Gå til innhold

Går fort opp i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk ned 12 kilo på 10- 12 uker i våres.

Holdt meg på ca. 62 kilo siden sommeren. Drømmevekt er 55 kilo, men vil i første omgang ned til 58 kilo.

Har tatt opp igjen joggingen etter en skade. Begynte for 3 uker siden. Da tok jeg også 14 dager uten tilsatt sukker.

Har vært i greit underskudd. Har en aktivitetsklokke som viser ca. 2500 kcal. forbrent pr. dag. Det er inkl. trening.

Uken som gikk f. eks. jogget jeg 7 km. 5 ganger, samt en gåtur på 1,2 mil.

Det resulterte på disse 3 ukene, 3 kilo ned.

Jeg har hatt en tendens til å kunne overspise, men tenkte at jeg denne gangen ville prøve å spise bare litt godis. Vil jo ikke klare et helt liv uten. Lå på ca. 2000 kcal lørdag og søndag (mot maks 1500 kcal til vanlig), så det skal jo også være i underskudd. Allikevel så gikk jeg opp over 1,5 kilo i helgen.

Jeg skjønner det de gangene jeg overspiser. Men hvorfor resulterer det i vektoppgang når jeg spiser innenfor kcalbudsjettet? Binder sukker og karbo. mye vann? Lever elles veldig karbo. redusert.

Burde pælme vekta, jeg vet, blir altfor opphengt i den..

Anonymkode: cabb6...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vei deg sjeldnere. En enkelt dag med mer kalorier i uken har ingenting å si om gjennomsnittet er lavere.

Stusser litt på hva aktivitetsklokken din sier, da. Jeg veier omtrent det samme som deg, og eneste gangen jeg kommer oppimot 2500 kcal forbrent er når jeg løper langturer - typ 16 - 20 km. 

Anonymkode: 0e930...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ikke sikkert den stemmer på en prikk da 😊 Men har vel lagt inn høyde/vekt og type arbeid. Mener det kom på  ca. 2000 kcal. for vedlikehold.

På en joggetur på 7- 8 km. står det at jeg forbrenner mellom 400 og 500 kcal. Så burde ikke være helt gale.

Anonymkode: cabb6...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, vei deg sjeldnere. En enkelt dag med mer kalorier i uken har ingenting å si om gjennomsnittet er lavere.

Stusser litt på hva aktivitetsklokken din sier, da. Jeg veier omtrent det samme som deg, og eneste gangen jeg kommer oppimot 2500 kcal forbrent er når jeg løper langturer - typ 16 - 20 km. 

Anonymkode: 0e930...89b

Jeg teller ikke kalorier, så sjekker sjeldent hvor mange kcal jeg har forbrent. Gjorde det nå og den sier rett over 2500, selv om jeg bare har løpt 5km i dag. Ville tro det har mye å si på hva du gjør ellers på dagen? Altså om man har en jobb der man står/går mye, så vil man jo forbrenne mye mer enn om man har kontorjobb. Veier forøvrig 58 kg.

Er enig i at å veie seg sjeldnere er lurt, ca. en gang i uken f.eks. Jeg blir lett oppblåst av forskjellig mat/snop og kan da lett legge på meg 1-2 kg, men det er bare vann og går av igjen etter en dag eller to. Er nok det som har hendt her :)

Anonymkode: 82ec7...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vei deg rett etter en dag med høyere kaloriinntak. Vekten har nesten garantert gått opp, men dette er ikke en økning i fett. Kun vann, mer mat i systemet.. div. Du skal se det stabiliserer seg raskt igjen så lenge du holder på gode vaner. Jeg spiste en del kake i bursdagen til barnet mitt og dagen etter veide jeg 3 kg mer, men etter et par dager var vekten tilbake til normalt igjen. Så det er viktig å holde på gode vaner og ikke tenke at noe er ødelagt, bare fordi det ble litt ekstra kos en dag. 

Anonymkode: 915ad...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...