Gå til innhold

Vanskelig å skru sammen flatpakke møbel selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noe greier fra IKEA og jysk som skal bli bokhyller og reoler, har ikke egentlig noen til å hjelpe meg, så lurer på om jeg skal hoppe på det selv? Er det vanskelig?

Anonymkode: bad78...abd

Videoannonse
Annonse
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg har montert alle mine flatpakkede møbler selv, til og med noen der det stod i bruksanvisningen at man burde være to.

Skrevet

Nei det er ikke vanskelig.  Men du bør helst følge bruksanvisningen nøye

• Liker 1
Skrevet

Det kommer egentlig helt an på, noen krever nok at man er to sammen.  Jeg skrur som regel opp bokhyller, skap og kommoder selv. Det er kun en gang jeg har tenkt at jeg burde væte sammen med noen andre. Da skrudde jeg opp et billig skap fra Jysk med elendig kvalitet, som mer eller mindre falt fra hverandre da jeg prøvde å løfte det opp. Men det er klart at det gjerne er enklere og raskere å gjøre det sammen med andre.

Anonymkode: 54ed3...10d

Skrevet

Følger du bruksanvisningen så er det veldig lett. Men du trenger det mest enkle innen håndverktøy. Hammer, skrutrekkere(flat og stjerne). Og gjerne noe å måle med. 

Skrevet
Vegglampe skrev (1 time siden):

Følger du bruksanvisningen så er det veldig lett. Men du trenger det mest enkle innen håndverktøy. Hammer, skrutrekkere(flat og stjerne). Og gjerne noe å måle med. 

Hvorfor trenger man noe å måle med?

Ellers helt enig, har man de verktøyene kan omtrent hvem som helst skru Ikea-møbler.

• Liker 1
Skrevet
Vegglampe skrev (1 time siden):

Takk for svar alle, de verktøyene har jeg, pluss litt til, da får dere ønske meg lykke til! 

Anonymkode: bad78...abd

Skrevet
1 hour ago, Føsleguri said:

Jeg har montert alle mine flatpakkede møbler selv, til og med noen der det stod i bruksanvisningen at man burde være to.

Samme her. Noen ganger trenger man å ha en stabel bøker/en krakk eller lignende til å støtte opp der hvor man ellers hadde hatt bruk for et ekstra par hender, men det er det eneste.

Anonymkode: bde77...569

Skrevet

Hvis du har bygget litt med lego som barn er det veldig enkelt.

Begynn med å sortere deler og skruer og sjekk at antallet stemmer, og finn ut hva som er hva. Så er det bare å starte på bilde nr. 1. 

Ikea pleier å ha ganske enkle monteringsanvisninger, og du kan ringe eller chatte med dem og få hjelp.

Anonymkode: e0f94...b64

• Liker 1
Skrevet

Det er superenkelt. Bare følg bruksanvisningen.

Skrevet

Eg synest det er enkelt.

Einaste er kanskje enkelte IKEA møbler av stål/metall som eg har mangla styrken til å skyve mot der skruen skal være og sånt.

Skrevet

Selve monteringen av IKEA er ikke vanskelig, men det kan være litt utfordrende med feks hyller alene pga. størrelsen, man kan trenge 2 personer for å holde feks og for å løfte opp hyllen riktig så den ikke knekker.

Har bare skrudd 1 møbel fra JYSK og det var vanskelig, pga elendig kvalitet og dårlig bruksanvisning.

Anonymkode: 57f44...f7f

Skrevet

Null problem, bare å kaste seg over det.

Anonymkode: f2eab...667

Skrevet

Veleig enkelt og gøy med ikea. Bare å legge ut bilder og navn på bokhyllen her om du står fast. ;)

Anonymkode: 3ef4d...7a5

Skrevet

Ikke noe problem å gjøre det selv. 😊

Skrevet

Jeg er liten og sped med tungt teoretisk utdannelse, og til og med jeg har montert og fått på plass en hel vegg med Billy-hyller helt alene.

You can do it! 

Anonymkode: 2eb48...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er liten og sped med tungt teoretisk utdannelse, og til og med jeg har montert og fått på plass en hel vegg med Billy-hyller helt alene.

You can do it! 

Anonymkode: 2eb48...93b

Gjør "tung teoretisk utdannelse" at man skal være mindre i stand til å montere ikeamøbler?

Anonymkode: 0b7cf...665

• Liker 2
Skrevet

Som regel ikke noe vanskelig. Men noen ganger er festemekanismene litt veike. Dvs. at det ofte er treplugger eller plastbeslag som brukes for å sette delene sammen, som noen ganger kan gjøre at det ikke alltid blir like solid. Bør derfor ha et sett med vanlige skruer og en drill for evt. å stramme til konstruksjonen ved behov. 

Anonymkode: d6f33...f3f

Skrevet

Det kjem an på kven du spør ; enkelte gjer det lett medan andre, som ikkje har så mykje praktisk sans, slit meir med det. Eg er av siste kategori og ender opp som håndtlanger medan andre skrur saman :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gjør "tung teoretisk utdannelse" at man skal være mindre i stand til å montere ikeamøbler?

Anonymkode: 0b7cf...665

Ikke meg du siterte, men jeg har også tung teoretisk utdannelse og har fint montert store garderobeskap fra IKEA alene, selv om det står at du "må være 2". Man har da armer og bein til noe, har sett ganske komisk ut, men det har alltid gått greit.

TS, bare ta tiden til hjelp og følg tegninene. Vær oppmerksom på at brikkene må ligge nøyaktig slik som på tegningen, at hull matcher tegningen osv.

Anonymkode: 86d85...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...