Gå til innhold

Syting og klaging fra diverse minoriteter, jeg spyr snart. Nå klager man på tegneserier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte må begynne å innse at mangfold ikke betyr at visse grupper skal overrepresenteres i alt som er. Når det gjelder skuespillere har jeg på følelsen at det først og fremst handler om egne ambisjoner, at de ønsker flere jobber selv. Klag på mangfold - øk muligheten for å få en rolle.

Det handler det også om å engasjere seg, og skape produkter selv. Vi ser det i musikkens verden, særlig innenfor enkelte sjangere, at vi har mange kreative med innvandrerbakgrunn, og gjør det bra. Det er også fordi de ser et marked.

Nå vet jeg ikke helt hvor stort markedet for norske tegnserier er i 2021, men det er vel neppe så stort i utgangspunktet. Hvor mange nordmenn lever av å tegne tegneserier? De er neppe mange. Da må de også ha den kunstneriske friheten til å skape produkter som de selv ønsker, og som faktisk selger i Norge.

Representasjon handler om en vilje til å gjøre noe selv, og faktisk gjøre en innsats selv.

Så kan jeg tenke meg langt større innvandrergrupper som er mye mer underrepresentert i norsk offentlighet enn de med bakgrunn fra Afrika og Asia, nemlig øst-europeere. Pussig nok hører vi lite om mangelen på polakker, latviere og litauere i kunstens verden. Kanskje er det fordi de ser ut som nordmenn?

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (6 timer siden):

Så kan jeg tenke meg langt større innvandrergrupper som er mye mer underrepresentert i norsk offentlighet enn de med bakgrunn fra Afrika og Asia, nemlig øst-europeere. Pussig nok hører vi lite om mangelen på polakker, latviere og litauere i kunstens verden. Kanskje er det fordi de ser ut som nordmenn?

Veldig godt poeng! Og resten av kommentaren var også bra 😊

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (På 23.12.2020 den 10.55):

Enkelte må begynne å innse at mangfold ikke betyr at visse grupper skal overrepresenteres i alt som er. Når det gjelder skuespillere har jeg på følelsen at det først og fremst handler om egne ambisjoner, at de ønsker flere jobber selv. Klag på mangfold - øk muligheten for å få en rolle.

Det handler det også om å engasjere seg, og skape produkter selv. Vi ser det i musikkens verden, særlig innenfor enkelte sjangere, at vi har mange kreative med innvandrerbakgrunn, og gjør det bra. Det er også fordi de ser et marked.

Nå vet jeg ikke helt hvor stort markedet for norske tegnserier er i 2021, men det er vel neppe så stort i utgangspunktet. Hvor mange nordmenn lever av å tegne tegneserier? De er neppe mange. Da må de også ha den kunstneriske friheten til å skape produkter som de selv ønsker, og som faktisk selger i Norge.

Representasjon handler om en vilje til å gjøre noe selv, og faktisk gjøre en innsats selv.

Veldig bra skrevet. Jeg er enig i alt som står over.

Øst-europeere har aldri slått meg som et klagende folk som lider av krenkemania. Kanskje derfor hører man ikke dem klage at de ikke er representert som en del av mangfoldet? De er stille, jobber, gjør sitt og er ikke spesielt mottakelige for importerte amerikanske tilstander. Det samme gjelder folk fra Øst og Sør-Øst Asia. Når så noen her sist en vietnameser som følte seg krenket at det mangler vietnamesere i norske juleprogrammer? 

• Liker 10
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (På 21.12.2020 den 22.47):

Tegneserier, foundation, kjøttkaker, julesanger, barnesanger, jul i månetoppen...

Og det bare fortsetter. 

Jeg finner heller ikke riktig farge på foundation, så det har jeg gitt opp. Er så norsk som man kan få det tror jeg. Har funnet ut at jeg har en stamfar fra England på 1400tallet. 

Det er mye man kan synes er syting og klaging, men det er helt latterlig å sammenligne det å være hvit og ikke finne rett foundation med det å være mørk og ikke finne det. Hvorfor? Det er da bare å se seg rundt i butikken. Det er forskjell på å slite å finne fargen din, men å ha 20 forskjellige toner å velge mellom, og å ha én eller to alternativer som eneste mørkere toner der begge kanskje er TOTALT feil.

Så vanskelig trenger ikke vi hvite å gjøre oss, at ikke vi kan fatte problemet der. Skjønner godt at det er et problem for de med mørkere hud. Ingen har sagt at det dreier seg om død eller liv, men her i Norge KAN vi faktisk bry oss om såkalte i-landsproblemer. Mange gjør jo ikke annet uansett. Skal ikke mørke folk få lov til å prøve å få butikker til å ta inn flere typer mørk sminke, på samme måte som at andre lager kampanjer for å få tilbake favorittisen/sjokoladen/pålegget sitt? Er så latterlig å se folk harselere over dette her. Prøv heller å forstå andres synspunkt enn ditt eget.

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldrii livet turt inkludere en mørkhudet om jeg skrev tegneserier!

• Liker 2
Skrevet
Amananas skrev (7 timer siden):

Det er mye man kan synes er syting og klaging, men det er helt latterlig å sammenligne det å være hvit og ikke finne rett foundation med det å være mørk og ikke finne det. Hvorfor? Det er da bare å se seg rundt i butikken. Det er forskjell på å slite å finne fargen din, men å ha 20 forskjellige toner å velge mellom, og å ha én eller to alternativer som eneste mørkere toner der begge kanskje er TOTALT feil.

Så vanskelig trenger ikke vi hvite å gjøre oss, at ikke vi kan fatte problemet der. Skjønner godt at det er et problem for de med mørkere hud. Ingen har sagt at det dreier seg om død eller liv, men her i Norge KAN vi faktisk bry oss om såkalte i-landsproblemer. Mange gjør jo ikke annet uansett. Skal ikke mørke folk få lov til å prøve å få butikker til å ta inn flere typer mørk sminke, på samme måte som at andre lager kampanjer for å få tilbake favorittisen/sjokoladen/pålegget sitt? Er så latterlig å se folk harselere over dette her. Prøv heller å forstå andres synspunkt enn ditt eget.

Dette er en problemstilling jeg både skjønner  og ikke skjønner, ikke er jeg utpreget kapitalist heller, men vis det er et marked er det da bare å begynne å importere evt produsere varene? 

Skrevet
Amananas skrev (På 25.12.2020 den 23.16):

Ang foundation; det er like vanskelig å finne veldig lys foundation i Norge som veldig mørk. Har en venninne som er så lys at hun sliter veldig med å finne lys nok. 
Blir vel samme problemstilling? Med motsatt fortegn. 
Det har vel med hva som selger å gjøre. Minoritetene vil få problemer med å finne sin farge. Enten de er ekstremt melaninrike ev -fattige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...