AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 I vårt firma er det vanlig å lønne basert på offentlig kjent lønnsstatistikk, men denne statistikken gjelder hele landet. Det er vel vanlig med regionale forskjeller innen lønn? Holder til i Oslo. Anonymkode: 16ac2...baf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Har hørt at det er bedre betalt i Oslo, ja. Kommer vel an på bransje også. Anonymkode: 812f4...81c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Ikke innen helsesektoren hvertfall. Like lusen lønn i Oslo som på bygda Anonymkode: a0efd...3f1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Innen mange bransjer er det høyere lønn i Oslo. For eksempel deler av helsesektoren og barnehage/skole. Alt er gjennom Oslo kommune Anonymkode: 9eabd...c8e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Det kan hende. Kanskje fordi arbeidstakere har bedre utvalg av jobber i Oslo? Anonymkode: 65e74...2b0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke innen helsesektoren hvertfall. Like lusen lønn i Oslo som på bygda Anonymkode: a0efd...3f1 Nei. Oslo kommune har egen tariffavtale. Anonymkode: 812f4...81c 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Dyrere å bo i Oslo, da må lønna være høyere. Akkurat som at lønna må være høyere i Norge enn i Burkina Faso. Dyrere levekostnader i Norge. Anonymkode: 96ccf...714 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Lønna skal egentlig være høyere i Oslo, men for meg som jurist tjener jeg mye mer i en kommune utenfor enn i Oslo. Anonymkode: 13d2e...bd1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke innen helsesektoren hvertfall. Like lusen lønn i Oslo som på bygda Anonymkode: a0efd...3f1 Lønna i Oslo er som en annen person her sier høyere enn resten av landet grunnet deres egne tariffavtale. Og lønna på bygda er svært mye høyere enn ellers i landet fordi de sliter med rekruttering.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Dyrere å bo i Oslo, da må lønna være høyere. Akkurat som at lønna må være høyere i Norge enn i Burkina Faso. Dyrere levekostnader i Norge. Anonymkode: 96ccf...714 Dette er sant, men det er flere steder i Norge der det også er dyrere å bo uten at det er noe høyere lønn. Ikke like ille som i Oslo, men likevel dyrere. Jeg jobber i en bedrift der vi har kontorer på tre ulike steder, og til tross for at de på det ene kontoret i snitt har mye høyere boutgifter har ikke de noe mer i lønn. Anonymkode: a872c...72a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 18.06): Dyrere å bo i Oslo, da må lønna være høyere. Akkurat som at lønna må være høyere i Norge enn i Burkina Faso. Dyrere levekostnader i Norge. Anonymkode: 96ccf...714 Forskjell på må og burde :) Men jeg er enig. Ledelsen i vårt firma liker å bruke landsstatistikk ved lønnsforhandlinger, men jeg mener vi ligger litt for lavt når den blir lagt til grunn. Og det har jeg egentlig fått bekreftet ved andre jobbtilbud jeg har fått i samme bransje. Anonymkode: 16ac2...baf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #12 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 17.27): I vårt firma er det vanlig å lønne basert på offentlig kjent lønnsstatistikk, men denne statistikken gjelder hele landet. Det er vel vanlig med regionale forskjeller innen lønn? Holder til i Oslo. Anonymkode: 16ac2...baf Kommer an på Supply and Demand. Har inntrykk av at folk innen IT , byggog finans tjener bedre i Oslo da det er stor etterspørsel etter den type arbeidskraft der. Ellers så er det et overskudd i Oslo av offentlige byråkrater, leger, politifolk og sykepleiere i Oslo så her er det gjerne bedre betalt på bygda der de sliter med rekruttering og å holde på folk. Anonymkode: 4b168...707
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 21.04): Kommer an på Supply and Demand. Har inntrykk av at folk innen IT , byggog finans tjener bedre i Oslo da det er stor etterspørsel etter den type arbeidskraft der. Ellers så er det et overskudd i Oslo av offentlige byråkrater, leger, politifolk og sykepleiere i Oslo så her er det gjerne bedre betalt på bygda der de sliter med rekruttering og å holde på folk. Anonymkode: 4b168...707 Det er vel ikke kun tilbud og etterspørsel, men lønnsomhet også. Bedriften jeg jobber i kunne fint ansatt flere, men tror ikke de har økonomisk ryggrad til å betale godt nok. Om hver ansatt skulle hatt 100K mer, så forsvinner fort overskuddet. Jeg tror ikke vi er underbetalt. På landsbasis er vi nok på nivå. Men jeg opplever at vi ligger litt under snittet i Oslo, så om jeg kun tenkte lønn innbiller jeg meg at jeg kunne fått 100K mer en annen plass i Oslo. Anonymkode: 16ac2...baf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Vi må få på plass samme lønnsvilkår i resten av landet som i Oslo. Med mindre vi vil ha døde bygder. Alle kan ikke bo på kvikkleire i Oslo Anonymkode: d7962...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 14.11): Vi må få på plass samme lønnsvilkår i resten av landet som i Oslo. Med mindre vi vil ha døde bygder. Alle kan ikke bo på kvikkleire i Oslo Anonymkode: d7962...bc8 Det er vel et poeng at med høyere levekostnader i Oslo så forsvarer det også høyere lønninger. Boligprisene i Oslo er jo vesentlig høyere enn ellers i landet. Derfor vil din "relative" lønnsinntekt ikke nødvendigvis være dårligere med tanke på at boligene er billigere utenom Oslo. Anonymkode: 16ac2...baf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå