Milly:) Skrevet 9. august 2005 #1 Skrevet 9. august 2005 Jeg har vært på ferie en stund nå, og broren min har passet på katten min (10 år gammel kastrert hannkatt) mens jeg har vært borte. Han forteller at pusen har vært lettskremt, urolig og generelt skvetten. Han mjauer hele tiden "såre mjau". Det høres ut som han har det vondt, men med en gang jeg klapper ham maler han og er ut som han har det fint. Han er som oftest roligere når jeg er i nærheten. Det jeg lurer på er om han kan ha blitt stressa fordi det har vært forskjellige folk som har passet ham (broren min bor ikke hjemme, så katten er ikke vant til ham... i tillegg har en kamerat av ham passet katten en del av tiden) og fordi de han er vant til (meg og foreldrene mine) ikke har vært hjemme. Hvis dette er grunnen lurer jeg på hvordan det kommer til å gå når jeg flytter om et par uker... Jeg vet at han bruker å mjaue og lete etter meg når jeg er borte, siden det er meg han kjenner best, men nå mjauer han selv om jeg er i huset også. Noen som vet hva som kan være grunnen? Katten min har alltid hatt fin pels, men i det siste har han fått massevis av klumper over hele pelsen. Jeg har prøvd å klippe dem bort, men det er mange og store klumper som ikke er lett å få vekk. Jeg oppdaget også at han hadde flått i dag, som jeg fikk fjernet (tror det var på et tidlig stadium, for den satt ikke så godt fast). Han får godt fôr som jeg kjøper hos dyrlegen, så maten er i alle fall ikke problemet. Er det noe å gjøre med slike klumper, annet enn å klippe dem av? Å vaske pelsen hans kan bli vanskelig siden han har ekstrem vannskrekk Bør jeg ta en tur til dyrlegen og sjekke om det er noe i veien med ham? Har også tenkt på at jeg bør gi ham en ormekur, i tillfelle det er problemet.. er så vanskelig å vite om det er noe i veien med ham siden det ikke er tydelige symptomer på sykdom, men som sagt er han bare ikke seg selv for tiden... Håper noen har gode råd til meg..
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2005 #2 Skrevet 9. august 2005 Hvis den unormale oppførselen hans vedvarer, ville jeg nok tatt en tur til dyrlegen. Det er ofte vanskelig å oppdage om katter er syke, men et tegn er gjerne unormal oppførsel, svært kontaktsyke og de kan godt male selv om de har ubehag og smerter. Hvis han slutter å spise og drikke, og du kan se det tredje øyelokket bør du ihvertfall kontakte vetrinær.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #3 Skrevet 9. august 2005 Hvorfor ikke ta pus med til dyrlegen å få fjernet klumpene(mange er som du har oppdaget vanskelig å fjerne uten å klippe pus i skinnet) og la dyrlegen sjekke pus samtidig? Det kan jo være at pus har blitt skremt av ett eller annet og? Hund, mennesker.... kanskje han har sloss med en annen katt og blitt bitt.....Mye som kan skje med dyra. Ormkur bør du uansett gi meg jevne mellomrom året gjennom.
Milly:) Skrevet 9. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2005 Hvorfor ikke ta pus med til dyrlegen å få fjernet klumpene(mange er som du har oppdaget vanskelig å fjerne uten å klippe pus i skinnet) og la dyrlegen sjekke pus samtidig? Det kan jo være at pus har blitt skremt av ett eller annet og? Hund, mennesker.... kanskje han har sloss med en annen katt og blitt bitt.....Mye som kan skje med dyra. Ormkur bør du uansett gi meg jevne mellomrom året gjennom. ← Ja, det er nok det beste uansett. Bare litt dumt å komme dit uten noen skikkelig "grunn" - bortsett fra at jeg har på følelsen at det er noe galt, da. Men som onyx sier kan jo den unormale oppførselen hans være et tegn på at han er syk, så da nøler jeg ikke lenger med å sjekke det. Takk for svar begge to
Milly:) Skrevet 10. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2005 Da har jeg vært hos dyrlegen, og heldigvis er det ikke noe alvorlig som feiler ham! Det eneste dyrlegen kunne merke var at han hadde litt høy temperatur, så han skal få en antibiotikakur for sikkerhets skyld. Ellers var han i fin form, sa veterinæren...veldig deilig å få det bekreftet. Og så fikk han ormekur som sprøyte - prøvde å gi ham tabletter tidligere i dag men han nekter Vil verken svelge ned eller spise den knust sammen med mat...han er for lur for meg Later som han svelger og så spytter han den ut etterpå. I tillegg dro dyrlegen ut klumpene i pelsen, så nå ser han mye friskere ut på den måten også. Er så glad for at alt er bra
Gjest Ingrid78 Skrevet 13. august 2005 #7 Skrevet 13. august 2005 Det er ofte at når man er borte fra dyrene sine, så blir de faktisk deprimerte... Høres litt rart ut kanskje, men det er fakta. Hadde en pus som ble som du forklarte, og dyrlegen mente han var deppa. Enkelt og greit. Så han blir nok seg selv igjen, bare han skjønner at du ikke skal gå fra ham igjen.
Milly:) Skrevet 13. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 13. august 2005 Så han blir nok seg selv igjen, bare han skjønner at du ikke skal gå fra ham igjen. ← men jeg skal jo flytte om en uke... heldigvis er han nesten like glad i - og vant til - mamma og pappa, så jeg håper det går bra siden de er her. Har jo ikke lyst å dra fra ham, egentlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå