenoppdrett" være!

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Deres første hun, å dere har lyst til å sette valper på den? Du syns det høres ut som en god ide fordi? 

Vi har lyst å beholde en av valpene er hoved grunnen. Vi ønsker å ha flere her på gården. Skal sies at hun ble 2 år i november, så vi har hatt henne siden januar 2019:)

Skrevet
Leo skrev (6 minutter siden):

Dette blir rett og slett så dumt at jeg tar meg selv i å mistenke at du tuller, men det eneste riktige her er å ikke sette valper på denne hunden i det hele tatt!  

Hvorfor skulle jeg tulle? 🤔 å hvorfor skal jeg ikke sette valper på henne?

Skrevet

Det produseres allerede hunder i rikt monn (både renrasede og blandinger) med dertil valper som skal (ideelt sett..) komme til gode hjem. Avl er ikke 2+2=4 og krever mye kunnskap. At man ønsker å avle på hunden sin fordi en synes den har et fantastisk gemytt og vil beholde en valp selv må sies å være et syltynt og skjørt grunnlag,utelukkende basert på subjektiv oppfatning.

Vær så snill og la det bli med tanken. 

• Liker 8
Skrevet
Julie skrev (1 minutt siden):

Det produseres allerede hunder i rikt monn (både renrasede og blandinger) med dertil valper som skal (ideelt sett..) komme til gode hjem. Avl er ikke 2+2=4 og krever mye kunnskap. At man ønsker å avle på hunden sin fordi en synes den har et fantastisk gemytt og vil beholde en valp selv må sies å være et syltynt og skjørt grunnlag,utelukkende basert på subjektiv oppfatning.

Vær så snill og la det bli med tanken. 

Det er enn så lenge bare med tanken. Derfor jeg ønsker å undersøke først. 
 Hun har fint gemytt, snill og rolig hund. 

Skrevet

Å sette valper på hunden kan bli dyrt. Jeg kjenner noen som hadde ei tispe som ble gravid ved uhell. De valgte å ikke avslutte graviditeten. Dessverre var ikke utgangen stor nok, og 2 valper døde på vei ut. Det ble keisersnitt, og resten av valpene overlevde. Én døde noen dager senere. Moren var så sliten at hun ikke ville ha noe med valpene å gjøre. Tok meg flere dager før jeg klarte å få moren til å akseptere valpene. Til da måtte jeg maten valpene hver 1-2 time både om dagen og natten. Moren ville ikke spise noe annet enn morsmelkerstatning, så det var det hun fikk så hun kunne legge på seg og produsere melk til valpene. Kosta over 500kr per boks og hun spiste opp en boks på få dager. Det ble over 1000kr i mat for tispa i uka. 

Oppdrett er klar over at det kan bli trøbbel. De har gjerne en buffer konto for sånt, og de er gjerne mer erfarne når det kommer til genetikk og fødsler.

Alt i alt, de med denne tispa gikk flere tusen i minus, og de endte med å kastrere tispa for å unngå flere uhell, som kosta 10000kr. 

Anonymkode: eea01...f8f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er enn så lenge bare med tanken. Derfor jeg ønsker å undersøke først. 
 Hun har fint gemytt, snill og rolig hund. 

Det at en hund er snill, god og rolig betyr ikke nødvendigvis at det vil være lurt å sette på et kull. Mine hunder har også mange gode egenskaper som jeg setter høyt. Jeg skjønner likevel at ingen av de er såpass «superunike» at det kan rettferdiggjøres å avle på de. 

• Liker 5
Skrevet

Hvordan vet du ikke hvordan rase hunden din er blanding av? 

Du vil avle på en hund du ikke vet noe om familie historikken?

Anonymkode: 34622...9be

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi de fleste oppegående mennesker vet at man generelt ikke produserer blandingsvalper med vilje og spesielt ikke BC-blandinger med ukjent opphav siden det går 13 på dusinet av dem og derfor er vanskelig å få solgt til gode hjem. Du risikerer altså å bli sittende med mange valper som du ender opp med å måtte gi bort eller, i verste fall, avlive. I beste fall havner en del av dem opp hos folk som ikke har peiling på hund og blir omplassert  en eller flere ganger fordi de er "krevende" eller har "adferdsproblemer". 

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner at du har veldig lyst til å sette valper på egen hund. Om man har en super hund som man trives med, er det jo hyggelig med et avkom etter den!

Slik markedet er akkurat nå er det nok heller ikke vanskelig å selge valpene. 

Jeg vil likevel fraråde det, om du ikke er godt kjent med foreldrene og besteforeldrene (osv) til hunden. Var de helt friske og med godt gemytt? Kan det være noen arvelige sykdommer på linjene, som ikke er hos din hund, men allikevel kan arves videre? Nervøsitet, allergi, AD, HD, osv?

