Mjauern Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Ser at vaksinen er på vei og at folk skal få den 2.juledag. Tror dere barer/nattklubber vil åpne opp igjen i januar?
w0ho Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 I sommer om vi er heldige tenker jeg.. 14
infectedsopp Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Jeg har mine tvil. Men håper det ordner seg for alle som må holde stengt i denne situasjonen 1
trønder Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 12 minutter siden, Mjauern said: Tror dere barer/nattklubber vil åpne opp igjen i januar? Nei. I januar blir det en ny smittetopp etter alle som reiser land og strand rundt på julebesøk. 11
Mjauern Skrevet 21. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2020 trønder skrev (1 time siden): Nei. I januar blir det en ny smittetopp etter alle som reiser land og strand rundt på julebesøk. Tror du? Er jo rimelig strenge tiltak nå. Ser egentlig ikke hvordan det skal bli en så enorm smittebølge i januar. 3
Million Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Mjauern skrev (5 minutter siden): Tror du? Er jo rimelig strenge tiltak nå. Ser egentlig ikke hvordan det skal bli en så enorm smittebølge i januar. Fordi storfamilier samles i jul og nyttår, gjerne en ny gruppe hver dag julen gjennom. Mange potensielle smittebærere som bringer det videre. Folk drar fra større byer der de studerer og hjem til bygda til jul, og mange har nok med seg smitte hjem uten å vite det. Vi får antageligvis se en smitteoppblomstring rundt om i kommuner og bygder der det tidligere har vært så godt som ingen smitte før. Det er det jeg tror skjer i januar. 8
Djungelvrål Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Tipper vi kanskje kan begynner å løse litt opp igjen i apr-mai. Men blir sikker slik som i sommer.... 2
trønder Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 5 minutter siden, Mjauern said: Tror du? Er jo rimelig strenge tiltak nå. Ser egentlig ikke hvordan det skal bli en så enorm smittebølge i januar. FHI frykter iallefall det: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2020/12/01/FHI-frykter-Oslo-smitte-skal-spre-seg-til-resten-av-landet-i-julen-23090811.ece FHI regner med en økning i lokale koronautbrudd de neste ukene. En særlig bekymring er at studenter i Oslo-området tar med seg smitte hjem til jul. I tillegg har du alle utenlandske personer som skal besøke slekt i Norge i jula og norske studenter og utenlandsarbeidende som kommer hjem til jul. 5
Mjauern Skrevet 21. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2020 Million skrev (2 minutter siden): Fordi storfamilier samles i jul og nyttår, gjerne en ny gruppe hver dag julen gjennom. Mange potensielle smittebærere som bringer det videre. Folk drar fra større byer der de studerer og hjem til bygda til jul, og mange har nok med seg smitte hjem uten å vite det. Vi får antageligvis se en smitteoppblomstring rundt om i kommuner og bygder der det tidligere har vært så godt som ingen smitte før. Det er det jeg tror skjer i januar. Så du tror tallet går opp til nærmere 1000 tilfeller dagen? 1
0991 Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Mjauern skrev (2 timer siden): Ser at vaksinen er på vei og at folk skal få den 2.juledag. Tror dere barer/nattklubber vil åpne opp igjen i januar? Tvilsomt. Vaksinen skal tas i to omganger med ca. 21 dagers mellomrom og så tar det ytterligere et par uker før vaksinen begynner å virke. Da snakker vi midten av februar før de første har beskyttelse. Det er forventet leveranse av rundt en halv million doser i første kvartal: ((500 000 / 2)/5 500 000) * 100% = 4,5 % av befolkningen kan få beskyttelse i første kvartal. Alle får heller ikke vaksine de første ukene og derfor er det prioriteringer vedrørende hvem som skal få tilbudet om vaksine først. En tredje ting er at smitten øker kraftig i Europa. Vi har strenge regler for innreise, men grensen er ikke stengt. Tror vi skal være fornøyd dersom det blir mulig å leve tilnærmet normalt rundt sommeren 2021 eller kanskje rundt romjulen 2021/2022. Endret 21. desember 2020 av 0991 4
KvinneguidenBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Mjauern skrev (34 minutter siden): Så du tror tallet går opp til nærmere 1000 tilfeller dagen? Jeg tipper vi kommer opp i 6-700, og klarer å få det ned igjen. I motsetning til Danmark. Dette pga vår proffe smittesporing og i tillegg ny app. 1
Mjauern Skrevet 21. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (29 minutter siden): Jeg tipper vi kommer opp i 6-700, og klarer å få det ned igjen. I motsetning til Danmark. Dette pga vår proffe smittesporing og i tillegg ny app. Den appen er nok like tull som den forrige. Hørte ikke at den ble oppgradert engang, før jeg klikket inn på forumet her. 1
Collan Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 2 hours ago, Mjauern said: Tror du? Er jo rimelig strenge tiltak nå. Ser egentlig ikke hvordan det skal bli en så enorm smittebølge i januar. Jeg ser det veldig lett: Tilstrekkelig mange har selskap med ti personer på juleaften og deretter ti ganske forskjellige personer på nyttårsaften. Da blir det rikelig med spredning så lenge minst en var smitta i selskapet på juleaften. For ikke å snakke om de som bryter reglene og har flere enn to selskap i jula. 3
T-Rex Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 2 hours ago, Mjauern said: Tror du? Er jo rimelig strenge tiltak nå. Ser egentlig ikke hvordan det skal bli en så enorm smittebølge i januar. Jeg tror du undervurderer smittepotensialet til koronaen. Selv den gamle varianten som vi har i Norge foreløpig. 4
13579 Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 T-Rex skrev (1 time siden): Jeg tror du undervurderer smittepotensialet til koronaen. Selv den gamle varianten som vi har i Norge foreløpig. Du har dessverre helt rett. Trolig vil smitten øke, og et absolutt portforbud i månedsvis kan neppe unngås. Alle butikker vil bli stengt i over ett år, gatene vil bli varig folketomme (bortsett fra soldater og politi med tung bevæpning). 2
Capt. Obvious Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 Det vil kunne gå flere år. Folk har nok ikke tatt innover seg at man aldri får tilbake tilstanden slik den var før korona i overskuelig fremtid. 4
T-Rex Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 11 hours ago, Capt. Obvious said: Det vil kunne gå flere år. Folk har nok ikke tatt innover seg at man aldri får tilbake tilstanden slik den var før korona i overskuelig fremtid. Mye er nok gjort etter første kvartal 2020. Men det kan selvsagt dukke opp andre ting, som nye virus, krig... 2
-jk- Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Jeg tipper de åpner opp fra april/mai og utover, når nok folk har fått vaksinen til at de kan forsvare normal drift. Forvent å måtte vise vaksinasjonsbevis i døren for å komme inn det første året i hvert fall. 2
Capt. Obvious Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 -jk- skrev (27 minutter siden): Jeg tipper de åpner opp fra april/mai og utover, når nok folk har fått vaksinen til at de kan forsvare normal drift. Forvent å måtte vise vaksinasjonsbevis i døren for å komme inn det første året i hvert fall. Vi får nå krysse fingrene for det, men når man tar i betraktning antall doser som skal til før det utgjør nok folk, så ser det ikke så lyst ut. 1
Anbefalte innlegg