Gå til innhold

Tror dere det kommer en ny koronavariant fra Sverige snart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det aller siste i nyhetene er at det er opdaget en ny virusvariant i England, og i Sør Afrika. Fra før vet vi det har vært påvist en ny mutasjon fra mink i Danmark. Alt dette er jo veldig dårlig nytt hvis det skulle påvirke vaksinen, og tiden det tar for å utvikle den. For ikke å snakke om hvordan viruset rammer oss.

Så kom jeg til å tenke på nabolandet vårt Sverige. De har håndtert viruset helt horribelt fra starten av. Tegnell snakket om flokkimmunitet innen mai i år, og konsekvensene av den dårlige håndteringen er nå nesten 8000 døde.

Når et land har hatt en sånn avslappet tilnærming til en pandemi, kan vi i det hele tatt stole på at de holder en viss oversikt over varianter av viruset? Kan det tenkes at siden viruset har fått fare såpass fritt i befolkningen der, at det vil komme nye mutasjoner fra Sverige snart?

Nå vet ikke jeg hvordan virus muterer, men med så fritt spillerom i en lengre periode, uten at det kanskje forskes på som i andre land, kan dette bli en realitet? Hva tror dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle virus av den typen muterer.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Cleopatra70 skrev (2 minutter siden):

Alle virus av den typen muterer.

Helt riktig. Ser man på hvordan virus vanligvis muterer så blir virus mer smittsomt, men mindre dødlig. Akkurat som alle andre organismer, så er det gunstig for virus med høyest mulig proliferasjon.

Endret av Kaptein Klein
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg er ikke overbevist om at de har så mye kontroll at dette blir fanget opp raskt, om det skulle skje. Siste oppdatering jeg har sett angående døde var før helgen, altså ikke i helgen eller i dag. Det er nesten slik jeg frykter det er stygge tall, men håper selvsagt at jeg tar feil. Det er mye som skurrer på andre siden av grensen og jeg er bekymret for flere av mine venner. For en situasjon...

Endret av 2ro
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor snakker man konkret om Danmark, England og Sør Afrika da? Flere land har nå innreise forbud fra disse. Hvis det er mutasjoner over hele kloden, så burde man vel bare stenge grensene for alle med en gang?

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at svenskemutasjonen har Skånedialekt som ekstra symptom. Huff og huff. 

Skrevet

Drømte faktisk ganske tidlig i denne galskapen at jeg snakket med Bill Gates. Jeg hadde skjønt at han hadde valgt et influensalignende virus å vaksinere mot, siden disse muterer hvert år, og da kan man vaksinere hvert år, dermed mer penger i kassa. Han ble ganske sur på meg når jeg konfronterte han med dette.

Tror egentlig ikke BG er så sentral i dette, men at han er mer en løpegutt for pharma, så jeg aner ikke hvorfor jeg drømte om han. Hadde heller aldri tenkt denne tanken før, tenkte det ville bli som med svineinfluensaen, så vet ikke hvor det kom fra.

Men kanskje virker som jeg var sanndrømt der..?

• Liker 2
Skrevet
Cleopatra70 skrev (1 minutt siden):

Men kanskje virker som jeg var sanndrømt der..?

For meg holdt det å se hvor panikkslagne kineserne ble rett før jul i fjor. Kina ville vært det første landet til å la dette gå sin gang i befolkningen for å redde økonomien, hvis viruset bare var ufarlig... 

Jeg kjøpte munnbind i januar. Apotekaren så dumt på meg. Nå ler vel ingen av oss..

• Liker 4
Skrevet
Callisto83 skrev (1 minutt siden):

For meg holdt det å se hvor panikkslagne kineserne ble rett før jul i fjor. Kina ville vært det første landet til å la dette gå sin gang i befolkningen for å redde økonomien, hvis viruset bare var ufarlig... 

Jeg kjøpte munnbind i januar. Apotekaren så dumt på meg. Nå ler vel ingen av oss..

Jeg har vel ikke sagt at viruset er ufarlig?

• Liker 1
Skrevet
Cleopatra70 skrev (5 minutter siden):

Jeg har vel ikke sagt at viruset er ufarlig?

Sorry. Jeg misforsto nok litt. Når jeg leser om Bill Gates og Big Pharma assosierer jeg det nok litt med enkelte som ikke tror korona er noe særlig å bry seg om.

Skrevet

Ja folk lærer jo ikke og gidd ikke holde avstand så har gitt opp menneskeligheten.

Skrevet
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Sorry. Jeg misforsto nok litt. Når jeg leser om Bill Gates og Big Pharma assosierer jeg det nok litt med enkelte som ikke tror korona er noe særlig å bry seg om.

Vel, jeg tror det var de som spredte det, og at virus ikke er til å spøke med. Men hadebra, nå blir jeg sikkert slettet siden jeg allerede har fått en advarsel :P

• Liker 1
  • Opprett ny...