Har du god kjennskap til drektighet og utvikling, næringsbehov (både under og etter fødsel), mors og miljøets påvirkning på valpene, selve fødselen, oppfølging og trening av et helt kull valper i to måneder? 

Har du god råd om noe skulle gå galt?  

Anonymkode: 3c92f...d72

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville revurdert dette. Har selv en liten rasehund med fantastisk gemytt; mye bedre enn mange andre hunder av rasen. Godt gemytt alene er ikke god nok grunn til å avle videre på hunden, ei heller at man ønsker å beholde en valp selv. Jeg hadde lyst til å sette valper på min når hun var yngre, men lot det være siden hun ikke er noe å avle videre på.

Gjeterhunder er krevende. Valpene får du nok solgt, men det er fort gjort at de ender opp i hjem som ikke vet hva de har skaffet seg. En jeg kjenner skaffet seg nylig en skikkelig gjeterhund-miks "fordi de er så lette å trene". Dama er kjempe lat og beveger seg ikke spesielt mye ute. Hun mente også at schæfer ville krevd for mye av henne. Hun ble svært overrasket når jeg sa at det godt kan hende hennes valp vil kreve minst like mye som min schæfer. Hun skjønte ikke at en miks av bordercollie, groenendael, noe spisshund (husker ikke alle rasene som er blandet der) sannsynligvis kommer til å bli krevende da den jo er en miks av mange krevende raser. Jeg er spent på hvordan dette blir å ende. Tipper omplassering. Det finnes mange valpekjøpere som henne, og det er viktig å luke disse ut.

Det er problematisk at du ikke vet hva dln hund et mikset av, nettopp pga. det brukeren over sier om arvelige egenskaper. At din hund er frisk, gir ingen garantier for at forfedrene er/var frisk. Din hund kan fortsatt være bærer av arvelige sykdommer. Det er ikke uten grunn at det stilles helsekrav til rasehundene før man kan bruke de i avl. 

Det er heller ikke gitt at du vil tjene penger på valpene. Du må ha en grei buffer dersom du likevel velger å sette valper på hunden.

Anonymkode: 3729a...665

• Liker 5
Skrevet

Vet du hvem foreldrene til hunden din er? Er noen av dem renraset med kjent helsestatus på dogweb?

Er hunden din frisk? Har hun tatt røntgen for å sjekke HD, AD og øyelysning? Vet du om hun er bærer av alvorlige arvelige sykdommer? Hvilken hannhund skal du bruke og hvordan vet du at han ikke har dårlige hofter/rygg osv? Ofte så oppdages ikke mange av disse sykdomene når hundene er 2-3 år. Så selv om din hund og hannhunden er helt friske nå så kan de ha helseproblemer som overføres til valpene eller ikke blir oppdaget før mange år senere.

Jeg har en border collie blandingshund som kom fra et stort kull. Halvparten av søsknene hennes fikk adferdsproblemer å endte opp som omplasseringshunder og kasteball fordi mange av eierne ikke hadde peiling på hva en slik rase krever. For alt jeg vet er kanskje noen av dem avlivet også. Hvordan skal du velge valpekjøpere å finne gode hjem hvor disse søte små ikke ender opp med å bli avlivet/problemhunder?

Anonymkode: 6f22d...dfe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kryr av border collier og border collie-blandinger på Finn, og de gir dem nesten bort, fordi det er vanskelig å bli kvitt alle. Dette er virkelig ikke noe dere burde sette valper på. 

Anonymkode: fc7ef...2dc

• Liker 3
Skrevet

La det bli med tanken.

Hvis du vil begynne med avl så skaffer du deg en renraset hund og setter deg skikkelig inn i rasen du vil avle på. Når man driver med avl skal man først og fremst ha et avlsmål, det er det umulig å ha med slike eventyrblandinger. Hadde du derimot hatt en uregistrert hund, frisk på alle måter (undersøkt og bekreftet av gentester og veterinær) og en super trekk,- eller gjeterhund hadde saken blitt en litt annen, nettopp fordi du da ville avlet for å fremme disse egenskapene, ofte til eget bruk, og gjerne fordi andre hundekjørere eller bønder ønsker et avkom etter hunden din på grunn av dens bruksegenskaper.

