Resignert Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Fra dagens VG: https://www.vg.no/rampelys/i/eKzxgQ/kritiserer-norske-tegneserier-fantasiloesheten-plager-meg Vet ikke helt om disse som klager har fått med seg at den gjennomsnittlige nordmann er hvit og middelaldrende. Og dermed er hvite, middelaldrende tegneseriefigurer det man lettest kan relatere seg til. Som i Storefri, Pondus og Lunch. Om det dukker opp en tegneserie om Muhammed og Abdullah, så er det fint lite å interessant for majoriteten. Og om tegneserieskaperen skulle falle for fristelsen å ta opp diverse konstruerte problemer sånne skruer kan komme ut for i det norske samfunnet, er det iallefall uinteressant for de fleste av oss. 17
solmåneogstjerner Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Trodde ikke at en av de største gruppene av minoriteter her i landet (og definitivt den mest høylytte) likte tegneserier engang jeg. Spesielt ikke dem som handler om deres religion/kultur. Ref Muhammed-tegninger. Endret 21. desember 2020 av solmåneogstjerner 16
Olaug Olsen Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Resignert skrev (57 minutter siden): Fra dagens VG: https://www.vg.no/rampelys/i/eKzxgQ/kritiserer-norske-tegneserier-fantasiloesheten-plager-meg Vet ikke helt om disse som klager har fått med seg at den gjennomsnittlige nordmann er hvit og middelaldrende. Og dermed er hvite, middelaldrende tegneseriefigurer det man lettest kan relatere seg til. Som i Storefri, Pondus og Lunch. Om det dukker opp en tegneserie om Muhammed og Abdullah, så er det fint lite å interessant for majoriteten. Og om tegneserieskaperen skulle falle for fristelsen å ta opp diverse konstruerte problemer sånne skruer kan komme ut for i det norske samfunnet, er det iallefall uinteressant for de fleste av oss. De har en sånn sak for dagen. I går var det jenter med mørk hud som ikke fant passende foundation. I dag om tegneserier for hvite, middelaldrende menn. Det er bare en måte å samle lesere på fra gruppen som ikke er hvite, middelaldrende menn. De må ha noe som appellerer til alle lesergrupper... 9
solmåneogstjerner Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Olaug Olsen skrev (2 timer siden): De har en sånn sak for dagen. I går var det jenter med mørk hud som ikke fant passende foundation. I dag om tegneserier for hvite, middelaldrende menn. Det er bare en måte å samle lesere på fra gruppen som ikke er hvite, middelaldrende menn. De må ha noe som appellerer til alle lesergrupper... Tegneserier, foundation, kjøttkaker, julesanger, barnesanger, jul i månetoppen... Og det bare fortsetter. Jeg finner heller ikke riktig farge på foundation, så det har jeg gitt opp. Er så norsk som man kan få det tror jeg. Har funnet ut at jeg har en stamfar fra England på 1400tallet. Endret 21. desember 2020 av solmåneogstjerner 9
Grønnfrakk Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Det er ikke så lett for en person som faktisk er hvit middelklasse å skildre humoristiske episoder i en somalisk storfamilie. Jeg håper derimot at nettopp den tegneserien kommer, at tegnere med alle bakgrunner blir løftet fram og utgitt og publisert. Forøvrig er jeg helt enig i noe av kritikken de to kommer med, spesielt det som gjelder kvinner i tegneserier. Ikke bare i tegneserier men i hele populærkulturen. 6
Ludovica- Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Han sier ikke at norske tegneserier er rasistiske. Han snakker om sin tegneserie, og at han har savnet mangfold i norske tegneserier. Det er noe helt annet. 11
Gjest Homer Simpson Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Ludovica- skrev (1 minutt siden): Han sier ikke at norske tegneserier er rasistiske. Han snakker om sin tegneserie, og at han har savnet mangfold i norske tegneserier. Det er noe helt annet. Han legger veldig vekt på hvite
Elaine Marley Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 To like tråder er slått sammen. Elaine Marley, mod.
