Gå til innhold

Spekemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

hva er viktig tilbehør til spekemat? Skal servere det for første gang, så alle tips mottas med TAkk :) 

Anonymkode: b348b...618

Skrevet (endret)

Agurk, tomat, grønn salat, rømme, eggerøre. Er det middag, er det godt med kokte poteter til eller potetsalat.  Hvis det ikke er middag, er det brød eller flatbrød som hører til. 

Endret av Muskath
  • Liker 2
Skrevet

Potetsalat, remulade og majones, rømme, flatbrød, loff, honningmelon, Rødbetsalat, eggesalat, kanskje noe lokalost som passer til spekemat? :-) 

Anonymkode: c0eb5...479

• Liker 1
Skrevet

Rømmegrøt!😋

Skrevet
Rant skrev (14 timer siden):

@Jerry Lee Hva sier du spekemateksperten? :lillesky2:

Tøvefant.   😜   Ekspert er jeg langt unna men jeg vet hva jeg liker.

• Liker 1
Skrevet
Jerry Lee skrev (9 minutter siden):

Tøvefant.   😜   Ekspert er jeg langt unna men jeg vet hva jeg liker.

Hihi. :lillesky2:

Skrevet

Remulade, majones (Og ting som inneholder dette) etc. blir etter min mening for tungt og fett til spekemat. Potetsalat er bra, men det aller beste er klassikeren stuede poteter. Har du det, eggerøre, flatbrød, lefse, godt smør og evt. litt godt brød er mye gjort! Loff bør serveres bare dersom du supplerer spekematen med røkt/gravet fisk. Synes jeg da. Å avslutte med god ost (Trenger ikke å være mer enn en eller to typer) og f.eks. fikenmarmelade blir heller ikke feil. 

Skrevet (endret)

Men, altså...om man snakker spekelag bør i tillegg til spekeskinke ymse spekepølser og fenalår være med.  Kanskje også speket rein- og hvalkjøtt. Det er godt.

Eggerøre er vel selvsagt, gjerne med gressløk.  Potetsalat likeså.  Kalde kokte poteter med smørklatt er godt til.  Og vet noen liker hardkokte egg til.

Rå grønnsaker som sideknask...agurk, sukkererter og paprika.  Cherrytomater, kanskje.   Flatbrød.

Glem ikke øl og akkevit.

Endret av Jerry Lee
Skrevet
Muskath skrev (16 timer siden):

Agurk, tomat, grønn salat, rømme, eggerøre. Er det middag, er det godt med kokte poteter til eller potetsalat.  Hvis det ikke er middag, er det brød eller flatbrød som hører til. 

Og som middag med poteter er hvit saus veldig godt til, syns jeg.

Skrevet
Jerry Lee skrev (1 minutt siden):

Men, altså...om man snakker spekelag bør ymse spekepølser og fenalår være med.  Kanske også speket rein- og hvalkjøtt. Det er godt.

Eggerøre er vel selvsagt, gjerne med gressløk.  Potetsalat likeså.  Kalde kokte poteter med smørklatt er godt til.  Og vet noen liker hardkokte egg til.

Rå grønnsaker som sideknask...agurk, sukkererter og paprika.  Cherrytomater, kanskje.

Glem ikke øl og akkevit.

Absolutt! Og her finnes det ofte lokale varianter å få tak som setter en spiss på det hele. Her omkring finnes det f.eks. flere varianter av elgkjøtt, andre steder er det hjort osv. Mange matbutikker har en hylle med lokalvarer så det er egentlig bare å se hva man finner. 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Absolutt! Og her finnes det ofte lokale varianter å få tak som setter en spiss på det hele. Her omkring finnes det f.eks. flere varianter av elgkjøtt, andre steder er det hjort osv. Mange matbutikker har en hylle med lokalvarer så det er egentlig bare å se hva man finner. 

Nettopp.  Speket elg er også godt.

Og disse spekepølseselgerne som stadig vekk står på kjøpesentre har ofte ulike typer spekekjøtt.  De har ofte produkter fra ulike små produsenter.  Spennende.   😀

• Liker 1
Skrevet

En annen ting som jeg synes det kan være verdt å nevne er at kilosprisen på god spekemat ofte er høy. Det er derfor ikke meningen at man skal sitte og "maule" kjøtt til 5 - 600 kroner kiloen man er mett og verten nærmest konkurs. Nå er det imidlertid noen som ikke helt forstår dette og derfor kan det være lurt å legge opp litt lite på fatene og heller fylle etter. Og selvfølgelig sørge for at det er rikelig av det rimeligere tilbehøret. En spekepølse av det rimeligere slaget kan også være kjekt å ha i bakhånd hvis man er litt i tvil. 

• Liker 1
Skrevet

Arnold fra Valdres bør bli påbudt i ethvert spekelag....

Skrevet
Jerry Lee skrev (2 minutter siden):

Arnold fra Valdres bør bli påbudt i ethvert spekelag....

Arnold må med! ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

En annen ting som jeg synes det kan være verdt å nevne er at kilosprisen på god spekemat ofte er høy. Det er derfor ikke meningen at man skal sitte og "maule" kjøtt til 5 - 600 kroner kiloen man er mett og verten nærmest konkurs. Nå er det imidlertid noen som ikke helt forstår dette og derfor kan det være lurt å legge opp litt lite på fatene og heller fylle etter. Og selvfølgelig sørge for at det er rikelig av det rimeligere tilbehøret. En spekepølse av det rimeligere slaget kan også være kjekt å ha i bakhånd hvis man er litt i tvil. 

Enig.   Man må spise alt av tilbehør, også.   Småprodusenters varer ER dyre. 

Jeg kjøpte ulike pølser nå som gaver....   fort vekk 350-500 kroner stk.

Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Arnold må med! ❤️ 

Den er så god.   😊

Skrevet
Jerry Lee skrev (4 minutter siden):

Den er så god.   😊

Kardiologen min sier at jeg ikke må spise "fjøsfett", men et lite besøk av Arnold nå i jula blir det! :nigo:

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Kardiologen min sier at jeg ikke må spise "fjøsfett", men et lite besøk av Arnold nå i jula blir det! :nigo:

😂      ...men så veldig feit er den da ikke.  Andre er verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...