Gå til innhold

Hvordan føler du deg etter å ha tatt Vival?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått utskrevet Vival av fastlegen som jeg kan ta i helt spesielle tilfeller for å roe ned sterk angst. Har aldri brukt det før selv om jeg hentet på apoteket i vår, fordi jeg er streng med meg selv med sånt. Vurderer nå å ta en før et juleselskap for og i det hele tatt greie å møte opp, men vet ikke hvordan kroppen vil reagere på det. Vil gjerne føle meg avslappet og det, men vil ikke sitte der å virke sløv. 

Hvordan opplever dere at Vival virker på dere som har tatt det? Og har det noe effekt på typisk angstkvalme?

Anonymkode: 2bc5f...1b7

Skrevet

Jeg blir mer avslappet og rolig, men jeg kan også bli trøtt. Jeg har også hakket mindre hemninger. Jeg ville prøvd en gang før julebordet og se an effekten. 

Anonymkode: 17b28...9bf

• Liker 3
Skrevet

Det er i legemiddelgruppen benzodiazepiner, vil fraråde bruken av det på det sterkeste da abstinensene hvis du noengang slutter er ubeskrivelige.

• Liker 4
Skrevet

En vival merker jeg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 04d02...e5f

• Liker 3
Skrevet

Ville forsøkt det før juleselskapet. Om man tar for høy dose blir man trøtt, slapp og uegnet til juleselskap.

Det er svært potent, så det kan lønne seg å prøve seg litt frem. Det fungerer optimalt når du føler deg angstfri, men egentlig ikke føler du har tatt noe. Du skal ikke føle deg dopet. Da har du overdrevet. 

Anonymkode: 74d55...837

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir ikke sløv av det, men jeg vet det er veldig forskjellig fra person til person hvor påvirket man kan bli. Kjenner til andre som blir veldig trøtte av det.

Anbefaler sterkt å prøve det ut en dag før du drar i et selskap med det, litt avhengig av hvor godt du kjenner de som er der og om du stoler på dem. Da har du mye mer kontroll, og kjenner til hvordan du reagerer på medisinen.

Angstkvalme kan det hjelpe på, men mest ved å forebygge eller roe ned angesten i utgangspunktet.

Det høres ut som om du har et sunt og kontrollert forhold til det medisiner som det her.

Anonymkode: b88e9...e18

Skrevet

Fatter ikke at leger fremdeles skriver ut dette. Benzodiazepiner er ekstremt vanedannende, og folk som har misbrukt slike midler sier at abstinensene er det verste de har opplevd, livstruende til og med. 

Pass på. Du kan like følelsen og ville bruke det oftere.

Har prøvd det en gang før trekking av visdomstann (har tannlegeskrekk), og jeg merket lite i situasjonen med adrenalinet, men rett etterpå så holdt jeg på å gå i bakken av rusfølelse.

Anonymkode: 78248...213

Skrevet
Kaptein Klein skrev (9 timer siden):

Det er i legemiddelgruppen benzodiazepiner, vil fraråde bruken av det på det sterkeste da abstinensene hvis du noengang slutter er ubeskrivelige.

Er det benzodiazepiner i sobril? (beklager om jeg forstyrrer i tråden ts) 

Anonymkode: 0610d...75c

Skrevet

Hvis du ikke har toleranse, altså ikke brukt det før, så kommer du muligens til å sovne.

Jeg har brukt det til og fra i flere år (bruk, ikke misbruk) og virkningen kommer av hvor stor angst jeg har. Hvis jeg har skikkelige anfall der hele kroppen skjelver og jeg gråter ukontrollert, så slutter jeg å gråte og blir mer normal. All angsten går ikke bort, men nok til at jeg f.eks kan gå på jobb eller på trening. Jeg merker ingenting, men jeg vet jo at jeg er påvirket.

Andre ganger kan jeg merke at jeg er rolig. Altså, angsten har kanskje ikke vært uutholdelig sterk og da merker jeg at angsten har sluppet helt taket og føler meg litt «narkoman».

Jeg går selvfølgelig i behandling for angsten (er traumer, ikke angst). Kunne sikkert tatt en vival før et middagsselskap uten at noen merket noe, men jeg har høyere toleranse enn deg. Det er noe av grunnen til at mange blir avhengige - når effekten avtar, så tar de flere tabletter.

Mitt råd: bruk kun denne type medisin når du MÅ. Og da mener jeg ikke «må» som i å grue seg til noe eller ha en dårlig dag.

På sykehuset forklarte de meg at medisinen virker på de reseptorene de skal. Dvs, at hvis du har sterk angst/skrekk, så virker de på dette. Hvis du ikke har angst/skrekk etc så virker det som dop og du kan bli sløv, få en «godfølelse» og kanskje få lyst på mer.

Jeg tok vival før jeg skulle vitne i rettssaken mot min overgriper. Det var et «må», fordi jeg hylte og skalv sånn at jeg ikke kom meg avgårde til rettssalen fordi jeg var så redd. Jeg sa det til advokaten etterpå og han ble veldig overrasket fordi jeg hadde forklart meg så godt og sammenhengende tre timer i strekk. Ja - fordi jeg har toleranse og fordi jeg tok den fordi jeg måtte.

For min del er andre «må» når jeg er på steder jeg kan risikere å møte min overgriper (han er ferdig å sone nå) og av og til når jeg får flashbacks som ikke går over og som invalidiserer meg helt.

Selv tenker jeg at dette er den riktige måten å bruke Diazepam på. Så lenge jeg kan gå uten i lang tid (når jeg føler meg trygg) så er jeg ikke avhengig. Likevel skal man alltid være på vakt mht avhengighet og aldri ta «i tilfelle».

Konklusjon: ville latt være å ta den pga et middagsselskap. Mht angstkvalme, hvis det er det som er problemet, så hjelper den på det. Legen min rådet meg til å ta min første tablett hjemme for å se hvilken virkning jeg fikk.

Husk at du ikke skal drikke alkohol eller kjøre bil.

Legene er strenge med å skrive ut denne type medisiner så du har nok fått det av en grunn. Må du i dette selskapet? Hvis det gir deg så stor angst at du vurderer vival uten at du vet virkningen, kan du ikke heller skylde på korona? Si at du føler deg litt tufs og blir hjemme for sikkerhets skyld? 

Anonymkode: 11226...0a9

Skrevet

Jeg føler meg helt som vanlig, bare rolig og fravær av angst. Den hersens hjertebanken man får av uro blir borte. 

Leser at noen kan bli trøtte av den, men det blir ikke jeg. Men jeg har aldri tatt mer enn kun en tablett pr døgn, da.

Anonymkode: 74957...935

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier at dette bør testes ut hjemme først. Hvordan da? Hvis du tester det hjemme uten angst, vil virkningen være sløvende. Har du skikkkelig angst, vil virkningen være at angsten roses seg eller forsvinner. Det jeg mener er at du vet ikke hvordan du reagerer før du tar den i en setting preget av angst.

Anonymkode: 4052d...8bd

• Liker 1
Skrevet

Først blir jeg helt «tom» for følelser (altså de er der fortsatt, men jeg får de ikke «ut») så sovner jeg. 

Liker de ikke. 

Anonymkode: 37ff3...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som sier at dette bør testes ut hjemme først. Hvordan da? Hvis du tester det hjemme uten angst, vil virkningen være sløvende. Har du skikkkelig angst, vil virkningen være at angsten roses seg eller forsvinner. Det jeg mener er at du vet ikke hvordan du reagerer før du tar den i en setting preget av angst.

Hva mener du hvordan da?

Man merker hvordan preparatet funker.

Anonymkode: 41648...7a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legen sa jeg skulle teste det hjemme ifbm angst

Anonymkode: 11226...0a9

Skrevet

Jeg har brukt vival i 9 år mot angst og uro, jeg tar kun når jeg føler angst og uro og går flere dager i mellom hver gang jeg tar. Blir avslappet og mer rolig av den. Men ta den ikke hver dag men ha kontroll på den så går det nok bra.

Anonymkode: 4b6a0...f48

Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det benzodiazepiner i sobril? (beklager om jeg forstyrrer i tråden ts) 

Anonymkode: 0610d...75c

Et mindre potent et, men ja virkestoffet er et benzodiazepin.

Endret av Kaptein Klein
Skrevet

Hold deg unna! og ikke medisiner vekk noe så lite som vanlig angst for juleselskap. 
Om jeg skulle ha medisinert vekk uutholdelig angst så hadde jeg blitt en pillemisbruker i løpet av få dager. Jeg tar dem kun i ekstraordinære situasjoner slik som gynekologisk undersøkelse og lang tannbehandling. Har traumer etter overgrep, så tannlege er umulig i lengre tid enn 15 min. Gynekologisk undersøkelse sier seg selv er umulig uten å dopes ned. Samme EKG og undersøkelser hvor jeg må kle av meg. 

Det å medisinere vekk vanlig angst er det mest idiotiske du gjør. For du lager deg et nytt problem; nemlig pille avhengighet.
Du må lære deg å leve med angsten og å mestre den. Ikke medisinere den vekk, for du blir ikke frisk av det. Du blir bare sykere. 

Anonymkode: 7664e...224

• Liker 1
Skrevet

Merker ingenting etter en vival. Måtte ha to for og i det hele tatt merke noe bedring. 

Føler den beroligende virkningen også går fort over. 

Jeg har ikke sterk angst. Var bare litt nervøs og ville ha noe som roet meg. 

Anonymkode: 7b3de...6c1

Skrevet

TS her, tusen takk for alle svar, jeg setter stor pris på det 😊

Endte opp med at jeg lot være å ta tablett, og dro i selskapet bare for en liten stund i stedet for mange timer som de andre gjestene. Jeg er stolt av meg selv for at jeg klarte det på den måten, det må være lov, vel 😁 

Og til dere som lurer; jeg går i terapi for angstlidelsen min og jobber med saken. Jeg ser heller ikke på beroligende som noen løsning i det hele tatt, men det kan være en nødhjelp om man virkelig føler seg helt ute i enkelte tilfeller. 

Anonymkode: 2bc5f...1b7

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips og diskusjon rundt dosering av medisiner. 

- Matas, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...