Ludovica- Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Homer Simpson skrev (1 minutt siden): Han legger veldig vekt på hvite For meg ser det ut som du leter med lupe etter noe å kritisere. Det blåses veldig opp.. Liksom skrev (4 timer siden): På tide at noen drar tilbake til sitt hjemland, i stedet for å klage på det landet de fikk komme til. Hvem da? Han i artikkelen? Har du lest den? Han klager ikke på Norge. 7
Jegern Puahate Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Dette dreier seg mer om å sette definisjonsmakt enn sarte følelser. Her er det ekstremt viktig å ikke vike, for disse snikene vil bare ha mer. Ha en god og klassisk hvit jul. Endret 21. desember 2020 av Jegern Puahate 5
Rosa blomst Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Jeg er så lei sutring! Om tegneserier, sminke, hår etc. "Vi er ikke representert!" Men herregud da! Hvis markedet for alt dere mangler er så innmari stort, produser noe selv da! Fyll inn hullene som mangler! Ikke vent på at "den hvite mann" skal redde dere fra elendigheten! Markedet for mørk foundation er ikke der. Alltid er min nyanse utsolgt (den lyseste) og alltid er det masse, masse mørk foundation som er satt ned 50-70%. Det er ikke et stort nok marked for det! Dersom noen mener det er feil så får de ta saken i egne hender og ikke forvente at noen andre skal ta risikoen med det! 18
Ludovica- Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Rosa blomst skrev (6 timer siden): Jeg er så lei sutring! Om tegneserier, sminke, hår etc. "Vi er ikke representert!" Men herregud da! Hvis markedet for alt dere mangler er så innmari stort, produser noe selv da! Fyll inn hullene som mangler! Ikke vent på at "den hvite mann" skal redde dere fra elendigheten! Er jo akkurat det artikkelen handler om. Det er det han har gjort. Laget en tegneserie. 4
Kågebruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Det er greit det han mener. Synes kanskje han er litt hard, men ofte så må man sette det på spissen for å skape debatt. Vil forøvrig si at det at tegneserier er av og for middelklassesfolk ikke er unikt for tegneserier. Romaner handler ofte om middelklassefolk, ikke folk som bor i Tante Ulrikkes vei. Dette er problem, samtidig så er det mange som tilhører middelklassen også. Vanskelig å unngå det. 1
HalldirV2 Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (14 timer siden): Tegneserier, foundation, kjøttkaker, julesanger, barnesanger, jul i månetoppen... Og det bare fortsetter. Jeg finner heller ikke riktig farge på foundation, så det har jeg gitt opp. Er så norsk som man kan få det tror jeg. Har funnet ut at jeg har en stamfar fra England på 1400tallet. Kjøttkaker? Hva har jeg gått glipp av? 2
herzeleid Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Nå er vell "norske tegneserier" en temmelig smal nisje i utgangspunktet? Litt av spørsmålet blir jo hvor mange "minoritetstegnere" som må til før det reflekterer befolkningen, de fleste er tross alt etnisk norske, og om det er tilstrekkelig interesse og kjøpevilje i disse mindre gruppene til å opprettholde en tegneserieproduksjon som skal appellere til dem. Så hører det også med til historien at vi akkurat har hatt en diskusjon om "blackface" og at hvite som skriver om eller på noen måte fremstiller mørke har vist seg å kunne skape sterke reaksjoner og anklager om rasisme. At "hvite, middelaldrende menn" holder seg til egen gruppe ("stay in your lane") er strengt tatt på mange måter i tråd med det en del "antirasister" krever. 18
Rosa blomst Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 Ludovica- skrev (2 timer siden): Er jo akkurat det artikkelen handler om. Det er det han har gjort. Laget en tegneserie. Joda, jeg leste det. Jeg snakket generelt. 1
Elaine Marley Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Tråden er ryddet for hatefullt innlegg. Elaine Marley, mod.
solmåneogstjerner Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 HalldirV2 skrev (6 timer siden): Kjøttkaker? Hva har jeg gått glipp av? De med bilde av en same på. 😊 1
Drizzt Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Nå er det tegneseriens tur å gjøre enkelte krenket. Neste, takk. (facepalm) 6
Apis Skrevet 23. desember 2020 #20 Skrevet 23. desember 2020 Umiddelbart tenker jeg at det er vel bare å begynne å tegne vis en mener det er et marked? Det er slik jeg tolker intervjuet, at de savner et produkt, ikke at de føler seg krenket. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå