Gå til innhold

Setefødsel på Rikshospitalet (tvillinger!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 33 med tvillinger, som begge ligger i seteleie. De kan fortsatt snu seg i følge fødselslege på Rikshospitalet som følger meg opp, men hvis ikke får jeg være med å ta beslutningen om vaginal tvillingfødsel i dobbelt seteleie, eller planlagt keisersnitt. Jeg har én rask og lett vaginal fødsel bak meg med et normalstort barn hvilket jo taler for forsøk på setefødsel, jeg er imidlertid redd for å velge «feil» og at det oppstår komplikasjoner under vaginal fødsel som ender med alvorlig skade eller død på babyen(e). Jeg lider av generell beslutningsvegring og frykt for å velge feil skal sies, og dette er jo intet unntak🙃

På en annen side ønsker jeg absolutt IKKE keisersnitt, da det er en stor bukoperasjon med de komplikasjonsfarene og postoperative restriksjonene det medfører mtp. smerter, immobilisering osv. Jeg var i toppform bare få timer etter forrige fødsel, og det tror jeg ikke er mulig i samme grad på lang tid etter et KS. Frister ellers ikke å ligge på PO, ha vondt og generelt være operasjonspasient... På en annen side er det 50-60 % risiko for at planlagt setefødsel av tvillinger ender med et akutt KS, som jeg kan tenke meg er enda verre enn et planlagt🤷🏻‍♀️

Jeg vet at Rikshospitalet er landets beste på både tvillingfødsel og setefødsler, og «min» fødselslege som jeg har full tillit til mener det blir helt uproblematisk hvis det i det hele tatt blir aktuelt. Hvis noen kunne garantert meg at vedkommende lege skulle forløse barna mine ville jeg gått for vaginal fødsel uten å nøle, men jeg kan jo likegodt komme inn kl 03 om natten og være prisgitt kompetansen til den aktuelle fødselslegen på vakt, som kanskje jobber med fertilitet til vanlig og ikke har så mye erfaring med denne typen fødsel. Det skremmer meg litt. 

Er det noen som har stått i samme «dilemma», enten på Riksen eller andre store sykehus hvor man forløser tvillinger i seteleie? Eventuelt erfaring med enten tvillingfødsel eller setefødsel på Riksen? Skal selvfølgelig diskutere det nærmere om noen uker, men tenker altfor mye på dette og mangler noen «førstehåndserfaringer» 😅

Anonymkode: b25a1...de3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter bare én, men han ligger i seteleie og kommer neppe til å snu seg spontant. Dette er riktig nok mitt første barn, og jeg har ikke erfaring fra Riksen. 

Slik jeg har forstått det skal det være flere fødselsleger inne under forløsning ved setefødsel. På mitt sykehus er de to. Jeg regner med at de ikke gjennomfører setefødsler om de ikke har kompetansen tilstede. 

Når det gjelder risikoen for ks er den større enn ved hodeleie, ja. Men de vet jo at risikoen er der, slik at det ikke kommer overraskende på og blir akutt i den forstand. Du får lagt inn epidural tidlig i forløpet, slik at du er klar til et eventuelt KS. 

Jeg forstår dilemmaet ditt. Når du er i uke 33 er vel sjansene absolutt tilstede for at minst en av tvillingene snur seg spontant. Når du har født vaginalt tidligere bør det være god plass i bekkenet, og i tillegg er vel barna gjerne mindre når det er to. Jeg har selv valgt å prøve meg på setefødsel, under forutsetning av at babyen ikke blir for stor. Jeg blir heldigvis godt fulgt opp og regner med at du blir det også. :)

Lykke til!

Anonymkode: 7a536...950

Skrevet

Jeg personlig hadde valgt keisersnitt ved setefødsel. 

Har en i nær omkrets som fikk hjerneskade. Hadde det blitt tatt keisersnitt hadde han vært frisk idag.

Det er større risiko ved setefødsel, og da velger jeg det tryggeste for babyen. Som er planlagt keisersnitt. Mest sannsynlig går det jo bra ved setefødsler, men likevel.

Anonymkode: e2699...ba8

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg personlig hadde valgt keisersnitt ved setefødsel. 

Har en i nær omkrets som fikk hjerneskade. Hadde det blitt tatt keisersnitt hadde han vært frisk idag.

Det er større risiko ved setefødsel, og da velger jeg det tryggeste for babyen. Som er planlagt keisersnitt. Mest sannsynlig går det jo bra ved setefødsler, men likevel.

Anonymkode: e2699...ba8

Så fordi du kjenner én så velger du KS?

Jeg kjenner mange som det ikke har gått så bra med, det være seg hodeleie, seteleie og KS. Egnetlig burde man unngå å få barn, om man følger den logikken. Heldigvis kjenner jeg enda fler som det har gått kjempefint med. Faktisk så mange at andelen som det ikke har gått så bra med blir forsvinnende liten i forhold. 

Anonymkode: 7a536...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...