Det å ha et valpekull er kjempetravelt og du kan måtte risikere å ta ut flere ukers ubetalt permisjon fra jobb. Du kan måtte risikere å sitte igjen med 12 valper som må håndmales fordi mor dør under fødsel. Du kan risikere keisersnitt natt til søndag eller en helligdag som vil kunne koste deg mange titals tusen inkludert tispas liv, og kanskje til og med alle valpene. Du kan måtte risikere å avlive valper på grunn av sykdom. Kanskje får du heller ikke solgt alle og sitter igjen med flere selv. Kanskje selger du til feil mennesker og må sitte og se på at valpene du har oppdrettet lider. Kanskje valpene får alvorlige sykdommer som er arvelige, fordi du ikke undersøkte linjene til foreldrene godt nok før du foretok en paring, og du sitter da igjen med tidenes samvittighet fordi dine valpekjøpere taper titals tusen kroner på valper som er syke på grunn av sykdom, og som forsikringen ikke dekker fordi dette er en sykdom som kunne vært avdekket ved en enkel gentest.

Det er ikke bare bare å være oppdretter. Du må være tilgjengelig i hele valpene levetid for spørsmål, du er ansvarlig for kanskje 6-12 hundeliv og deres skjebner. Da jeg hadde mitt andre kull som oppdretter måtte jeg avlive en valp som ikke var fylt 2 uker. Det er det jævligste jeg har gjort i hele mitt liv, men jeg gjorde det for at valpen ikke skulle lide senere (den ville garantert ikke blitt gammel, og hadde den blitt det, ville den fått store smerter) og fordi jeg ikke ville at eventuell kjøper skulle få store utgifter med denne valpen. Akkurat da skulle jeg ønske at jeg aldri hadde blitt oppdretter. 

Anonymkode: 83e81...52e

• Liker 2
Skrevet

La det bli med tanken.

Hvis du vil begynne med avl så skaffer du deg en renraset hund og setter deg skikkelig inn i rasen du vil avle på. Når man driver med avl skal man først og fremst ha et avlsmål, det er det umulig å ha med slike eventyrblandinger. Hadde du derimot hatt en uregistrert hund, frisk på alle måter (undersøkt og bekreftet av gentester og veterinær) og en super trekk,- eller gjeterhund hadde saken blitt en litt annen, nettopp fordi du da ville avlet for å fremme disse egenskapene, ofte til eget bruk, og gjerne fordi andre hundekjørere eller bønder ønsker et avkom etter hunden din på grunn av dens bruksegenskaper.

Det å ha et valpekull er kjempetravelt og du kan måtte risikere å ta ut flere ukers ubetalt permisjon fra jobb. Du kan måtte risikere å sitte igjen med 12 valper som må håndmales fordi mor dør under fødsel. Du kan risikere keisersnitt natt til søndag eller en helligdag som vil kunne koste deg mange titals tusen inkludert tispas liv, og kanskje til og med alle valpene. Du kan måtte risikere å avlive valper på grunn av sykdom. Kanskje får du heller ikke solgt alle og sitter igjen med flere selv. Kanskje selger du til feil mennesker og må sitte og se på at valpene du har oppdrettet lider. Kanskje valpene får alvorlige sykdommer som er arvelige, fordi du ikke undersøkte linjene til foreldrene godt nok før du foretok en paring, og du sitter da igjen med tidenes samvittighet fordi dine valpekjøpere taper titals tusen kroner på valper som er syke på grunn av sykdom, og som forsikringen ikke dekker fordi dette er en sykdom som kunne vært avdekket ved en enkel gentest.

Det er ikke bare bare å være oppdretter. Du må være tilgjengelig i hele valpene levetid for spørsmål, du er ansvarlig for kanskje 6-12 hundeliv og deres skjebner. Da jeg hadde mitt andre kull som oppdretter måtte jeg avlive en valp som ikke var fylt 2 uker. Det er det jævligste jeg har gjort i hele mitt liv, men jeg gjorde det for at valpen ikke skulle lide senere (den ville garantert ikke blitt gammel, og hadde den blitt det, ville den fått store smerter) og fordi jeg ikke ville at eventuell kjøper skulle få store utgifter med denne valpen. Akkurat da skulle jeg ønske at jeg aldri hadde blitt oppdretter. 

Anonymkode: 83e81...52e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt noen kull. De første ukene er det lite jobb, mor tar seg av alt, en må bare skifte det de ligger på hver dag og se etter at alt går bra. Når valpene begynner å gå, når de er ca fire uker, blir det mer jobb. Hvis dere bor på gård, har dere sikkert nok plass som de kan være på. Under fødselen bør en være tilstede og hjelpe valpene ut, hvis de ikke kommer ut av seg selv, evt kjøre hunden til veterinær. Det er lurt å gi moren ekstra mye mat, kalktilskudd og tran er også bra og forhindrer melkefeber. I de fleste tilfeller går det bra med fødsel etc, og hunder er lett omsettelige.

Anonymkode: b86aa...a63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...