AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Jeg skal ta med kjæresten og feire jul med noen familiemedlemmer han ikke har møtt før. Han kan ikke særlig mye norsk og noen i familien er ikke gode i engelsk. Jeg vil gjerne være oversetter, men om noen er i samme situasjon som min kjæreste, eller tenke seg til det, er det greit at det blir mye prat på norsk i en slik situasjon? Jeg kan ikke helt forvente at familien bruker hele kvelden på et språk de vil slite litt med. de som kan vil jo prøve. Men vil heller ikke at han bare føler seg utenfor hele kvelden.. Anonymkode: 16bce...ee5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Kjæresten min snakker ikke norsk, og vi har feiret jul med familien min et par ganger. Nå snakker familien min litt engelsk, men det går mye i norsk likevel. Jeg pleier å gi et kort sammendrag om hva det snakkes om hvert 2. til 5. minutt ("de snakker om hvor viktig det er at svoren er sprø, det er en norsk tradisjon") eller forklare vitsen om noen sier noe morsomt som alle ler av. Noen ganger må faren min snakke norsk til kjæresten min fordi han ikke greier det på engelsk, og da oversetter jeg bare som en tolk. Så gjør jeg det samme motsatt vei om det er noe familien min ikke forstår på engelsk. Anonymkode: 1b56e...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Her tolkes det mye når vi har besøk av mannens familie og de møter nordmenn, og så er det fint å invitere noen andre tospråklige, slik at man kan ha flere å spille på innimellom. Mannen lærte litt norsk ganske raskt, og nå kommuniserer han godt. Hvor lenge har han bodd i Norge? Øv litt sammen før dere drar, slik at han føler seg trygg på noen samtaleemner, i det minste. Fortelle litt om egne tradisjoner, fortelle om familien sin, litt om vær og vind - eller hva det nå er som er vanlige tema i familien din. Anonymkode: 49a12...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå