Gå til innhold

Amme om natta- nyfødt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 3 uker gammel baby som kun ammes. 

Mannen sover på eget rom og mor tar seg av baby på nettene. Dette begynner å ta på ettersom hun sjeldent får mer enn 1,5 time sammenhengende søvn. Ammingen er en del av jobben, resten av jobben er å holde baby rolig og trygg igjennom natten om ikke er han ganske urolig og gråter.

Ettersom barnet vil ammes annenhver time føles det unødvendig at samboer skal ha våkennatt. Samtidig ville nettene vært lettere om jobben kun besto av å amme. 

Hvordan har dere andre som fullammer løst det?

Anonymkode: 67f13...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baby på 5 mnd som fortsatt ammes annenhver time her...

Jeg tar alle netter. Men nå har ikke vi noe gråt eller uro, «nattskiftet» består kun i amming og ikke noe byssing og slikt. Så her er det ikke noen poeng i at far skal vekkes da han ikke har noe å bidra med. 

Begynner å bli ganske sliten av så korte søvnintervall, men det går greit nok enn så lenge.

Anonymkode: a30bc...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan telle på en hånd de nettene aom har vært preget av uro. Vår sovner etter amming, så derfor har jeg tatt det. Han er snart 5 mnd nå. Hadde det vært nattbyssing måtte vi delt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har en 3 uker gammel baby som kun ammes. 

Mannen sover på eget rom og mor tar seg av baby på nettene. Dette begynner å ta på ettersom hun sjeldent får mer enn 1,5 time sammenhengende søvn. Ammingen er en del av jobben, resten av jobben er å holde baby rolig og trygg igjennom natten om ikke er han ganske urolig og gråter.

Ettersom barnet vil ammes annenhver time føles det unødvendig at samboer skal ha våkennatt. Samtidig ville nettene vært lettere om jobben kun besto av å amme. 

Hvordan har dere andre som fullammer løst det?

Anonymkode: 67f13...4d0

Når på døgnet har baby det lengste sammenhengende søvsnstrekket? Anbefaler å legge deg sammen med baby da, uansett når det er. Du kan også prøve å pumpe en gang om dagen, så baby kan få flaske ved en oppvåkning aå du får litt øenger sammenhengende søvn enn 1,5t.

Anonymkode: c802f...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 uker her, kun jeg som tar netter da det først og fremst er amming og den perioden i starten da det også var en del uro ville jeg uansett ikke fått sovet. Ikke lange strekk ennå dessverre 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vår om nettene første halve året, fordi han kun roet seg med puppen. Var en del uro og gråt også, men det var bare jeg og pupp som fikk roet han. Prøvde far seg om natta var det HYLING i timesvis.

Faren var flink og ta han på ettermiddag etter jobb slik at jeg fikk egentid og hvile :) 

Anonymkode: 7ec99...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammer og gir flaske, jeg tar alle netter. Det var supertøft i starten, men etterhvert blir det jo litt mer søvn (jeg kan ikke sove på dagtid). Så det blir bedre, jeg lover:) Vi samsov til å begynne med og ammer liggende, det hjelper mye. 

Anonymkode: 38459...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer og tar alle netter! Men når baby våkner tidlig tar pappa over, da har jo han sovet sammenhengende natt og jeg sover fra typisk 06-09 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet og vi løste det sånn i starten:

Jeg la meg tidlig - ca kl 20 mens mannen bysset og surret med urolig baby. Hvis hun trengte mat kom han inn så jeg fikk ammet og tok med ut igjen. Det var ikke alltid jeg sovnet, men prøvde. 

Når baby hadde sovnet for kvelden (i 23 tiden) la mannen seg med meg. Når baby våknet for neste måltid i 00-02 tiden sto jeg opp og hadde baby frem til ca 6 om morgenen. Hun var ofte urolig på natten, men av og til fikk jeg sovet litt mellom ammingen. Hvis hun var veldig urolig og våken hele natta, og jeg visste mannen hadde fått sovet en del vekket jeg ham før 6. 

Mellom ca kl 6 og frem til mannen måtte dra på jobb hadde han baby. Jeg sover best om morgenen 🙈

Mannen sovner fort og sover tungt så fikk ofte flere timers sammenhengende søvn mellom 23-6. 

Jeg bruker lang tid på å sovne og sovner dårlig,  sov om jeg var heldig 1-2 timer tidlig på kvelden + 1-2 timer på natten + 1-2 timer på morgenen. 

Anonymkode: ee870...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt alle nettene så lenge jeg har holdt på med nattamming med begge mine. Eller, egentlig sp lenge jeg har vært hjemme i permisjon. Kommer til å gjøre det med tredjemann også. Mine har sovnet greit etter amming, men det er slitsomt med de nettene man sover maks en time sammenhengende. Da har jeg lagt meg sammen med babyen i senga på dagtog for å sove noen ganger 😊

Anonymkode: fc800...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover med baby i sengen. 

Har aldri fått hjelp om natten, fordi "nattevåk" for min del består i å koble baby på puppen. Akifter kun bleie om natten dersom bæsj 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer baby å gå lenger enn 1,5 time mellom ammingene? I så fall ville jeg definitivt vurdert å ta en natt innimellom hvor barnefar har ansvaret for å roe baby og henter deg feks hver 3. time for amming. Jeg ammer ikke lenger, men husker når min gutt hadde en periode han plutselig våknet til og skulle amme oftere enn hver 3. time så fikk vi råd om å prøve å pushe det ved å bare roe han på annet vis (hvis han ikke virket kjempesulten) og så heller håpe at han spiste et større måltid etter 3 timer som kanskje kunne vare lenger. Dette fungerte kjempegodt for oss og vi gikk tilbake til at han kun våknet hver 3. time for amming og la seg til å sove igjen.

Det skal sies at dette var et råd fra en jordmor som bor i utlandet. Min erfaring i Norge er at de sier at man skal amme med en gang babyen lager en lyd, men jeg er glad jeg valgte å følge akkurat dette rådet. Funker nok ikke for alle, men det var akkurat det min gutt trengte for å komme tilbake på kjølet. Og uansett så hadde jeg definitivt bedd om avlastning på nettene, det er ikke din jobb å ta alt selv om du ammer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alle nettene hele det første året, far gjorde alt husarbeid og hjalp til så godt han kunne med baby på dagtid. Ble lite søvn, men fikk i det minste hvilt litt.

Anonymkode: dce81...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pump deg, så kan far ta f.eks starten av natten. Det gjorde vi her, altså at far tok første mating etter at jeg og baby hadde lagt oss for kvelden. Da fikk jeg 3-4 timer sammenhengende søvn før baby var sulten igjen og måtte ammes. De timene gjorde underverker! Jeg var faktisk ganske opplagt med 3-4 timer med gof og sammenhengende søvn pluss et par timer dårlig søvn. Vår baby trengte veldig mye kroppskontakt på natta og brukte lang tid på hver amming. Babyen var heller ikke på samme rom som meg i starten av natten, så jeg skulle få helt ro og fred. 

Anonymkode: 8e79a...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...