Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i en kinkig økonomisk situasjon og vil ha litt veiledning til hvor og hvordan spørre om hjelp. 

Hvis dette blir for langt å lese står selve spørsmålet jeg har helt nederst i teksten!

Jeg har ingen(!) egen familie. Enebarn og begge foreldre døde da jeg var i slutten av tenårene. Arvet ingenting. Gikk rett i arbeid etter ungdomskolen da jeg flyttet ut hjemmefra som 16åring (da jeg skulle begynt på vidergående), men aldri hatt fastjobb og heller aldri fått godt nok betalt til å kunne spare før nå. Fikk i år fast arbeid og tjener nå fast 180 000kr i året. Er 25. Ble som 18åring både foreldreløs og akutt syk og gikk på AAP i 2 år mens jeg var i behandling. Er friskere nå men går enda i behandling. Når jeg fikk AAP fra Nav og var under 20 år fikk jeg også mindre enn vanlig sats. Lå dermed etter på en del regninger til tross for at jeg søkte bistand. Eneste utgiftene jeg da hadde var til å leve (mat, husleie, strøm, mobil, internett). Fikk i tiden på AAP inn 6-7 000kr i mnd, noe som dessverre ikke holdt til husleie engang på den tiden og da flyttet jeg også for å leve billigere, noe som hjalp litt på matbudsjett men det var vel det eneste.

Så døde foreldrene mine og jeg fikk da den satsen på 20 000kr man får når pårørende dør og man skal ha bisettelse/begravelse, men måtte dekke resten selv.

Er som sagt 25 nå, men ikke fått muligheten til å spare, ta meg råd til å kjøre opp eller kjøpe bil eller en gang drømme om å eie eget hus, telefonabonnement osv. Nå har jeg gjeld etter gammel ubetalt husleie fra tiden jeg var 18-20.

Møtte min nåværende samboer som 21-åring og vi flyttet raskt sammen og da fikk jeg litt lavere budsjett da vi deler på mat, husleie osv. Han og jeg fikk begge vår første faste arbeid i år. Han har ikke gjeld, men jeg har jo det og jeg får ikke noe lån.

Jeg har gjeld 3 forskjellige steder (ikke kredittkortgjeld, har ikke kredittkort og får det ikke heller pga gjeld) men ønsker å betale det ned i løpet av 2021-2022. Er snakk om mellom 50 000 - 100 000kr i sånn cirkaregning. Jeg har snakket med 4 forskjellige banker/utlånere om lån til å betale gjeld samlet. De 3 stedene jeg har gjeld krever så mye per måned hver at om jeg betaler bare den ene eller den andre vil jo de andre øke med masse i renter osv, men jeg får ikke innvilget. Det blir en sånn type økning at jeg aldri kommer til å bli ferdig med gjeld om jeg ikke får samlet lån for å betale ned gjelden på noe vis. 

Har tatt kontakt med namsmannen her, sismo og direkte til inkassoselskap og de jeg har gjeld hos om nedbetalingsmulighet, men de vil/kan ikke hjelpe meg med å samle det mer eller spre beløp utover tidsmessig. 

Nå når jeg har fast jobb har jeg mulighet til å betale fast månedlig beløp, men ikke i nærheten av hva disse stedene ønsker, spesielt ikke når renter osv øker for hver dag heller. Har tidligere snakket med 2 økonomiske rådgivere men de har heller ikke vært til særlig annen hjelp enn å fortelle meg hvor jeg har gjeld og hvor mye - noe jeg visste på forhånd og forklarte dem om. De begge var forøvrig enige om at gjelden kommer til å øke om jeg ikke får betalt ned så fort som mulig, og at jeg neppe kommer til å få betalt ned det så lenge renter øker osv. På den ene har jeg fått pauset rente. Fikk etterhvert innvilget penger fra husbank til leie, men nå når vi har ok råd med rett over 300 000kr i felles inntekt før skatt i året får vi ikke innvilget husbank mer.

Drømmen på sikt er å kunne være gjeldsfri sånn at jeg på sikt kanskje kan kjøpe egen bolig, få råd til førerkortet og bil og ikke minst eie mitt eget telefonabonnement osv! 

Spørsmålet mitt er da: For dere som har gjeld og ikke får lån/samlet lån: Hvordan går dere frem for å spørre noen om privat lån? Finnes det en ferdig skriftlig avtale på privat lån noe sted som kan brukes sånn at det blir så ryddig som mulig for lån-eierens del? Dere med privat lån men som ikke låner av egen familie, hvordan gjorde dere det? Har noen av dere privat lån fra samboeren/ektefellen deres?  

Kjæresten min og jeg har vagt snakket om at han kan ta lånet og jeg betale han for at jeg skal bli gjeldsfri sånn at vi kan bli med-eiere på hus etterhvert, men vi har ikke snakket så i dybden om det. Er litt redd for det ærlig, hele greia er jo ganske flaut..

Hilsen gjeldsfrustrert kvinne 25😅

Ps: begge jobber fast 50% og begge har litt mer i mnd enn det, selv om vi bare har 50% fastsatt begge to. Han er ferdig med vgs men med midt på treet karakterer men vil ikke studere noe videre da han er fornøyd med jobben han har nå og håper på å få 100% der til slutt, samme som jeg håper for min jobb. Jeg tar opp ett og ett fag fra vgs i tilfelle jeg vil studere i fremtiden, men per nå vil jeg jobbe for å få 100% i firmaet jeg er i og heller studere om jeg får muligheten til å klatre karrieremessig innenfor det firmaet/den type jobb om jeg studerer først. 

Anonymkode: 141b0...7d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha privat lån fra samboer så bør dere skrive gjeldsbrev fordi det vil sikre han dersom det blir slutt mellom dere og du ikke betaler han det du skylder. Han kan da ta skrittet med innkreving. 

Når det gjelder inntekt, så bør du jobbe minst 100% og gjerne mer for å bli kvitt gjelda. Hvis jeg var deg hadde jeg kontaktet alle bemanningsbyråene og registrert meg der. Manpower f.eks. de kan gi deg ekstra oppdrag så du får jobbet mer enn 50%. Viktig at du møter opp i tide og gjør en god jobb så vil de alltid ha jobber til deg. Mulig det er litt vanskeligere nå i corona tider, men regner med at det er noe. 

Anonymkode: a52ab...e9e

Gjest Blondie65
Skrevet

Få deg full jobb og øket inntekt. Da ordner dette seg. Ja, jeg vet at det ikke var dette du spurte om men nei, jeg vil ikke råde deg til å ta opp mer lån eller låne av samboer. Han har ikke inntekt til å betjene ditt lån heller.

Det du kan gjøre er å søke gjeldsordning. Det ville vært mitt beste råd.

Skrevet
3 hours ago, Blondie65 said:

Få deg full jobb og øket inntekt. Da ordner dette seg. Ja, jeg vet at det ikke var dette du spurte om men nei, jeg vil ikke råde deg til å ta opp mer lån eller låne av samboer. Han har ikke inntekt til å betjene ditt lån heller.

Det du kan gjøre er å søke gjeldsordning. Det ville vært mitt beste råd.

For lån på under 100.000, og TS er ung?

Jeg tviler på at det er veldig mye å hente på å samle tre lån til ett usikret lån, særlig når ett av de tre lånene allerede er rentefritt. Så det er bare å betale, så godt det går.

Anonymkode: f564c...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...